Minister školstva vám nedávno vysvetľoval, že na zvýšenie vašich platov nie je dostatočný spoločenský tlak. Premiér sa zasa nechal počuť, že očakáva, že aj učitelia niečo spravia pre štát. Nemôžem s nimi nesúhlasiť – neviem, ako ste tieto výroky pochopili vy, ale mne to znie ako keby vás priamo vyzývali ísť do štrajku. Štrajk účinne vyvinie spoločenský tlak a ak uspejete – urobíte zároveň aj niečo pre Slovensko.
Každá krajina potrebuje kvalitné školy, ak ju má čakať vôbec nejaká budúcnosť. Obzvlášť dnes, v rýchlo meniacom sa svete, keď nové pracovné miesta vyžadujú vzdelanie a naopak – nekvalifikované pracovné miesta zanikajú bez náhrady vďaka automatizácii. Slovenské vlády systematicky odkladali školstvo na druhú koľaj. Takto to asi ďalej nejde.
Je to naozaj také zlé? No, jedno číslo hovorí za všetko – nástupný plat učiteľa ZŠ/SŠ je 643 € brutto (10 platová trieda). Pri takomto plate možno drvivú väčšinu začínajúcich učiteľov rozdeliť do dvoch kategórií: idealista, alebo zúfalec. Idealista berie učenie za svoje životné poslanie a môže z neho byť skvelý učiteľ, ktorý venuje učeniu výrazne viac svojho času škole, než by musel – práca ho baví. Väčšinou však narazí na tvrdú realitu nedostatku peňazí a následne zo školstva odíde nadobro, alebo začne mimo školstva „brigádovať“ – na úkor času venovaného škole a na úkor zdravia a nervov. Zúfalec je z iného cesta – škola je preňho zašíváreň a deťom sa venuje v najnižšej možnej miere. Škodí rovno dvakrát, pretože otravuje aj všetkých idealistov vo svojom okolí, ktorí sa potom začnú zamýšľať nad zmyslom svojej práce. Ako bonus sa vďaka nemu tvorí tá populárna fáma o večne kávičkujúcich a prázdninujúcich učiteľoch, čo odchádzajú z práce o druhej poobede. Nemusím sa asi pýtať dva krát, ktorému z týchto dvoch typov by ste radšej zverili svoje deti. Toto celé má ešte jeden efekt – nedostatok nových učiteľov v niektorých špecializáciách, kde možno veľmi jednoducho nájsť dobre platenú prácu v obore. Spomeniem len tri čísla: minulý rok skončilo na FMFI UK učiteľské programy 6 informatikov, 6 matematikov a krásne 2 ks fyzikov. Zaujímalo by ma, čo sa bude diať, keď odíde do dôchodku stará generácia učiteľov fyziky.
Historické intermezzo: Nastupujúci učiteľ na obecnej škole mal za 1. ČSR plat cca 800 Kč a pred dôchodkom dostával cez 2000 Kč. Stredoškolský učiteľ dostával asi o polovicu viac. Plat tých najkvalifikovanejších robotníkov sa vtedy tiež pohyboval okolo 800 Kč. Kvízová otázka: Koľko programátorov CNC strojov bude dnes robiť za 640 € hrubého?
Ako bývalému študentovi matematického gymnázia ma láka sem dať ešte zopár tvrdých dát. Tak ich sem na začiatok niekoľko dajme: Z celého OECD dáva na základné a stredné školstvo pomere k HDP menej len Rusko (2,2 %) a Indonézia (2,3 %), u nás to je 2,5 %. Pes je zakopaný už tu – ťažko môžu byť platy vysoké, ak sa rozdeľuje primalý balík peňazí. A naozaj – ak porovnáme platy (v absolútnych číslach!) začínajúcich učiteľov na ZŠ, tak sú nižšie než u nás len v Indonézii a Brazílii. Predbehli nás krajiny ako Mexiko, Čile, Grécko, Turecko... a spolu s nimi aj zbytok rozvinutého sveta. Ak vám pri tomto porovnaní nevstávajú vlasy dupkom a argumentujete tým, že je u nás priveľa učiteľov/škôl na počet študentov, takže bez redukcie ich je nemožné poriadne zaplatiť, tak tu pes zakopaný tiež nebude: ak sa pozrieme, na náklady na platy učiteľov na jedného študenta v pomere k HDP, tak s krásnymi 5 % sme na úplnom chvoste OECD (Čiže ak ste rodič školáka, zo všetkého, čo vyrobíte ide na plat jeho učiteľov 5 %). Väčšina krajín pritom dáva dva až tri krát toľko! Očakávajú snáď naši politici, že sa inšpirujete svojimi (lepšie platenými) Mexickými kolegami, schytíte samopal po dedkovi z čias SNP a s výkrikom „¡viva la education!“ utečiete do najbližších hôr, aby ste si zbíjaním pocestných privyrobili k platu?
Kvalita nášho školstva je v poslednom čase povážlivá – v rôznych testovaniach sa naši študenti neumiestnili práve najlepšie. Je asi bláhové predpokladať, že platy učiteľov na úrovni banánových republík pomôžu k zlepšeniu tejto situácie. Ministerstvo školstva pri podobných správach rado poukazuje na to, že naši študenti sa dlhodobo umiestňujú na popredných miestach medzinárodných súťaží – tak to s tou kvalitou až také zlé nebude. Ako jeden z ľudí ktorí svojho času na nejakých tých olympiádach SR reprezentovali môžem povedať, že to je len kvôli osobnému nasadeniu niektorých učiteľov vysoko nad rámec svojich povinností. Platy ktoré za to títo učitelia dostávajú sú urážkou ich snahy. Preto vyzývam práve vás – učitelia, ktorí vediete krúžky, pripravujete študentov na olympiády, zostávate s deťmi v škole aj po pracovnom čase – poďte štrajkovať! Ak chcete aby po tom, čo odídete do dôchodku, nastúpil na vaše miesto niekto s podobnou vervou a zanietením, musia sa zvýšiť platy nastupujúcich učiteľov. Inak aj veľká časť vašej dnešnej práce vyjde v budúcnosti nazmar.
Záverom: S pravdepodobnosťou hraničiacou s istotou bude budúcu vládu zostavovať strana, ktorá nám vládne aj dnes. Ak jej chceme dokázať, že učiteľom na školstve záleží, a že sľuby už nestačia, že treba činy, tak je štrajk asi nevyhnutný. Neviem kedy inokedy budú mať učitelia tak silnú vyjednávaciu pozíciu ako dnes – pred voľbami.
Veľa šťastia, milí učitelia!
Váš bývalý študent
Institut für Organische Chemie, Universität Regensburg, 22.1.2016
Zdroje informácií: Publikácia OECD: Education at glance 2015
Výročná správa FMFI UK za rok 2014
Stupnica platových taríf platná od 1.1.2015
Archív Učitelských novin