Blížia sa komunálne voľby a tak sa znovu dostanú do popredia úvahy o našom volebnom zákone. Konkrétne o voľbe primátorov a starostov. Terajší jednokolový systém v spojení s nezamestnanosťou v niektorých regiónoch a perspektívou pravidelného, relatívne vysokého príjmu spôsobili, že v obciach na funkciu starostu bežne kandiduje 5-7 záujemcov (občas aj pologramotných) a na zvolenie stačí 15-20% hlasov zo zúčastnených (nie všetkých) voličov, keďže hlasy voličov sa delia medzi viacerých kandidátov. Legitimita takého starostu je veľmi pochybná. Pritom na jeho odvolanie v referende už treba nad 50% hlasov.
Dvojkolová voľba by umožnila voličom v 2. kole si vybrať jedného z dvojice najúspešnejších kandidátov. Tento systém funguje pri voľbách prezidenta (kde volíme osobu, nie stranu), tak nie je dôvod, aby nefungoval aj na miestnej úrovni.
a) Aktuálny stav – jednokolové komunálne voľby
Víťazí kandidát s najvyšším počtom hlasov. Často stačí aj menej ako 20%, keďže hlasy voličov sa rozložia medzi viacerých kandidátov. Inak povedané – starostom/primátorom sa stane človek, ktorého 80% voličov nechce a nevolilo.
Nevýhody:
Ak kandiduje v obci bohatý krčmový úplatkár (Každému poldeci a pivo!), podozrivý, včera prisťahovaný "developer" alebo nejaký podvodník s rozvetvenou sieťou príbuzných a známych (ktorý každému sľúbi pracovné miesto v obci), môže vyhrať aj s malým počtom hlasov, ak oproti nemu bude kandidovať niekoľko slušných osobností (čím viac protikandidátov, tým lepšie preňho).
On získa hlasy od svojich podplatených voličov, hlasy ostatných občanov sa rozdelia medzi niekoľko slušných kandidátov.

b) Navrhovaný stav – dvojkolové voľby
Rovnaký počiatočný stav ako predtým, kandiduje jeden úplatkár a niekoľko slušných kandidátov. V prvom kole každý občan hlasuje za svojho kandidáta. U tých slušných sa zistí, kto má najväčšie šance.
Ak by sa do druhého kola dostal úplatkár a jeden slušný kandidát, tak majú slušní občania v druhom kole možnosť podporiť slušného kandidáta – finalistu (ich hlasy sa už nerozdelia).

Výhody:
Občania majú možnosť v druhom kole sa zmobilizovať a podporiť slušnejšieho „finalistu“.
Vyhrá kandidát, ktorého chce väčšina voličov. Má väčšiu legitimitu.
Nevýhody:
Je potrebné zorganizovať druhé kolo volieb – organizácia, financie.
(Škody spôsobené víťazstvom úplatkára v jednokolovom systéme a následným tunelovaním obce sú však zanedbateľné oproti nákladom na druhé kolo volieb.)
Záver:
Podľa mňa by sa mala táto zmena prijať čo najskôr a mala by platiť už pre najbližšie komunálne voľby v roku 2026. Vyzerá to síce nereálne, ale už by to raz mohlo ísť bez tradičných rečí „je už tesne pred voľbami, nedá sa“, ktoré tu počúvame v súvislosti s volebným systémom už 30 rokov.
Dá sa, len treba chcieť.
P.S.
Ak niekto pozná výhody súčasného jednokolového systému, nech ich kľudne napíše do diskusie. Nižšie náklady na voľby nepovažujem za výhodu, to by sme mohli rovno zaviesť dedičný titul starostu a ušetríme ešte viac. :-)