Bermudský trojuholník, ktorý pohltil celé podhradie. (cyklus Bratislavská krutosť )

Ako sa Dunajský brod stal štvorprúdovou diaľnicou..

Bermudský trojuholník, ktorý pohltil celé podhradie. (cyklus Bratislavská krutosť )
Písmo: A- | A+
Diskusia  (5)

Poznáte ju všetci, Naklonenú siluetu kočiša, ktorý ťahá za opraty svojho koňa, aby ho primäl k zastaveniu. Chce zaplatiť za mýto, pretože použil brod, ktorý tu bol od nepamäti. Podľa klobúku, čo má na hlave ho voláme UFO, alebo keď chcete komunistická opacha. Reč bude o stavbe, ktorá navždy zmenila siluetu Prešporka, v roku 2018 bol Most SNP vyhlásený Národnú kultúrnu pamiatku.

Na približnom mieste mosta bol odpradávna brod cez rieku Dunaj (na tomto mieste bol Dunaj najplytší, dal sa prebrodiť. Vyberalo sa tu tzv vodné mýto, čiže všetky konské povozy museli zaplatiť za prekročenie Dunaja. Ako pamiatka na brod sa nám zachovala fortifikačná stavba Vodná veža, ktorá bola objavená pri búraní podhradia.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Pôdprys Vodnej veže
Pôdprys Vodnej veže (zdroj: zroj: vydrica development)

Takto vyzerala Vodná veža, keď bola v 18 storočí prestavaná na Kráľovský soľný úrad :

Pôdorys vodnej veže, keď slúžila, ako soľný úrad
Pôdorys vodnej veže, keď slúžila, ako soľný úrad 

Technický výkres  Vodnej veže, keď bola v rokoch 1780 - 1813 adaptovaná na sídlo kráľovského soľného úradu.
Technický výkres Vodnej veže, keď bola v rokoch 1780 - 1813 adaptovaná na sídlo kráľovského soľného úradu.  (zdroj: zdroj https://maps.hungaricana.hu/hu/MOLTervtar/648/)

Takáto bude budúca podoba Vodnej veže, ako miesto historicko kultúrneho centra v novovznikajúcej štvrti Nová Vydrica :

https://www.youtube.com/watch?v=GQFQrYv-PLg

Budúca podoba Vodnej Veže ako súčasť centrálneho námestia novovznikajúcej štvrti Nová Vydrica
Budúca podoba Vodnej Veže ako súčasť centrálneho námestia novovznikajúcej štvrti Nová Vydrica 

Most SNP, dielo architektov Jozefa Lacka, Ladislava Kušníra, Ivana Slameňa a statika Arpáda Tesára je podľa správy Pamiatkového úradu "architektonicky i konštrukčne mimoriadne odvážnou stavbou, ktorá nemá na Slovensku obdobu." Je to jednopylónový, oceľový, cestný, zavesený most vejárového dizajnu cez Dunaj v Bratislave. Je to jediný most v Bratislave, ktorý nemá žiadny polier v prúde rieky Dunaj. Je to most s najväčším hlavným rozpätím, čím je zároveň najväčší v Bratislave. V roku 2001 bol vyhlásený za stavbu storočia na Slovensku v kategórii mostné stavby. Most patrí do asociácie World Federation of Great Towers, pričom je to 28. a najnižšia stavba tejto asociácie a súčasne jediná stavba tejto asociácie, ktorá slúži ako pylón mosta. Vďaka svojmu originálnemu tvaru a rozpätiu oceľovej konštrukcie patrí v Európe medzi ojedinelé inžinierske diela, ktoré si dodnes zachováva svoju mimoriadnu technickú hodnotu.V kategórii zavesených mostov bol v čase odovzdania do prevádzky (1972) štvrtým najväčším mostom na svete. Rozpätie mosta nad riekou - 303 m - bolo v dobe dokončenia v poradí deviate na svete. Most SNP získal v dobe svojho vzniku svetové prvenstvo v rozpätí mostov, ktoré majú jeden pylón a jednu rovinu zavesenia (celkovo 448 m). Vďaka svojmu unikátnemu technickému riešeniu sa zaradil medzi výrazné inžinierske diela súčasného mostného staviteľstva v celosvetovom meradle

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Hoci bol Most SNP dostavaný až v normalizačných sedemdesiatych rokoch, projekt a začiatok výstavby spadajú do éry nabitej entuziazmom, do doby príznačnej snahou o obrodu vtedajšieho socializmu. Keby som bol básnik,tak by som napísal, že Socializmus z ľudskou tvárou (tj bez ideologickej podpory Moskvy) sa v projekte metaforicky prejavil v odvahe použiť náročnú konštrukciu bez podpory v toku rieky, kde by Dunaj symbolizoval tok dejín a chýbajúci mostný pilier Sovietsky zväz.

Obrázok blogu

Obrázok blogu

Obrázok blogu

Obrázok blogu

V rámci svetovej architektúry sa až koncom 20. storočia objavujú obdobné konštrukčne odvážne riešenia

na príklad v diele Santiaga Calatravu, Puente del Alamillo, 1992

SkryťVypnúť reklamu

Obrázok blogu

Alebo Erasmus bridge v Roterdame od architekta Ben Van Berkel, 1996

Obrázok blogu

Most SNP je postavený v štýle Modernistického futurizmu.Pre tento smer je charakteristické odmietanie všetkých dovtedy platných kultúrnych a umeleckých hodnôt. Tým sa futurizmus stal hnutím, ktoré odmietalo akúkoľvek tradíciu. Jeho cieľom bolo ukázať modernú uponáhľanú a rušnú dobu. Zásah do historickej mestskej štruktúry sa však dá považovať za ukážkový príklad modernistického mestského urbanizmu, ktorý rázne odsúva staré hodnoty v prospech progresívneho napredovania a modernizácie.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Vplyv neskorej moderny, ako sa vyvíjala vo svete, sa dá pozorovať aj v riešení šošovkovitej kaviarne vo vrchole šikmého pylónu, ktorá bola pôvodne navrhnutá na pôdoryse trojuholníka. Podobné riešenia môžeme vidieť na Niemayerovom centre v Brazílii, alebo Revelovej radnici v Toronte

SkryťVypnúť reklamu

Obrázok blogu

Toronto city hall, architekt Viljo Revell
Toronto city hall, architekt Viljo Revell 

Ja by som most SNP kľudne zaradil aj do štýlu tzv Googie architektúry. Je to typ futuristickej architektúry ovplyvnený automobilovou kultúrou, tryskami, atómovým vekom a vesmírnym vekom, ktorá bola rozšírená v Amerike v 60 rokoch.

Los Angeles airport
Los Angeles airport 

Postavením mosta SNP vznikol trojuholník najväčších dominánt mesta Hrad, Dóm a UFO. Obsah tohto trojuholníka zároveň pohltil pôvodnú historickú zástavbu starobylej rybárskej osady Vydrica a Zuckermandlu. Úpadok podhradia však nastal oveľa skôr, ešte v roku 1783, keď Jozef II prikázal presťahovať hlavné mesto Uhorska naspäť do Budapešti a korunovačné klenoty z Bratislavského hradu do Viedne. Význam celej Bratislavy sa tým veľmi znížil. Nedávno dokončený hrad v podobe reprezentatívnej rezidencie stratil svoje využitie. Dóm Svätého Martina stratil význam, ako korunovačný kostol. Veľa významných rodín z podhradia opustilo svoje paláce a z podhradia sa stala chudobná štvrť. Plány na zbúranie podhradia vznikli ešte za prvej Československej Republiky, keď sa Prešporok ( po novom Bratislava) stal hlavným mestom Slovenskej republiky. Podhradie bolo už aj v tomto období veľmi zanedbané, schátrané a hygienicky nevyhovujúce. A práve z tohto obdobia pochádza prvé búranie podhradia, keď sa stavala nábrežná komunikácia.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Za vojnového Slovenského štátu bola vyhlásená medzinárodná súťaž na univerzitné mesto na hradnom kopci, plánovala sa zbúrať ruina hradu, ako aj celé podhradie.

víťazný návrh na univerzitné mesto na mieste Bratislavského hradu
víťazný návrh na univerzitné mesto na mieste Bratislavského hradu (zdroj: Ernesto La Padula and Attilio La Padula 1941)

Za socializmu sa mesto potrebovalo rozšíriť aj na petržalskej strane a alternatíva postaviť most na tomto mieste bola najrýchlejšia. Tento zásah do historickej mestskej štruktúry sa však dá považovať za ukážkový príklad modernistického mestského urbanizmu, ktorý rázne odsúva staré hodnoty v prospech progresívneho napredovania a modernizácie. Jedným z dôležitých argumentov bolo pritom aj hygienicko-zdravotné hľadisko. Verilo sa, že búranie starých, dožívajúcich štvrtí, ktoré nevyhovujú potrebám moderného človeka, má pre mesto celkový ozdravný efekt. Modernistický budovateľský étos, ktorému museli upadajúce historické mestské časti ustúpiť, je dnes už neoddeliteľnou súčasťou hodnôt stavby.

zanikajúce podhradie, zdroj ADON architekti
zanikajúce podhradie, zdroj ADON architekti 

Hoci sa Most SNP zvykne chápať ako narušenie identity historickej Bratislavy, sám svojou hmotou na konflikt medzi starým a novým reaguje. Autori projektu považovali siluetu mesta s historickými dominantami za tak dôležitú, že v jej blízkosti nevztýčili žiadnu konkurenčnú architektonickú figúru. V pôvodnom projekte sa dokonca počítalo aj so zachovaním Neologickej synagógy. Šikmý pylón na ľavej strane Dunaja síce vytvára kontrapunkt k historickému mestu na protiľahlom brehu, nijako však neruší jeho historický urbanistický kontext (DULLA, M.: ARCH 13, 2008, č. 1, s. 36)

Tým, že autori osadili na pilóny mosta vyhliadkovú reštauráciu, vzdali tak hold historickej panoráme Bratislavy. Nieje to už iba inžinierska stavba, most sa stal mestotvorným prvkom a návštevníci si tak môžu vychutnať Bratislavu aj z "Božskej" perspektívy.

https://www.dertour.de/urlaub/slowakei
https://www.dertour.de/urlaub/slowakei 

Bratislava v minulosti čelila mnohokrát radikálnym búračkám, napríklad počas tureckej hrozby boli zbúrané celé dve starobylé predmestia svätého Michala a svätého Vavrinca, aj s ich kostolmi, ktoré boli rovnakej veľkosti a ako pôvodný kostol Svätého Martina a dokonca boli dvojvežové) boli však extra muros (mimo mestského opevnenia) takže boli hrozbou, materiál z nich sa použil na spevnenie mestského opevnenia. Ďaľšou radikálnou búračkou bolo zlikvidovanie celého mestského opevnenia aj z troma bránami (Vydrická, Rybárska a Laurinská) počas vlády Márie Terézie. Mesto potrebovalo expandovať a opevnenie, ktoré bolo prekážkou, už v danom období aj tak stratilo svoje opodstatnenie.

Pri búraní podhradia počas výstavby mosta SNP, sme paradoxne mesto opäť vrátili do obdobia stredoveku, keď nad mestom visela turecká hrozba a mesto bolo od hradu oddelené mestským opevnením. Komunisti boli pri búraní podhradia až tak dôsledný, že defakto zrealizovali Priamiho protiturecký plán opevnenia hradu a mesta, ktorý plánoval zbúrať všetky Prešporské predmestia.(viď obrázok)

Obrázok blogu

Most SNP bol vyhlásený za národnú kultúrnu pamiatku, jeho chobotnicové estakády však boli naštastie z pod ochrany vyňaté a tak sa nakoniec dočkáme kultúrnejšieho vstupu do novovznikajúcej štvrti pod hradom, do tzv Novej Vydrice. Na nové riešenie estakád má byť vyhlásená medzinárodná súťaž.

https://promodel.sk/referencia/vydrica-ii/
https://promodel.sk/referencia/vydrica-ii/ 

Ďaľšou veľkou výzvou je prekrytie Staromestskej ulice obrovskou terasou, na ktorej by rástla zeleň. Projekt má názov Plató Staromestská a má byť súčasťou tzv zeleného ringu okolo Starého mesta.

Obrázok blogu

Tento projekt Bratislava potrebuje ako soľ, pretože by opäť spojil Staré mesto s Bratislavským hradom, čím by sa odstránila jazva, ktorú dopravná tepna z mosta spôsobila. https://bratislava.sk/mesto-bratislava/projekty/zive-miesta/plato-staromestska

Radko Mačuha

Radko Mačuha

Prémiový bloger
  • Počet článkov:  213
  •  | 
  • Páči sa:  16 572x

Som Bratislavčan, zaujíma ma všetko o jej histórii, architektúre a spoločnosti. Zoznam autorových rubrík:  SúkromnéNezaradené

Prémioví blogeri

Yevhen Hessen

Yevhen Hessen

35 článkov
Milota Sidorová

Milota Sidorová

5 článkov
Marcel Rebro

Marcel Rebro

135 článkov
Iveta Rall

Iveta Rall

91 článkov
Martina Hilbertová

Martina Hilbertová

50 článkov
Juraj Hipš

Juraj Hipš

12 článkov
reklama
SkryťZatvoriť reklamu