Hlavným cieľom je zabezpečiť všetkým žiakom rovnosť a rovnakú šancu sa vzdelávať. Rozmanitosť u ľudí, resp. žiakov sa nachádza v celej spoločnosti a rovnako aj v triede. Je dôležité ju rešpektovať a snažiť sa o integrovanie žiakov do spoločnosti bez toho z akého prostredia pochádzajú alebo aké sú. Aktivity na podporu inkluzívneho vzdelávania je potrebné využívať vo všetkých typoch škôl vo všetkých ročníkoch.
1. AKTIVITA - Náš triedny príbeh
Zameranie: vzájomné podporovanie sa medzi spolužiakmi, pozitívna spolupatričnosť, práca v skupine, pokračovanie v práci a jej preberanie po spolužiakovi, vnútorná motivácia, tvorba spoločného príbehu, podpora pozitívnej klímy v triede
Postup:
a) Učiteľ rozdelí tabuľu na toľko štvorčekov koľko je žiakov v triede + 1 (učiteľ) a nakreslí do prvého štvorčeka začiatok príbehu. (príbehu sa dá taktiež zadať tému, napr. tematického celku, ktorý sa preberá na hodine)
b) Prvý žiak popíše obrázok, ktorý nakreslil učiteľ a pokračuje ďalej v príbehu tým, že nakreslí druhú časť príbehu do druhého štvorčeka.
c) Druhý žiak porozpráva pokračovanie príbehu z druhého obrázka a pokračuje nakreslením... a takto pokračujú všetci žiaci triedy.
d) Posledný žiak príbeh zakončí a spolu s celou triedou ho zhrnú (zosumarizujú).
2. AKTIVITA – Rozdávanie Diplomov
Zameranie: podpora spolupatričnosti v triede, podporovanie vnímania rozdielov medzi žiakmi, vytváranie pozitívneho obrazu aj sebaobrazu, tvorba pozitívneho hodnotenia, tvorba pozitívnych vzťahov v triede, pozitívnej klímy. Žiaci sa učia hľadať pozitívne vlastnosti na ľuďoch vo svojom okolí.
Postup:
a) Každý žiak vytvorí svojmu spolusediacemu diplom, za nejakú jeho dobrú vlastnosť
b) Odovzdávanie diplomov, každý žiak ocení žiaka a slávnostne mu ho odovzdá
3. AKTIVITA – Triedne puzzle
Zameranie: vzájomné podporovanie sa medzi spolužiakmi, pozitívna spolupatričnosť, práca v skupine, podpora pozitívnej klímy v triede, tímová práca
Postup:
a) Učiteľ pripraví puzzle, jednoduchým rozstrihaním obrázka (napr. podľa tematického plánu preberaného učiva alebo iného)
b) Každému žiakovi rozdá 1 ks z puzzle
c) Žiaci spoločne skladajú puzzle a celé trieda má spoločný cieľ a výsledok
4. AKTIVITA – Čo máme spoločné?
Zameranie: podporovanie vnímania rozdielov medzi žiakmi, tvorba pozitívnej klímy v triede, hľadanie spoločných znakov v triede.
Postup:
a) Každý žiak nakreslí na papier sám seba (aktivita sa odporúča skupinách).
b) Obrázky sa zavesia na tabuľu.
c) Potom žiaci hľadajú, čo majú spoločné.
5. AKTIVITA – Čo je pre mňa v živote dôležité?
Zameranie: Žiak si má uvedomiť, čo je pre neho v živote dôležité, určiť si priority. Podpora komunikácie emócii a potrieb, sebavyjadrenia. Vedieť komunikovať o najdôležitejších aspektoch svojho života pred publikom.
Postup:
a) Žiaci si nakreslia do srdiečka Čo je pre nich v živote dôležité (Čo sa nachádza v ich srdci).
b) Srdce je rozdelené podľa vrstiev (od najdôležitejšieho po 2. najdôležitejšie)
c) Popíšu svoje rozhodnutie - príčiny

Zdroje a použitá literatúra
KOVÁČOVÁ, B. 2019. S inklúziou od raného veku. Dieťa s odlišnosťou a jeho vstup do kolektívu. Hliník nad Hronom: Reziliencia, 2019. 100 s. ISBN 9788097227753.
Metodika podporujúca inkluzívne vzdelávanie v školách. Dostupné na internete: https://www.statpedu.sk/files/articles/nove_dokumenty/projekty/eea_grants/metodika-podporujuca-inkluzivne-vzdelavanie-skolach.pdf
HAPALOVÁ, M., KRIGLEROVÁ, E.G. (ed.) O krok bližšie k inklúzii. Bratislava : Člověk v tísni – Slovensko, Centrum pre výskum etnicity a kultúry, 2013. ISBN 978-80-971343-0-3 156 strán