Aktivity na podporu inkluzívneho vzdelávania

Inkluzívne vzdelávanie je vzdelávanie detí v spoločnosti s rozdielnym potenciálom.

Aktivity na podporu inkluzívneho vzdelávania
Písmo: A- | A+
Diskusia  (1)

Hlavným cieľom je zabezpečiť všetkým žiakom rovnosť a rovnakú šancu sa vzdelávať. Rozmanitosť u ľudí, resp. žiakov sa nachádza v celej spoločnosti a rovnako aj v triede. Je dôležité ju rešpektovať a snažiť sa o integrovanie žiakov do spoločnosti bez toho z akého prostredia pochádzajú alebo aké sú. Aktivity na podporu inkluzívneho vzdelávania je potrebné využívať vo všetkých typoch škôl vo všetkých ročníkoch.

1.      AKTIVITA - Náš triedny príbeh

Zameranie: vzájomné podporovanie sa medzi spolužiakmi, pozitívna spolupatričnosť, práca v skupine, pokračovanie v práci a jej preberanie po spolužiakovi, vnútorná motivácia, tvorba spoločného príbehu, podpora pozitívnej klímy v triede

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Postup:

a)      Učiteľ rozdelí tabuľu na toľko štvorčekov koľko je žiakov v triede + 1 (učiteľ) a nakreslí do prvého štvorčeka začiatok príbehu. (príbehu sa dá taktiež zadať tému, napr. tematického celku, ktorý sa preberá na hodine)

b)      Prvý žiak popíše obrázok, ktorý nakreslil učiteľ a pokračuje ďalej v príbehu tým, že nakreslí druhú časť príbehu do druhého štvorčeka.

c)      Druhý žiak porozpráva pokračovanie príbehu z druhého obrázka a pokračuje nakreslením... a takto pokračujú všetci žiaci triedy.

d)     Posledný žiak príbeh zakončí a spolu s celou triedou ho zhrnú (zosumarizujú).

2.      AKTIVITA – Rozdávanie Diplomov

SkryťVypnúť reklamu

Zameranie: podpora spolupatričnosti v triede, podporovanie vnímania rozdielov medzi žiakmi, vytváranie pozitívneho obrazu aj sebaobrazu, tvorba pozitívneho hodnotenia, tvorba pozitívnych vzťahov v triede, pozitívnej klímy. Žiaci sa učia hľadať pozitívne vlastnosti na ľuďoch vo svojom okolí.

Postup:

a)      Každý žiak vytvorí svojmu spolusediacemu diplom, za nejakú jeho dobrú vlastnosť

b)      Odovzdávanie diplomov, každý žiak ocení žiaka a slávnostne mu ho odovzdá

 

3.      AKTIVITA – Triedne puzzle

Zameranie: vzájomné podporovanie sa medzi spolužiakmi, pozitívna spolupatričnosť, práca v skupine, podpora pozitívnej klímy v triede, tímová práca

SkryťVypnúť reklamu

Postup:

a)      Učiteľ pripraví puzzle, jednoduchým rozstrihaním obrázka (napr. podľa tematického plánu preberaného učiva alebo iného)

b)      Každému žiakovi rozdá 1 ks z puzzle

c)      Žiaci spoločne skladajú puzzle a celé trieda má spoločný cieľ a výsledok

 

4.      AKTIVITA – Čo máme spoločné?

Zameranie: podporovanie vnímania rozdielov medzi žiakmi, tvorba pozitívnej klímy v triede, hľadanie spoločných znakov v triede.

Postup:

a)      Každý žiak nakreslí na papier sám seba (aktivita sa odporúča skupinách).

b)      Obrázky sa zavesia na tabuľu.

c)      Potom žiaci hľadajú, čo majú spoločné.

 

5.      AKTIVITA – Čo je pre mňa v živote dôležité?

SkryťVypnúť reklamu

Zameranie: Žiak si má uvedomiť, čo je pre neho v živote dôležité, určiť si priority. Podpora komunikácie emócii a potrieb, sebavyjadrenia. Vedieť komunikovať o najdôležitejších aspektoch svojho života pred publikom.

Postup:

a)      Žiaci si nakreslia do srdiečka Čo je pre nich v živote dôležité (Čo sa nachádza v ich srdci).

b)      Srdce je rozdelené podľa vrstiev (od najdôležitejšieho po 2. najdôležitejšie)

c)      Popíšu svoje rozhodnutie - príčiny

 

 

Obrázok blogu

 

 Zdroje a použitá literatúra

KOVÁČOVÁ, B. 2019. S inklúziou od raného veku. Dieťa s odlišnosťou a jeho vstup do kolektívu. Hliník nad Hronom: Reziliencia, 2019. 100 s. ISBN 9788097227753.

 

Metodika podporujúca inkluzívne vzdelávanie v školách. Dostupné na internete: https://www.statpedu.sk/files/articles/nove_dokumenty/projekty/eea_grants/metodika-podporujuca-inkluzivne-vzdelavanie-skolach.pdf

HAPALOVÁ, M., KRIGLEROVÁ, E.G. (ed.) O krok bližšie k inklúzii. Bratislava : Člověk v tísni – Slovensko, Centrum pre výskum etnicity a kultúry, 2013. ISBN 978-80-971343-0-3 156 strán

 

 

 

 

Marcel Olša

Marcel Olša

Bloger 
  • Počet článkov:  7
  •  | 
  • Páči sa:  9x

Učiteľ geografie a matematiky, ktorý spoznáva krajinu Zem v celej svojej komplexnosti a zložitosti :) Zoznam autorových rubrík:  NezaradenéSúkromné

Prémioví blogeri

Post Bellum SK

Post Bellum SK

92 článkov
Lucia Nicholsonová

Lucia Nicholsonová

207 článkov
Pavol Koprda

Pavol Koprda

10 článkov
Pavel Macko

Pavel Macko

189 článkov
Anna Brawne

Anna Brawne

108 článkov
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu