reklama

Prečo výuka cudzích jazykov nemá výsledky?

Robí sa okolo toho celá veda, ale podľa mňa má malá úspešnosť výuky cudzích jazykov na štátnych školách niekoľko spoločných menovateľov.

Písmo: A- | A+
Diskusia  (48)

Predstavte si, že máte skupinu 15 až 17 detí, s ktorými máte pracovať na hodine asi 45 minút. Desať minút venujete papierovaniu, absenciám, upokojeniu žiakov a navodeniu nejakej tej koncentrácie. Ďalších 10 minút kontrolujete úlohy a potom 10 minút zase skúšate. Ostane vám asi 10 minút na nové učivo a možno 5 minút na jeho zopakovanie. Zo 17 detí sa niektoré jednoducho nedostanú ani len k slovu. Ak by hodina trvala 90 minút, čas by sa dal rozdeliť oveľa účinnejšie.

Ak by boli v triede namieto dvoch skupín štyri so 7 až 8 žiakmi, nepotrebujete žiadnu špeciálnu techniku a ani vybavenie, aby ste dosiahli neporovnateľne lepšie výsledky. Len školy by museli mať k dispozícii viac lepšie riešených učební s viac učiteľmi, čo je podľa mňa v tomto štáte skôr sen ako niečo, čo by sa dalo realizovať.

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Úloha a postavenie učiteľa je tiež dôležitá. Poznám viac ľudí, ktorí hovoria anglicky lepšie ako ja, len to nie sú schopní druhých naučiť. Minimálne by mal mať dobrý hlas, lebo šepkári pri tabuli veľa vody nenamútia. Mal by mať prirodzenú autoritu a ľudia s extrovertnou povahou sa v tomto povolaní určite budú cítiť lepšie. Mal by byť celkom slušný rečník, ktorý dokáže zaujať, a mal by vedieť presne a jasne formulovať myšlienky. Ak s tým má problém učiteľ, ako to môžu zvládnuť žiaci? Mal by vedieť zistiť, prečo majú žiaci problém niečo sa naučiť alebo prečo neprospievajú. Mal by byť orientovaný na cieľ a svojich žiakov tam aj viesť. Podľa mojich skúseností pomáhajú aj osobnejšie vzťahy so žiakmi a lepšie poznanie ich povahy a preferencií. Viete si predstaviť toto realizovať v štátnej škole pri halde povinností a detí, ktoré sa na vás valia zo všetkých strán?

SkryťVypnúť reklamu
reklama

A to ani nespomínam odborný prístup niektorých našich inštitúcií. Neustále sa mení stratégia výuky jazykov na školách. Niekedy to už vyzerá skôr ako cirkus, a nie ako výsledok serióznej práce ministerstva školstva a pedagogického ústavu. Len maturitu menili koľko krát. Na reakcie typu:"Treba ísť do zahraničia," poviem len:"Ak sa cudzinec naučí po slovensky na Záhorí alebo na Spiši, bude hovoriť slovensky?" Bez seriózneho prístupu sa do jazyka preniknúť nedá a my sami sa gramatiku svojej materčiny učíme roky. Prečo podceňovať iné jazyky?

Lucia Karabínošová

Lucia Karabínošová

Bloger 
  • Počet článkov:  57
  •  | 
  • Páči sa:  0x

Som celkom bystrá žena, ktorá má rada konštruktívnu diskusiu... Som od Bratislavy a mojou veľkou záľubou je čítanie, politika, štúdium cudzích jazykov a cestovanie...Som zakladajúci člen strany Progresívne Slovensko... Zoznam autorových rubrík:  KomentáreStoriesAktivitySúkromnéNezaradené

Prémioví blogeri

Monika Nagyova

Monika Nagyova

296 článkov
Adam Valček

Adam Valček

14 článkov
Pavol Koprda

Pavol Koprda

10 článkov
Juraj Karpiš

Juraj Karpiš

1 článok
Iveta Rall

Iveta Rall

88 článkov
Post Bellum SK

Post Bellum SK

75 článkov
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu