„Nový cestný zákon áno, ale nezabudlo sa na niečo?“

Tak a máme tu nový cestný zákon. V zásade ho schvaľujem a má moju podporu, ale. Prináša okrem prísnosti a rôznych obmedzení, zrušenia nulovej hranice alkoholu aj niečo inovatívne, čo doteraz nebolo v našich končinách známe? Áno aj nie. Cestný zákon by nemal byť len zákonom, ktorý prikazuje či naopak dovoľuje niečo len vodičom, cyklistom či chodcom. Zákon by mal dať konečne do poriadku záležitosti všetkých tých ktorí dennodenne ovplyvňujú dianie na našich cestách.

Písmo: A- | A+
Diskusia  (5)

 Niekde v kútikuduše som dúfal, že z nového cestného zákona konečne vypadnú mnohé hlúpostiako napríklad paragraf, ktorý dával možnosť polícii a nie len jej využiťformulku: „Vodič neprispôsobil svoju jazdu, stavu vozovky, povahe vozovky,svojich schopnostiam a možnostiam“. De Facto je možné túto formulku použiťkedykoľvek, kdekoľvek a na čokoľvek. Uvediem príklad: Idete v meste 50 km/h, je krásny a slnečnýdeň, Vaše auto je v perfektom stave a na ceste nie je vidieť žiadenproblém. Čiže ste v pohode, všetko zvládate, venujete sa naplno vedeniuVášho vozidla, neporušujete žiadne predpisy a stav a povaha vozovky tiežnenaznačuje niečo v neporiadku. V tom nie len počujete, ale hlavne  ucítite ranu ako z dela. Ranu, ktoránezvestuje nič dobré. Volantom vo vašich rukách poriadne šklbne a vy viete,že došlo nie len k totálnej deštrukcii pneumatiky, ale aj vášhoniekoľkotisícového zliatinového disku. A to ste mali šťastie, že si to neodniesoltlmič či dokonca polos. Pýtate sa samých seba čo sa to stalo, veď tam ničnebolo. Vystúpite z auta a naši oplývajúci nadpriemernou inteligenciouvyfrézovali v priebehu dopoludnia na hlavnom mestskom ťahu 1 m dlhý, 0,5 m široký a 5 cmhlboký pás. A samozrejme pri tej prenáramne namáhavej práci a nadpriemernejinteligencii ich nenapadlo dané miesto označiť značkou. Poviete si OK, toto siniekto odskáče a zaplatí mi škodu do poslednej koruny. Aby ste mali dôkaz,zavoláte políciu. A tu to príde. Pri dokumentovaní udalosti Vámslužbukonajúci policajt povie, že ste neprispôsobili svoju jazdu stavu a povahevozovky. Pri najlepšom z toho vyviaznete s napomenutím od policajta a zaplatenímsi škody v plnej výške, ktorú ste na Vašom vozidle nespôsobili vy. V tomhoršom prípade ešte vyfasujete pokutu. A vinník? Vinník je pritom jasný. AjVám, aj prítomnému policajtovi, ktorý danú škodovú udalosť spisuje s Vami. Pánicestári zase raz ukázali v čom je ich sila a inteligencia. Mnohokrátsú práve oni tými čo ohrozujú ostatných účastníkov cestnej premávkynedodržiavaním predpisov a nariadení. A to nie lenpri plátaní našich ciest. Rovnako tak ohrozujú nás ostatných účastníkov cestnejpremávky, keď parkujú svoje vozidla v neprehľadných zákrutách bez toho,aby ich vopred označili aspoň trojuholníkom, ktorý Vás včas upozorní,že sa niečo na ceste deje, keď po položení nového asfaltového koberca nie súschopní počas niekoľkých týždňov nastriekať čiary na štvorprúdovej komunikáciis množstvom odbočovacích pruhov a tým vzniká mnoho kolíznychsituácii, alebo keď na vozovku v pripájajúcom sa pruhu nastriekajú hrubúčiaru a nápis stop a hneď vedľa osadia značku C1-Daj prednosť v jazde!,alebo keď v zimnom období neudržujú naše cesty v takom stave, abybolo možné bezpečne po nich jazdiť. O zbytočných a zabudnutých značkáchani nehovorím. Rovnako sa v novom zákone nemyslelo na ochranu násdennodenne jazdiacich po našich cestách pred tzv. víkendovými vodičmi. Jasúhlasím s prísnejšími pokutami za neprimeranú rýchlosť alebo hrubéporušovanie predpisov, ale poviem Vám skôr znesiem niekoho kto ma na diaľniciobieha 200 km/h,ako keď stretnem 5 ročnú, garážovanú a naleštenú Fabiu a v nej sedípán v klobúku, ktorý za tých 5 rokov najazdil max. 5.000 km, ako prechádzaz pruhu do pruhu bez toho, aby sa pozrel do spätných zrkadiel a dal znamenieo zmene smeru jazdy (vyhodil blinker). Od pretekára aspoň viete čo môžtečakať a keď ho zbadáte v zrkadle, preradíte sa do pravého pruhu aleboVás tzv. vybliká a Vy mu uhnete z cesty. Ale taký víkendový šofér,ten je ďaleko nebezpečnejší a nepredvídateľnejší,  so smrťou v očiach a to zvlášť v týchtokrásnych dňoch. Všetci tzv. kostolní alebo víkendoví vodiči či vodičkypovyťahujú svoje naleštené autíčka z garáží a hybaj ho na cesty. V takýchtosituáciách nepomôžu ani výzvy a varovania polície pred víkendovými vodičmipočas sviatkov, či voľných dní uverejňované v médiách. Ale na takétoalternatívy sa zjavne v novom cestom zákone vôbec nemyslelo. Ako pozitívumberiem zvýšenie minimálnej rýchlosti na diaľnici zo 60 km/h na 80 km/h, tým aspoň zmiznú z našichciest všetky tzv. Safety cars ako sú Avia a staré Škodovky, Lady, Dacie atď., ktoré držiapo kope snáď len silou vôle majiteľa. Takýchto a podobných príkladov sa dáz našich ciest vymenovať množstvo a preto aj takéto veci by mal riešiť cestný zákon tvrdšími postihmi.
 Myslím si, že cestnýzákon by nemal len prikazovať a zakazovať, ale mal by hlavne chrániťúčastníkov cestnej premávky a pôsobiť preventívne. Veď pravidlo, že jelepšia prevencia ako liečenie choroby neplatí len v medicíne, alekdekoľvek. Už teraz znajú v médiách hlasy odbornej verejnosti, že novýcestný zákon je nedokonalý a bude musieť byť novelizovaný, ale na to smesi už na Slovensku zvykli, že zákony ktoré náš parlament prijme, sa novelizujú hneďpár dní po ich schválení.

Tomáš Lulák

Tomáš Lulák

Bloger 
  • Počet článkov:  67
  •  | 
  • Páči sa:  0x

Ukecaný chlapík zo Žiliny. Zoznam autorových rubrík:  SúkromnéNezaradené

Prémioví blogeri

Zmudri.sk

Zmudri.sk

3 články
Karolína Farská

Karolína Farská

4 články
INEKO

INEKO

117 článkov
Adam Valček

Adam Valček

14 článkov
Pavel Macko

Pavel Macko

189 článkov
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu