Prednedávnom vyvolal vlnu diskusií projekt prepojenia hradu a mesta s 200 metrovým parkom, ktorý bude vysadený na obrovskej terase ponad frekventovanú Staromestskú. Napriek nevôli časti obyvateľov, ktorým sa nepáčil spôsob financovania tohto projektu (použijú sa na to financie z pozastaveného planetária ) som presvedčený, že verejnosť prijala tento projekt kladne.

Projekt Plató Staromestská sa však týka iba časti Staromestskej v úseku mestských hradieb. Zvyšok územia Staromestskej ostane naďalej preťatý štvorprúdovou rýchlocestou, ktorú je možné bezpečne prekonať iba podchodom. V najnovšom riešení tohto územia s názvom Zóna Zochova plánuje MIB vybudovať úrovňový prechod pre chodcov. Kompletnou obnovou má prejsť aj priľahlé okolie Staromestskej (výmena asfaltu za dlažbu, vybudovanie pobytových schodov pri podchode na Klariskú ulicu, vybudovanie nových bezbariérových WC a samozrejme viac zelene.


https://mib.sk/projekt/zona-zochova/
Toto poľudštenie verejného priestoru však, celkový dojem tejto historickej časti mesta nezlepší. Ulicu zabíja štvorprúdová cesta a aj samotné introvertné stavby, ktoré boli prispôsobené k takémuto druhu cestnej komunikácie. Mŕtva budova Národného súdu , ktorá začína pri kostole Kapucínov a končí na kraji Mierového námestia, zaberá a zabíja celú stranu ulice. Pritom má presklený parter, ktorý akoby naznačoval, že by tu mohlo byť aj niečo mestotvornejšie. Mohlo, nebyť tej štvorprúdovej cesty, ktorá sa mala zapustiť pod zem už pri hĺbení podjazdu popod mierové námestie.Budova Najvyššieho súdu je z vrcholného obdobia Dedečkovej tvorby a je jeho poslednou veľkou realizovanou administratívnou budovou. Dedeček budovu Najvyššieho súdu navrhoval ako súčasť komplexu troch domov v novoutvorenom kontexte. Budovy ministerstva kultúry s nadzemným parkoviskom a pešou zónou a medzinárodného hotela a doškoľovacieho zariadenia s podzemnými garážami sa už nerealizovali. Samotná budova však ukrýva krásne umelecké diela, ktoré sú žiaľ ukryté pred verejnosťou. Budova má ísť v súčasnosti do rekonštrukcie, možno by bolo pre mesto prínosné, aby budova slúžila aj iným aktivitám, ako súdnictvu, mohla by tam byť napríklad aj galéria.


Čo sa týka cesty, by sme sa mohli inšpirovať dánskym mestom Odense, kde mali podobný problém s autostrádou, ktorá rozdeľovala mesto, preto sa ju rozhodli zapustiť pod zem a hore vybudovať chýbajúcu mestskú zástavbu aj s Múzeom Hansa Christiana-Andersena s atraktívnou záhradou.

viac info tu https://iwa-network.org/vcs-denmark-vandcenter-syd/

Takéto zásahy určite predstavujú enormné finančné náklady, ktoré si Bratislava žiaľ nemôže sama dovoliť a to ani pri ľahšej konštrukcii premostenia na ktorom má byť iba zeleň. Aj preto sa pri projekte Plató Staromestská mesto rozhodlo presunúť financie z Planetária. Park však peniaze nezarába, ale mestská zástavba áno, možno by mesto mohlo darovať úsek Staromestskej pri Národnom súde developerovi, ktorý by cestu zapustil pod zem a hore by mohol dobudovať mestské polyfunkčné bloky, ktoré by mu generovali zisk. Pre štát by mal byť tiež záujem vyriešiť túto lokalitu, veď tu študovali a učili sa naši najväčší národní buditelia (žiaľ autostrádou prerušený a tým pádom nefunkčný verejný priestor tomu nič nenapovedá). Národná kultúrna pamiatka Staré evanjelické lýceum , v ktorom vyučoval Ľudovít Štúr momentálne prechádza kompletnou rekonštrukciou a po ukončení sa stane Laboratórium slobodnej spoločnosti.
viac info o rekonštrukcii tu https://bratislava.sme.sk/c/23194063/z-evanjelickeho-lycea-kde-posobil-aj-stur-sa-stava-laboratorium-slobodnej-spolocnosti.html


Dúfam, že v blízkej budúcnosti sa aj táto časť mesta dočká druhého Plató, aby sa mesto konečne zacelilo.
Zdroj: v článku som použil texty a vizualizácie z webstráky MIB https://mib.sk/projekt/najvyssi-sud/