Po prečítaní článku v časopise Focus si tým nie som taká istá.
Nové technológie spôsobujú zmenu zaužívaných obradov poslednej rozlúčky s tými, ktorí nás navždy opúšťajú. Obrady staré ako ľudstvo samo.
Prednedávnom u nás na Slovensku rozpútala vlnu rozhorčenia nemenovaná pohrebná firma, ktorá sa rozhodla propagovať svoje služby vo forme plagátov a letákov, roznášaných do poštových schránok potencionálnych klientov. Lebo naozaj sme bez rozdielu všetci budúci klienti. Ľudia boli znechutení a žalovali firmu za psychické ujmy a neviem, čo ešte.
Talianska firma na výrobu rakiev prišla s nápadom vydať kalendár polonahých dievčat, pózujúcich nad ich výrobkami. Morbídne? Možno keby tie nahotinky skombinovali s pózami na superrýchlych motorkách aspoň by to malo dej. K tomu ešte slogan: "Krásky, ktoré vás neopúšťajú za žiadnych okolností!"
V L.A. funguje firma Hollywood Forever, ktorá má špecifický predmet podnikania. Poskytuje služby ako sú natáčanie videozáznamov zo života klientov, výroba fotiek, hudobných záznamov a obľúbenej poézie, dokonca osobne prečítaný testament, ktoré sa v deň smútočného obradu vysielajú na obrazovkách, rozmiestnených po cintoríne, ale aj na internete pre tých, ktorí sa obradu nemôžu zúčastniť. Je možnosť si dokonca zakúpiť vopred vlastnú schránku a farebne si ju vyzdobiť, alebo urobiť otlačky rúk. Uf!
Dnes sa vo vyvinutých kapitalistických spoločenstvách ustupuje od tradícií. Človek nedostane čas trúchliť, treba sa vrátiť do práce a do normálu počas veľmi krátkej doby. Spoločnosť prestáva tolerovať bolesť, dlhodobé vyplakávanie začína okolie nudiť. Možno preto sa vytvorila pôda pre obchodníkov, ktorí sa rýchlo chopili príležitosti a sprostredkujú obrady tak, aby si pozostalí vyliali svoj smútok počas sofistikovaného obradu.
Nuž, biznis nepochybne prenikol do každého kútika nášho života a teraz sa pustil podmaniť si aj smrť. Jedno sa mu však nikdy nepodarí - zbaviť človeka bolesti nad stratou milovanej osoby a zaplniť prázdnotu, čo po nej ostáva.