Taxikár, Martin Scorsese

článok obsahuje spoilery

Taxikár, Martin Scorsese
Písmo: A- | A+
Diskusia  (0)

- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -

O zbúraných ideáloch a snoch muža hľadajúceho zmysel života

alebo film o vyzretí.

- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -

Je cesta k naplnenosti mať pred sebou nejaký cieľ?

Neberieme život príliš vážne?

- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -

Režisér Scorsese natočil vynikajúci film o mladíkovi Travisovi, ktorý bol kedysi mariňákom. (V jednom krátkom obraze koncipovanom v realite, kedy si kúpil zbrane a polonahý klikuje na podlahe jeho bytu, vidíme na Travisovom ramene veľkú jazvu ako potvrdenie.) V súčasnosti si Travis nájde prácu ako taxikár. Cíti sa však prázdny, hľadá väčší životný zmysel ako len vykonávať základné životné potreby človeka. Chvíľu sa zdá, že nájdenie si partnerky v podobe Betsy z tak trochu inej vrstvy bude tým správnym, obohacujúcim krokom. Celú situáciu si trošku nechcene zidealizuje až do momentu prvého pobabraného rande v kinosále. V tejto scéne nám Scorsese pekne zobrazí vnútorný svet postavy Travisa. Na jednoduchom príklade zotrie jeho idealizovanie o Betsy na ktoré by sme radi spolu s Travisom pristúpili. Po tzv. faux pas situácii Travisa a Betsy sa darmo náš protagonista snaží o druhú šancu na stretnutie, nemá u Betsy šancu. Logicky to vyplýva zo situácie. O radu na život sa pýta svojho kolegu Wizarda, ktorý mu skutočne jednu jednoduchú, ale za to výstižnú a zrozumiteľnú vyčaruje. Travis je napriek tomu stále pod návalom emócií a tak si kupuje sadu zbraní. Cez sklamanie v láske sa mu otvoria oči a za svoj cieľ všetkého zla si určí kandidáta na senátora. Podľa Travisa verejnosťou pomerne obľúbený kandidát klame telom, tvári sa, že dokáže pomôcť rozumieť ľuďom, a teda je ten správny. (Podobné klamanie telom ako u Betsy pri Travisovi. Mimochodom Betsy v kandidátovom tíme podporovateľov pracuje.)

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Travis poslúchne Wizarda a snaží sa vyspať zo života, pomedzi to však stále cíti krivdu a pripravuje svoje telo na záverečný súboj so zlom. Možno aj vďaka potrebnému odpočinku ale hlavne po situácii kedy by sa dalo povedať, že v sebaobrane zastrelí zločinca, uvedomí si silu situácie - jeho hlava dozrie. Vidíme Travisa s jeho partiou kolegov, jeho vnútornú vyrovnanosť, prijatie vecí toho čo mu život ponúka. Vyzretie sa nám potvrdí v záverečnom obraze s Betsy. Travis naplnil zmysel svojich polemík. Zažil hrdinský čin urobiť niečo prospešné pre spoločnosť, ale nie v tej vysnívanej - expresívne zidealizovanej podobe ale v skutočnej, čo ho našťastie prebralo zo snívania.

SkryťVypnúť reklamu

- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -

Mám istú teóriu, ktorá myslím stojí za zmienku. Po prvom pozretí snímku mi dlho v hlave vŕtali záverečné scény. Tušil som, že oni do istej miery budú trochu surrealistické. Mal som pocit, že mi niečo niekde vo filme ušlo a tak som si pustil odznova scénu s tým kedy sa Travis ostrihá na skinheada. A úplnou náhodou som medzi scénami zbadal filmovú chybu- Travisove nakrátko ostrihané vlasy. Videl som to aj predtým len som tomu nepripisoval veľký význam, vravím si 70-te roky, chybička se vloudila, natáčanie bolo drahé, divák sa nemal kedy zameriavať na takéto drobnosti, bol rád za dobrý film.

SkryťVypnúť reklamu

Začal som si však na časovej osi pretáčať film a zbadal som úseky kedy Travis má úplne krátke vlasy a keď som si tie scény odmyslel, prišiel som na to, že tam kde začínajú a končia scény z jeho krátkymi vlasmi funguje dej aj bez tých scén.

Vysvetlím:

Realita - Travis je po rozhovore s Wizardom. Pozerá na rozhovor kandidátov a v tom „Betsinom“ vidí obyčajného populistu. Nasleduje denná scéna s taxíkom

prestrihnutá nočnou, kde už Travis nemá vlasy a spozná dôvod jeho hrdinského činu- Iris. (Prvá snová sekvencia.)

Sme v realite. Travis si píše denník, hovorí o zmene. Rozhodol sa kúpiť zbrane, spáchať útok na kandidáta, alebo Betsy? Cvičí, začne mať znova ako tak normálnu životosprávu. Obraz s vyrytým X do nábojnice.

SkryťVypnúť reklamu

A znova snová sekvencia v ktorej má krátke vlasy. Keď skončí

sme znova v jeho byte, kde ho vidíme pokračovať v príprave na „atentát“. Scéna s hrdinským činom v obchode, na gauči pri telke a do toho sen, predstavy, možno ide o mix reality a sna.

Dopíše list rodičom a znova sme v realite, kedy scéna pri televízore pokračuje presne tam kde skončila. Po následnom rozbití telky, potom čo prišiel z obchodu domov a zastrelil kriminálnika a situáciu nezvláda je polodetail na tvár, ktorú si podopiera rukami a rozmýšľa.

Znova „sen“ v ktorom si prehodnocuje situácie akoby sa reálne za to do istej miery zidealizovane (Mám na mysli rozhovor s Iris v reštaurácii.)stali keby ich chcel urobiť. Travis v závere všetkých vystrieľa. Kamera spraví božské oko, keď vyjde z interiéru všetko je v slow-motion. Nájazd na stenu s novinovými článkami a s monológom Irisinho otca, ktorý môže pôsobiť na jednej strane reálne, na druhej trošku ideálne.

Realita v podobe nočnej služby a vyrovnaného Travisa. Rozhovor Betsy s ním, v jej očiach stúpol lebo zachránil predavača, Travis ju už má prekuknutú a vie, že toto by nebolo preňho to pravé dievča.

Marek Kendera

Marek Kendera

Bloger 
  • Počet článkov:  7
  •  | 
  • Páči sa:  5x

.................... Zoznam autorových rubrík:  FilmSúkromné

Prémioví blogeri

Pavel Macko

Pavel Macko

189 článkov
Lucia Šicková

Lucia Šicková

4 články
Post Bellum SK

Post Bellum SK

91 článkov
Juraj Hipš

Juraj Hipš

12 článkov
Iveta Rall

Iveta Rall

91 článkov
Radko Mačuha

Radko Mačuha

226 článkov
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu