Dnes som čítal zaujímavý a veľmi realistický článok o TPMS na auto.hnoline.sk (odporúčam prečítať), ktorý ma inšpiroval napísať pár vlastných skúseností a postrehov na túto tému.
Mám v poradí už 2.auto, kde je od výroby integrovaný "povinný TPMS" v základnej verzii t.j. oranžová kontrolka na palubovke, ktorá sa rozsvieti, ak dôjde k poklesu tlaku v pneumatikách. Stále ma však hnevalo, že neviem zistiť, v ktorej pneumatike je problém, aký je tam reálny tlak, ako sa tlak mení v čase, prípadne keď v zime pri nízkych teplotách začala blikať táto kontrolka, kým som prišiel na to, že to je len poklesom vonkajšej teploty a reálne žiadny iný problém s tlakom v pneumatikách nie je, stálo ma to dosť nervov (vrátane návštevy autorizovaného servisu).
Stále som však presvedčený, že je užitočné mať presné a priebežne stále viditeľné informácie o tlaku v pneumatikách a tým v prípade potreby mať aj možnosť včas zareagovať na vzniknutý problém. Továrenské systémy TPMS v základnej verzii s ktorými som sa stretol v 2 autách, ktoré som doteraz mal, majú však minimálnu výpovednú hodnotu a pre šoféra sú skôr zdrojom frustrácie ako reálnou pomocou.
Objavil som našťastie alternatívny TPMS, kde sa krytka ventilka vymení za senzor tlaku s batériovým napájaním a rádiovou jednotkou, ktorý umožňuje priebežbe sledovať na zobrazovacej jednotke v aute presný tlak a teplotu zvlášť v každej pneumatike, vrátane možnosti akustického alarmu pri dosiahnutí hraničných hodnôt. Ani neviem koľkokrát ma toto zariadnie zachránilo tým, že som včas odhalil defekt, kde tlak len veľmi pomaly klesal ( klinec v pneumatike) a neviem, kedy by som si to všimol, inokedy zase pneumatika uplne netesnila na disku a tlak veľmi pomaly klesal. Na takého veci bez pomoci TPMS šofér príde často až keď je už neskoro, čo znamená v lepšom prípade zničenú pneumatiku, v horšom haváriu.
Dlhé roky som bol spokojným užívateľom tohoto alternatívneho TPMS, doporučil som to aj kamarátom, rovnako sú veľmi spokojní. Relatívnym negatívom tejto technológie je, že senzory merania tlaku sú externé, treba napr. použiť kratšie ventilky aby netrčali z disku. Napr. kamarátovi, ktorý zabudol namotovať na senzory ochranu proti krádeži 2ks senzorov ukradli na parkovisku, čo pri cene 1ks náhraného sezora v cene cca 50 EUR dosť veľká škoda. Rovnako pri hustení pneumatík, je treba tieto senzory demontovať, čo je relatívne práca navyše.
Pred pár mesiacmi však prišiel na trh produkt, ktorý spĺňa všetky moje požiadavky, čo sa týka TPMS a z môjho pohľadu, nakoľko môžem hodnotiť po pár mesiacoch testovania, vyzerá skoro dokonalý.
Výhody oproti vyššie popísanému TPMS sú v tom, že senzory merania tlaku sú vo vnútri v pneumatike, vonku nič nie je vidno, nie je problém s hustením pneumatík, nedá sa to ukradnúť..... , jediná relatívna nevýhoda môže byť v tom, že pri výmene bateriek v senzoroch (cca raz za niekoľko rokov) treba vyzuť pneumatiku, čo sa zase dá spojiť so sezónnou výmenou pneumatík. Systém s presnosťou na 2 desatinné miesta meria tlak a zobrazuje ho spolu s teplotou vzduchu v pneumatike, optická aj akustická signalizácia pri prekročení max. alebo min. tlaku, osvetlený displej, možnosť nastavenia všetkých hraničných a sledovaných hodnôt užívateľom atď.
Jediný problém, ktorý ešte mám je, ako vypnúť tú nešťastnú oranžovú kontrolku, ktorá mi stále svieti na palubovke po tom, ako som vyhodil pôvodné továrenské TPMS senzory.
P.S. Nie som predajca uvedených zariadení ani nemám žiadnu výhodu z ich propagácie, som len ich spokojným užívateľom, ktorý sa chce podeliť so svojimi skúsenosťami.