Ako vieme, na Slovensku vzniklo tento rok na jeseň až 4000 nových eseročiek, ktorých zrod bol zapríčinený hrozbou novely platnej k 1.10. a potom k 1.12.2013, ktorá určuje, že vklad do základného imania s.r.o. 5000€ bude treba vykonať vopred vinkuláciou na účet v banke. Máme tu nebývalo rozmnožený dav daňových poplatníkov, na ktorých čakajú rôzne daňové atrakcie.
Jednou z pikošiek ďalšieho návrhu novely zákona o dani z príjmu je paušálna daň - alebo aj daňová licencia.
Každý začínajúci podnikateľ, ktorého dohnala do podnikania aj v tejto krízovej ekonomickej situácii skôr núdza a nevyhnutnosť než slobodné chcenie a jasný zámer a chuť podnikať, by zatiaľ čisto teoreticky mal byť oslobodený od hrozby paušálnej dane vo forme preddavkovej daňovej licencie za prvý rok podnikania, aj v prípade, že počas neho nedosiahne žiaden zisk.
Musím si však položiť rečnícku otázku, že na podklade akého princípu či už morálneho alebo ekonomického je vytvorený tento právny predpis, ktorý už vopred spoplatňuje ešte nevytvorený a často aj bez predpokladu, zisk z podnikania. Pokiaľ viem, tak každý občan Slovenskej republiky má ústavné právo slobodne podnikať a zveľaďovať svoj majetok. Toto právo je podľa mňa dotknuté, ak má zaň ešte platiť poplatky za licenciu na podnikanie, ktoré je takto reštrikciou vháňané do zlých výsledkov. Základným predpokladom pre úspešné podnikanie je tvorba zisku, čo predpokladá investovanie peňazí na vstupy, aby potom mohli byť nejaké výstupy. Daňová licencia akoby neverila, že taká situácia nastane a chce si poistiť aspoň nejaké príjmy do rozpočtu. Toto opatrenie tak deformuje hospodársky výsledok firmy, ktorý by mal byť presným zrkadlovým odrazom jej hospodárenia. Treba podotknúť, že reštrikcia je úzko fokusovaná na eseročky a iné právnické osoby, čo nevypovedá kladne o demokratickosti tohto zásahu.
Ďalším reštriktívnym opatrením je rozpúšťanie strát z minulých daňových období, čo bolo doteraz za posledných sedem rokov podnikania. Teraz je návrh tieto straty odpisovať len zo základu za posledné štyri roky. Ak sa takto náhle menia dosť výrazným spôsobom ekonomické pravidlá, ako sa dá potom plánovať hospodársky výsledok, požičiavať si naň v banke a tvoriť cashflow? Ako vieme, úvery na podnikanie nemusia byť len krátkodobé ale aj na niekoľko rokov.
Spomenuté dve opatrenia navyše ani neboli zapracované do oficiálneho návrhu zákona. Objavili sa postupne v procese prejednávania vo forme návrhov poslancov. Pripomienkovanie navrhovanej novely sa tak vlastne zmenilo na tvorbu celkom nového znenia návrhu. Som zvedavá, ako sa tento proces teraz zastaví, aby sa nové zmeny mohli dať opäť do pripomienkovacieho konania odborným profesijným združeniam, ktoré majú predsa na to demokratické právo. Zatiaľ sa deje to, že návrh novely zákona je tvorený výhradne poslancami Smeru, čo považujem za vysoko účelové a neférové.
Odporúčam vláde iné opatrenia na zabezečenie dostatočných príjmov do rozpočtu a nie stresovať a brzdiť rozvoj ekonomiky navrhovaním ďalších foriem poplatkov, daní a v zákone zapracovaných skrytých znevýhodnení podnikateľskej sféry. Čo takto zrušiť poskytovanie daňových prázdnin zahraničným rezidentom? Inak sa z tej globálnej krízy nevyhrabeme. Ďakujem za pozornosť.
Súvisiace články: