Poďme si ukázať na pár číslach, koľko ľudí „likuje" svojich politických favoritov.
Jasné, vedie Sloboda a Solidarita so 106 tisíc like. V parlamentných voľbách 2012 túto stranu volilo 150 tisíc ľudí, takže skoro každý volič ju má „liknutú". Navyše pri takom veľkom počte like vyzerá trochu smiešne, keď status alebo iný text/obrázok „likne" 56 - 113 ľudí.
Taký vládny Smer má na facebooku „len" 27 tisíc like, pričom v posledných voľbách dostali cez 1 130 000 hlasov.
Áno, jasné, dôchodcovia nemajú facebooku, ale vážení, ten rozdiel neurobili dôchodcovia. Takže aj keď mi to nie je po vôli, dajme tomu, že Smer si like na Facebooku nekupuje.
SDKÚ má na facebooku 16,5 tisíca like. Volilo ich v posledných voľbách cez 150 tisíc voličov. Tiež je to celkom uveriteľný pomer. Poďme teraz na strany a osoby, ktorým počty celkom nesedia.
Do oči bijúci je počet like kandidáta na prezidenta Andreja Kisku. Má ich16,5 tisíca. Absolútne dominuje medzi všetkými kandidátmi na prezidenta. Avšak u pána Kisku je celkom prijateľný pomer medzi like stránky a like statusov a blogov. Isteže, aj tie sa dajú kupovať.
Porovnala som si aj pomer prečítaní blogov k like na facebooku. Pán Kiska má zvyčajne pomer okolo 0,2. A to je už mierne podozrivé. Najčítanejší bloger Samo Marec má pomer okolo 0,01 - 0,09. Takže o celý rád menej! Čítané texty má aj pani Kernová, ktorá má na sme.sk komerčný blog. Aj zdieľanie jej blogov má väčší rozsah ako napríklad Marecove. Pani Kernová sa však na Andreja Kisku tiež nechytá. Máva priemer okolo 0,02. To je už naozaj na zváženie.
Nie je tajomstvom moje pohoršenie sa nad nedávnym blogom podpredsedu Novy Gábora Grendela. Pozrela som si preto aj jeho priemery, bývajú okolo 0,07, podarilo sa aj 0,1. Takže tu sa like evidentne nekupuje.
Avšak nie som si celkom istá, či to platí pre celú Novu. Skôr práve naopak, pretože 14,5 tisíca like na facebooku a postnuté veci im „likuje" len 40 ľudí? To mi príde ako dosť veľký nepomer. A akoby zabudli „nakúpiť" aj like na posty... Taký Radoslav Procházka má okolo 4 800 like na facebooku a like k postu máva okolo 90 - 130. Raz sa mu podarilo získať cez 300, ale to bol post o Harabinovi, takže sexi téma. V každom prípade jeho pomery, na rozdiel od Novy, sú štandardné.
Keď sa môj známy nedávno rozprával s jednou z najväčších marketingových spoločností o reklame, ponúkli mu aj like na facebooku. Avšak neodporúčali kupovať like na stránku, lebo to vyzerá hlúpo, keď vás akože „likuje" 15 tisíc ľudí a príspevky „likuje" 15 ľudí. Dáva to zmysel. Nie každý si však asi nechal poradiť.
Pre úplnosť dodávam ešte zopár príkladov, kde počty a pomery sedia.
Ján Čarnogurský má okolo 5,5 tisíca like, čo je tiež uveriteľné. KDH má stráviteľných 8 tisíc like.
Ako som spomínala na začiatku, kupovanie like je bežná marketingová praktika, avšak o jej morálnej stránke by sa dalo polemizovať. Zastávam názor, že tento druh marketingu nie je vhodný najmä pre politiku, pretože zvádza k podvodom. A kto podvádza na facebooku, s veľkou pravdepodobnosťou bude podvádzať aj vo verejnej funkcii.