Nedávno som čítala článok, v ktorom autor písal o tom, že ak si ako dospelí nájdeme svoju vysnívanú prácu, väčšinou je to práca (alebo oblasť), ktorá bola našou vysnívanou už v detstve. A tak som sa rozpamätala, že ako dieťa som chcela byť právničkou, lebo som zbožňovala seriál JAG. Ale popritom sa na čas u mňa usadila aj túžba byť hackerom (ehm, film WarGames). Síce dnes hackerom určite nie som, ale to, čo robím teraz (DevOps), je iba krôčik od môjho dospeláckeho ideálu.
Ja však nie som bežný prípad. Obaja moji rodičia sú inžinieri a môj starší brat je programátor. Od detstva sme s otcom skladali počítače a hľadala som spôsoby ako obísť snahy o blokovanie mojich obľúbených stránok alebo prístupu k počítaču. Svoj prvý (primitívny) kód som napísala ako šesťročná.
Práve moje detstvo strávené s počítačmi, ma vedie k názoru, že celá snaha o zvýšenie záujmu o IT začína príliš neskoro a je príliš zameraná na produkovanie vývojárov. Množstvo iniciatív má dokonca slovo „code“ alebo „dev“ priamo v názve. Pripadá mi to neskutočne zvláštne. Hlavne preto, že IT nie je iba o vývojároch. IT je aj o infraštruktúre, operačných systémoch, sieťach, bezpečnosti, databázach, správe aplikácií atď...
Buďme úprimní, koľko detí môže zaujať práca programátora? Predstava, že celý deň sedia za počítačom a ťukajú do počítača bez viditeľného cieľa alebo konca? A k tejto predstave pridáme IT kurz, kde bude dieťa rovno hodené do hlbokej vody a chceme ho naučiť programovať. Istým spôsobom učíme ľudí byť neurochirurgami predtým, ako sme ich naučili hocičo o anatómii alebo medicíne.
Pripomína mi to príhodu zo strednej školy. Moja spolužiačka sa učila na informatike javascript a bola v tom celkom dobrá, ale nevedela, čo je USB port a na inštaláciu Windowsu si radšej zaplatila človeka. Ďalšej išiel domáci počítač veľmi pomaly. Po (veľmi) krátkom pátraní som prišla na to, že si všetko (vrátane filmov) ukladá na plochu a má na systémovom disku príliš málo voľného miesta, zatiaľ čo ostatné disky boli prázdne. Prekvapujúco, ani jedna z nich nešla do IT, hoci vedeli kódiť v javascripte.
Snaha rovno urobiť z každého developera, ľudí od IT skôr odrádza. Keďže je programovanie vďaka týmto iniciatívam najviditeľnejšou časťou IT, príliš často sa stáva, že sa potenciálnym záujemcom javí ako príliš komplikované, a preto sa radšej uberú cestou menšieho odporu mimo IT. Napriek tomu, že v skutočnosti sú v IT zamerania, v ktorých sa dá kariérne postupovať bez akýchkoľvek znalostí programovania. Z tohto ohľadu sa mi oveľa zmysluplnejšími javia iniciatívy v podobe IT fariem, kde sa začína od základov. Samozrejme, IT farmy sa zameriavajú na dospelých, a teda tiež prichádzajú príliš neskoro. Do IT pritiahnu iba ľudí, ktorí nad ním už predtým premýšlali.
Zastávam názor, že je potrebné zaviesť základnú počítačovú gramotnosť do výuky už na prvom stupni základných škôl. Nielen pre potreby samotného IT sektora, ale aj pre potreby bežného života a aj pre bezpečnosť samotných detí. Už deti na prvom stupni sú aktívne na sociálnych sieťach a bez základnej informovanosti o hrozbách a bezpečnom správaní sa na internete, sú bezbranné a vystavujú sa zbytočným rizikám.
Neviem objektívne posúdiť, či a nakoľko sú iniciatívy, ktoré momentálne bežia úspešné. Viem iba subjektívne posúdiť, ako pôsobia na mňa. Bohužiaľ, na mňa pôsobia skôr negatívne a ak by som sa dnes rozhodovala pre vysokú školu, neverím, že by som sa na základe súčasnej marketingovej stratégie IT preňho rozhodla.
Ako pôsobia rôzne iniciatívy okolo IT na vás?