
Už nejaký čas sledujem postoje katolíckej cirkvi k tejto téme. Ako asi viete, jej postoj k antikoncepcii akéhokoľvek druhu je negatívny. Ako súvisí antikoncepcia s morálkou človeka? V tejto úvahe sa budem opierať najmä o knihu Radostná zvesť o sexe a manželstve od autora Ch. Westa. Ba dokonca jej možno budem robiť aj reklamu. A možno zaznejú i parafrázy z encykliky pápeža Pavla VI. Humanae vitae.
Samotná sexuálna oblasť človeka je mimoriadne citlivá téma a (mala by byť) posvätná. Stvoril ju tak Boh, aby na nej ukázal svoj nádherný plán, aký s nami má. Viem, že nie všetci to tak cítia. Ale je to tak. Boh nás stvoril vo svojej kráse muža a ženy, aby sme sa navzájom dopĺňali vo všetkých smeroch. Prečo katolícka cirkev - a to podotýkam - jediná odmieta antikoncepciu? Prečo sa zubami-nechtami drží svojej tézy o nerozlučiteľnosti, úplnosti, slobode a vernosti manželstva?? Prečo je proti potratom a eutanázii? To sú témy na dlhé a vyčerpávajúce diskusie. Poďme sa ale venovať tomu, čomu sa máme, a to antikoncepcii.
Ak chceme pochopiť túto problematiku, musíme si objasniť mnohé súvislosti. Začnime pohlavným stykom dvoch ľudí po svadbe. Prečo ho Boh umiestnil až do tohto obdobia? Naša osobnosť nie je iba telom a ničím iným. Je jednotou tela, mysle a ducha. Preto to, čo vyjadrujeme navonok svojimi skutkami, by sme mali rovnako cítiť vo svojom vnútri. Niekde som čítala pekné prirovnanie: ak plačeme, nemôžeme povedať ,,prepáč ale plače mi oko", pretože plačeme my, celá naša ľudská bytosť. To čo ukazujeme navonok, prežívame aj vo vnútri. Ak toto prirovnáme k pohlavnému styku, tak počas neho naše telá vravia: odovzdávam sa ti úplne a bezvýhradne, som tvoj(a) navždy. Toto je nemožné, pokiaľ dvaja ľudia nie sú zosobášení, pretože svoj sľub vernosti, úplnosti atď. nezložili, a teda telá vyjadrujú niečo iné. Nemusí to byť len o žiadostivosti, môžu tam byť aj emócie a krásne pocity, no nie je to úplné a ,,navždy". ( Pokiaľ sa však na to pozeráme z pohľadu odmietania Boha, tak na tom nie je nič zlé.)
Povedzme teda, že sú dvaja zosobášení a teda ich sexuálne spolužitie je spečatené Bohom. I tu musíme poznamenať - na čo často poukazuje aj Ch. West v Radostnej zvesti o sexe a manželstve, že pár by mal každým svojim sexuálnym stykom vyjadrovať to, k čomu sa pred oltárom slávnostne zaviazal. Vždy by sa mala prejavovať jednota manželov. Milovanie by nemalo byť len o ukojení žiadostivosti, ale o odovzdávaní si lásky a bezvýhradného darovania sa jeden druhému. Je toto možné pri používaní antikoncepcie? S antikoncepciou hovoríme - prijímam ťa celú okrem tvojej plodnosti. Medzi manželmi je určitá prekážka. Plodnosť je tu naviac. Je neželaná, nechcená. Manželia nie sú otvorení novému životu i keď sa pri oltári k tomu zaviazali. Ich ,,objatie" nie je plodné. Poviete si, dobre ale ja nechcem desať detí. Treba najprv podotknúť, že manželstvo by malo byť otvorené deťom. Deti nie sú niečo ,,navyše", deti sú hlavným naplnením a cieľom sviatostného manželstva. Manželstvo má byť plodné, pretože to je jeho krásnou úlohou. Ak sa pár rozhodne, že chce mať tri deti a dosť a má na to dobrý dôvod ( finančný, zdravotný...) môže to dosiahnuť. A to prekvapivo jednoducho bez zložitých úkonov. Môže využívať to, čo nám Boh vo svojej múdrosti pridelil - ženine plodné a neplodné dni. Nie je to žiadna veda, ako si mnohí myslia a pri správnom dodržiavaní je to 100% spoľahlivé. Ba dokonca aj v prípade, že má žena nepravidelný cyklus je to podľa viacerých zdrojov osvedčená metóda. Najznámejšia je tzv. Billingsova ovulačná metóda, ďalšou je napr. symptotermálna metóda. Nebudem tu rozvádzať ich pravidlá, dá sa o tom veľa načítať na webe, je veľa centier ( prirodzené plánovanie rodičovstva), fór a blogov, ktoré sa tomu venujú. Na Slovensku sú aj vyškolení lektori, ktorí tieto metódy učia.
Ako píše autor - antikoncepcia môže byť príčinou rozvodu ( vysvetlenie: ľudia boli vždy pokúšaní cudzoložstvom, no boli obmedzovaní strachom z neželaného otehotnenia. Čo by sa stalo, keby antikoncepcia tento problém vyriešila? Iste, že nie v každom manželstve, ale v danej populácii by vzrástol počet nevier. A čo je jednou z hlavných príčin rozvodov? - Cudzoložstvo.) ( CH. West, 2007, s. 126). Takýchto reálnych príkladov autor uvádza viac.
Nakoniec by som spomenula, čo o antikoncepcii predpovedali známe osobnosti, budem parafrázovať zo spomínanej knihy Radostná zvesť...Najviac ma asi zaujalo vyjadrenie v úvodníku Washington Post, keď ,,vedenie Federálnej rady amerických cirkví vydalo dokument, ktorým odporúčalo nasledovať príklad Anglikánskej cirkvi" ( ktorá sa ako prvá odtrhla od učenia odmietania antikoncepcie; ako píše autor - do roku 1930 boli všetky kresťanské denominácie proti antikoncepcii). Vyjadrenie znie: ,, V prípade, že sa dokument rady uvedie do praxe, jeho logickým dôsledkom bude zazvonenie umieráčika pre manželstvo ako posvätnú ustanovizeň tým, že umožní degradujúce praktiky, ktoré budú ďalej podporovať nekontrolovanú nemorálnosť. Pripomienka, že používanie legálnej antikoncepcie bude ,pozorné a obmedzené´ je absurdná" ( Ch. West, 2007, s. 125). Ako píše Ch. West, S. Freud ( ateista) vypozoroval, že spoločným znakom všetkých úchyliek je zrieknutie sa reprodukčnej funkcie " ( Ch. West, 2007, s. 124). M. Gándhí tvrdil, že antikoncepčné metódy sú ,,ako obrátenie prémie na stratu. Robia mužov a ženy nezodpovednými...Morálne výsledky sa dajú dosiahnuť iba morálnymi obmedzeniami..." " ( Ch. West, 2007, s. 124-125).
Na záver by som len chcela podotknúť, že ak môžeme, využime ( ak treba) to, čo nám Boh dal a usmernime svoju plodnosť potešujúcim a požehnaným spôsobom.
Hlavný zdroj:
WEST, Christopher. 2007. Radostná zvesť o sexe a manželstve. Bratislava: Redemptoristi-Slovo medzi nami, 2007. 216 s. ISBN 978-80-969600-9-5