Výskum vzťahu medzi vojenskými výdavkami a politickými inštitúciami zistil, že demokracie majú nižšiu vojenskú záťaž, tj vojenské výdavky ako podiel na hrubom domácom produkte. Tento výsledok v konečnom dôsledku znamená, že úplné demokracie míňajú na armádu až o 40 % menej ako úplné autokracie. Zistili, že prezidentské demokracie majú vyššie vojenské výdavky ako parlamentné systémy. Existujú tiež dôkazy, že sociálne demokracie míňajú menej na svoje armády v porovnaní s inými typmi režimov.
Vysvetlenia takéhoto konzistentného zistenia sa líšia, pričom každé zdôrazňuje iné mechanizmy. Tvrdia, že liberálne demokracie prideľujú menej zdrojov svojim armádam 1) ako prostriedok na obmedzenie špirálovitých bezpečnostných dilem a 2) aby sa vyhli škodlivým ekonomickým účinkom prípravy na vojnu, ako je dlh a menej zdrojov dostupných pre iné sociálne statky . Tento argument vo veľkej miere čerpá zo spisov Immanuela Kanta o trvalom mieri. Demokracie sú náchylné na mier hlavne kvôli úlohe občianskej spoločnosti: jednotlivci váhajú s podporou úradujúcich vojnových štváčov, keďže náklady na konflikty, ľudské a ekonomické, budú do značnej miery dopadať na nich. Liberálno-demokratické inštitúcie umožňujú občianskej spoločnosti vyjadriť svoju averziu ku konfliktom, ako aj odstrániť etablovaných predstaviteľov, ktorí konajú v rozpore s touto preferenciou.
Liberálne prístupy k vzťahu medzi demokraciami a vojenskými výdavkami podčiarkujú úlohu inštitucionálnych obmedzení pre vládu. Politická zodpovednosť vedie k nižším vojenským výdavkom, pretože de facto obmedzenia vlády motivujú etablovaných, aby si zvolili politiku v súlade s preferenciami občianskej spoločnosti. V prípade zbehnutia čelia úradníci potenciálnym sankciám zo strany občanov a dozorných inštitúcií. Toto je dôvod prečo je aj EU nepripravená s výnimkou Francúzka čo je práve prezidentská demokracia.
Prečo o tom píšem?
Teória odstrašovania
Čo je teória odstrašovania?
Hra Vzájomné zastrašovanie je hrou, na ktorú sa Berejikian v zásade spolieha pri navrhovaní „kognitívnej teórie odstrašovania“. Z hry Vzájomné odstrašenie vzniklo veľa dohadov o odstrašovaní, Tomáš Schelling a Herman Kahn sú možno najpozoruhodnejšie, ale hra fungovala ako východiskový bod pre množstvo bezpečnostných politických analýz, ktoré sa zameriavajú na odstrašovanie v tej či onej forme. Zagare a Kilgour, ale aj Powell , formulujú svoje hry ako odpoveď na vnímané nedostatky hrou Mutual Deterrence.
Teoretická analýza odstrašovania bola kritizovaná za to, že sa neprispôsobila tomu, ako sa herci realisticky správajú. Príkladom takéhoto nedostatku v analýze môže byť ruská invázia na Ukrajinu vo februári 2022. Zatiaľ čo históriu výsledku ruskej invázie ešte treba napísať, analytici, vedci a politici vyjadrili prekvapenie nad strategickými chybami, ktorých sa dopustil Kremeľ, ako aj nad odhodlaním Západu v reakcii na útok na Ukrajinu. V súlade so štandardnou analýzou odstrašovania by sa dalo tvrdiť, že ruské rozhodnutie o invázii by bolo neuvážené vzhľadom na realitu na mieste, a preto sa považovalo za nepravdepodobné. Ďalej sa tvrdilo, že západná pomoc Ukrajine by mala byť opatrná, aby Rusko nepopudila. Ak však rozhodnutie Ruska o invázii bolo urobené s odkazom na myšlienku, že teraz majú príležitosť dostať Ukrajinu pod svoju kontrolu, Západ by mal považovať pravdepodobnosť útoku za podstatne vyššiu. Podobne aj západná opatrnosť pred vypuknutím vojny sa týkala statusu quo. Po odchode by Západ považoval útok, ak nie namierený proti nemu samému, minimálne za útok na svoje hodnoty – niečo, čo by západnú angažovanosť výrazne posilnilo. Ak je správne, že vyhliadky na straty a zisky ovplyvňujú strategické uvažovanie hráčov, potom je to druh chýb, ktorých sa dopúšťame, keď sa držíme štandardných teoretických predpokladov hry. Namiesto vedenia zvádzajú analýzu odstrašovania na scestie.
Situácia je však komplikovanejšia, pokiaľ ide o vzájomné odstrašovanie. Dôvodom je, že tieto hry sú určené na zachytenie jadrového odstrašenia podobné tomu zo studenej vojny.
Trošku som zase uletel. Čo z toho vyplýva pre SR?
Zakotviť do ústavy:
1. stabilné vyčleňovanie minimálne 2 % HDP na obranu v čase mieru široko ďaleko
2. stabilné vyčleňovanie minimálne 3 % HDP na obranu v čase bezpečnostnej hrozby
Si vis pacem, para bellum / Keď chceš mier, priprav sa na vojnu
Bezpečnostné prostredie vo svete sa dramaticky zhoršilo. Občania Slovenska a naša vlasť je od 24. februára 2022 priamo ohrozená agresívnou imperiálnou politikou Ruska a rastúcou nestabilitou vo svete. Ruské imperiálne ciele sa naplno odhalili v neodôvodnenej vojenskej agresii putinského režimu voči jednému z našich bezprostredných susedov. Náš geopolitický priestor je opäť ohrozený vojenskou agresiou a jej následkami, život a majetok slovenských občanov a ekonomika sú ohrozené ako nikdy predtým.
Autor textu je členom expertnej skupiny Obrana a Bezpečnosť politickej strany ODS – OBČIANSKI DEMOKRATI SLOVENSKA
Tento text je pokračovanie článku : https://www.aktuality.sk/clanok/MBi8OKS/nasa-bezpecnost-nie-je-samozrejmost-nazor-lukasa-reicha/