Taxikár, Martin Scorsese

Taxikár, Martin Scorsese
Písmo: A- | A+

článok obsahuje spoilery

- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -

O zbúraných ideáloch a snoch muža hľadajúceho zmysel života

alebo film o vyzretí.

- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -

Je cesta k naplnenosti mať pred sebou nejaký cieľ?

Neberieme život príliš vážne?

- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -

Režisér Scorsese natočil vynikajúci film o mladíkovi Travisovi, ktorý bol kedysi mariňákom. (V jednom krátkom obraze koncipovanom v realite, kedy si kúpil zbrane a polonahý klikuje na podlahe jeho bytu, vidíme na Travisovom ramene veľkú jazvu ako potvrdenie.) V súčasnosti si Travis nájde prácu ako taxikár. Cíti sa však prázdny, hľadá väčší životný zmysel ako len vykonávať základné životné potreby človeka. Chvíľu sa zdá, že nájdenie si partnerky v podobe Betsy z tak trochu inej vrstvy bude tým správnym, obohacujúcim krokom. Celú situáciu si trošku nechcene zidealizuje až do momentu prvého pobabraného rande v kinosále. V tejto scéne nám Scorsese pekne zobrazí vnútorný svet postavy Travisa. Na jednoduchom príklade zotrie jeho idealizovanie o Betsy na ktoré by sme radi spolu s Travisom pristúpili. Po tzv. faux pas situácii Travisa a Betsy sa darmo náš protagonista snaží o druhú šancu na stretnutie, nemá u Betsy šancu. Logicky to vyplýva zo situácie. O radu na život sa pýta svojho kolegu Wizarda, ktorý mu skutočne jednu jednoduchú, ale za to výstižnú a zrozumiteľnú vyčaruje. Travis je napriek tomu stále pod návalom emócií a tak si kupuje sadu zbraní. Cez sklamanie v láske sa mu otvoria oči a za svoj cieľ všetkého zla si určí kandidáta na senátora. Podľa Travisa verejnosťou pomerne obľúbený kandidát klame telom, tvári sa, že dokáže pomôcť rozumieť ľuďom, a teda je ten správny. (Podobné klamanie telom ako u Betsy pri Travisovi. Mimochodom Betsy v kandidátovom tíme podporovateľov pracuje.)

Travis poslúchne Wizarda a snaží sa vyspať zo života, pomedzi to však stále cíti krivdu a pripravuje svoje telo na záverečný súboj so zlom. Možno aj vďaka potrebnému odpočinku ale hlavne po situácii kedy by sa dalo povedať, že v sebaobrane zastrelí zločinca, uvedomí si silu situácie - jeho hlava dozrie. Vidíme Travisa s jeho partiou kolegov, jeho vnútornú vyrovnanosť, prijatie vecí toho čo mu život ponúka. Vyzretie sa nám potvrdí v záverečnom obraze s Betsy. Travis naplnil zmysel svojich polemík. Zažil hrdinský čin urobiť niečo prospešné pre spoločnosť, ale nie v tej vysnívanej - expresívne zidealizovanej podobe ale v skutočnej, čo ho našťastie prebralo zo snívania.

- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -

Mám istú teóriu, ktorá myslím stojí za zmienku. Po prvom pozretí snímku mi dlho v hlave vŕtali záverečné scény. Tušil som, že oni do istej miery budú trochu surrealistické. Mal som pocit, že mi niečo niekde vo filme ušlo a tak som si pustil odznova scénu s tým kedy sa Travis ostrihá na skinheada. A úplnou náhodou som medzi scénami zbadal filmovú chybu- Travisove nakrátko ostrihané vlasy. Videl som to aj predtým len som tomu nepripisoval veľký význam, vravím si 70-te roky, chybička se vloudila, natáčanie bolo drahé, divák sa nemal kedy zameriavať na takéto drobnosti, bol rád za dobrý film.

Začal som si však na časovej osi pretáčať film a zbadal som úseky kedy Travis má úplne krátke vlasy a keď som si tie scény odmyslel, prišiel som na to, že tam kde začínajú a končia scény z jeho krátkymi vlasmi funguje dej aj bez tých scén.

Vysvetlím:

Realita - Travis je po rozhovore s Wizardom. Pozerá na rozhovor kandidátov a v tom „Betsinom“ vidí obyčajného populistu. Nasleduje denná scéna s taxíkom

prestrihnutá nočnou, kde už Travis nemá vlasy a spozná dôvod jeho hrdinského činu- Iris. (Prvá snová sekvencia.)

Sme v realite. Travis si píše denník, hovorí o zmene. Rozhodol sa kúpiť zbrane, spáchať útok na kandidáta, alebo Betsy? Cvičí, začne mať znova ako tak normálnu životosprávu. Obraz s vyrytým X do nábojnice.

A znova snová sekvencia v ktorej má krátke vlasy. Keď skončí

sme znova v jeho byte, kde ho vidíme pokračovať v príprave na „atentát“. Scéna s hrdinským činom v obchode, na gauči pri telke a do toho sen, predstavy, možno ide o mix reality a sna.

Dopíše list rodičom a znova sme v realite, kedy scéna pri televízore pokračuje presne tam kde skončila. Po následnom rozbití telky, potom čo prišiel z obchodu domov a zastrelil kriminálnika a situáciu nezvláda je polodetail na tvár, ktorú si podopiera rukami a rozmýšľa.

Znova „sen“ v ktorom si prehodnocuje situácie akoby sa reálne za to do istej miery zidealizovane (Mám na mysli rozhovor s Iris v reštaurácii.)stali keby ich chcel urobiť. Travis v závere všetkých vystrieľa. Kamera spraví božské oko, keď vyjde z interiéru všetko je v slow-motion. Nájazd na stenu s novinovými článkami a s monológom Irisinho otca, ktorý môže pôsobiť na jednej strane reálne, na druhej trošku ideálne.

Realita v podobe nočnej služby a vyrovnaného Travisa. Rozhovor Betsy s ním, v jej očiach stúpol lebo zachránil predavača, Travis ju už má prekuknutú a vie, že toto by nebolo preňho to pravé dievča.

Skryť Zatvoriť reklamu