Mirella Freni - Hlas Bel cantovej tradície

Dnes  omnoho viac, ako kedykoľvek predtým sa mi žiada zaspomínať si. Svetom momentálne prebehla tragická informácia. Operná scéna dnešným dňom prišla o jednu z najvačších hlasov všetkých čias. Addio, Mirela Freni.

Písmo: A- | A+
Diskusia  (1)

Každý spevák potrebuje počas svojej cesty inšpiráciu. Ako povedal Richter - Pre hudbu potrebuješ viac než čokoľvek ié hlavne vášeň pre to, čo robíš. Ak by sa ma niekto opýtal ktorý hlas pre mňa predstavuje obraz dokonalej čistoty a tej najúžasnejšej vokálnej techniky, nad finálnou odpoveďou nebudem dlho polemizovať. Mirella Freni ostane osobnosťou, ktorej hudba nesúžila. Narodila sa aby ona slúžila umeniu a zanechala veľmi hlboký odkaz v opernej historii. 

Talianská sopranistka po prvykrát debutovala v roku 1955 ako Micaela v opere Carmen. Zlomový moment v karéry tejto veľkej osobnosti prichádza v roku 1958 kedy sa predstavila ako Mimi v opere G. Pucciniho La Boheme v Teatro di Regio. Tu sa mi žiada napísať, že v mojich očiach a predstavách o tom, akým spôsobom má byť zadefinvaná hudobná estetika G. Pucciniho neexistuje lepší príklad ako hlas Mirelly Freni. Najpôsobivejšie citové vyjadrenie, ktoré vo svojej interpretácii absolutne korešpondovalo s vokálnymi požiadavkami skladateľa. Mirella Freni dokázala byť tragická, komická, dokázala znázorniť dedinské dievča ale aj protipól veľkej kráľovnej, či matky, ktorá si siahne na život. V historii opernej scény sme sa častokrát stretli s hlasmi, ktoré boli schopné interpretovať obory lyrického až dramatického sopránu, často sme však polemizovali nad interpretačnými či výrazovými požiadavkami v operách. Tu musím napísať, že Mirella Freni bola snáď jediná interpretka v historii opery, ktorá dokázala koherentným spôsobom pracovať a interpretovať Verdiho, Pucciniho, ako aj Čajkovského napríklad. Hovoríme tu o istej flexibilite a plastickosti, ktorá bola jednou z najvačších domén speváčky. Na pôde Milánskej La Scaly sa predstavila v postave Nanetty z opery G. Verdiho Falstaff. V Metrropolitnej opere sa predstavila opatovne ako Mimi a taktiež neskôr ako Liu z opery Turandot. Od roku 1970 sledujeme prienik do ťažích partov lyrického až mladodramatického oboru, kde sa Mirela predstavuje v operách Don Carlos, Elisabetta alebo Desdemona, či Leonora v opere Sila Osudu. Stvárnila taktiež postavu Manon Lescaut z rovnomennej opery G. Pucciniho Manon Lescaut. Postavu Cio-Cio- San z opery Madam Butterrfly interpretovala len štúdiovo. Filmové uvedenie zažiarilo v roku 1975 po boku svetoznámeho Placida Dominga, dirigoval Herbert Von Karajan. Tu by sme dokázali uvážlivo polemizovať nad odkazom, a hlasovými možnosťami, ktoré by dovoľovali speváčke interpretovať túto heroickú postavu. Tu však musíme ozrejmiť inteligenciu speváčky. Tí, ktorí mali možnosť pracovať so speváčkou sa vyjadrujú spôsobom, ktorý by každý predpokladal- inteligencia, svedomitosť, dokonalá racionalána uvážlivosť vo výbere repertoáru v súlade so speváckymi možnosťami, tvrdá práca. A opať. Vášeň. Ako raz speváčka sama povedala : Madam Butterfly je nesmierne náročná, necítim potrebu poškodiť si hlad. Niektorí speváci si myslia, že môžu spievať všetko. Ja som však pristupovala k sebe a svojím hlasovým možnostiam vždy skromne, pracovala som s tým čo mi bolo uštedrené.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Freni siahla taktiež po Veristickom odkaze skladateľov ako Cilea, Giordano v MIláne, Barcelone a neskôr v New Yorku. Svoju profesionálnu kariéru ukončila na javisku v opere Panna Orleánska P.I. Čajkovského v Národnej opere vo Washingtone vo veku 70 rokov. 

40 rokov poctivej, a tvrdej práce umelca, ktorý každodenne prekonával svoje hranice a nesmierne miloval hudbu. Buďeme si ju navždy pamatať ako tú najúprimnejšiu Mimi, ako nežnú Laurettu, dominantnú milovničku opier G. Pucciniho a G. Verdiho. Bel cantová spevácka tradícia nebola nikdy tak prehĺbená, ako práve v hlase Mirelly Freni. Nech akokoľvek hľadám inšpiráciu, alebo odkaz bel cantovej tradície, alebo autentické lemovanie čŕt, ktoré predpísal skladateľ v partitúre, hľadám len jedno jediné meno : Mirella Freni. Sú hlasy, na ktoré nikdy nezabudneme.

SkryťVypnúť reklamu

Addio, cara Mirella.

Lucia Kostúrová

Lucia Kostúrová

Bloger 
  • Počet článkov:  9
  •  | 
  • Páči sa:  0x

Vissi d´arte Vissi d´amore.Zanietená milovníčka operného spevu.Tam kde niet hudby, niet skutočného života. Zoznam autorových rubrík:  NezaradenéSúkromné

Prémioví blogeri

Jiří Ščobák

Jiří Ščobák

767 článkov
Matúš Sarvaš

Matúš Sarvaš

3 články
Post Bellum SK

Post Bellum SK

92 článkov
Yevhen Hessen

Yevhen Hessen

35 článkov
Zmudri.sk

Zmudri.sk

3 články
Juraj Hipš

Juraj Hipš

12 článkov
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu