Ďalšie šetrenie na školstve je neúnosné

Nie som odborník na školstvo, len matka, ktorá vychovávala svoje dietky, preto sa venujem len všeobecným vychytávkam, ktoré som započula na verejnej panelovej diskusii s názvom Učiteľ 2020.

Písmo: A- | A+
Diskusia  (3)

Debata v aule Univerzity Komenského na tému úpadku či kvality učiteľského stavu tento týždeň 4.6.2012 vedená vzhľadom ku stávajúcej situácii snáď až v príliš elegantom a slušnom tóne bez kontroverzných otázok a uštipačných poznámok skončila bez toho, aby bol vymyslený nejaký plán.

Plán na ozdravenie školstva. Väčšinou išlo o panelovú debatu vopred zvolených diskutérov, ktorí boli (a sú ) rozdelení do dvoch táborov. Jedni sú proti ďalšiemu zvyšovaniu dotácií školstva, ku čomu uvádzajú veľmi slabučké argumenty, ba dokonca je podľa nich treba tieto dotácie znížiť, takže sa začne šetriť na žiakoch. (napríklad zvyšovanie počtu žiakov v triede na číslo 31). Druhí sa zase sťažujú na mizerné platy, čo je podľa nich jediný vážny dôvod, prečo kvalita školstva išla dolu.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Tí, čo chcú šetriť ešte viac, temer z ničoho, a tí, ktorí by to vyriešili veľmi jednoducho zmenou mzdového predpisu, nemajú zrejme jasnú predstavu ako posunúť slovenské školstvo na vyššie priečky európskych štatistík.

Na verejnej diskusii odznela kritika na úroveň mladých učiteľov. Je to zrejme len nejaká reakcia na nejakú systémovú chybu, ktorá sa dá vyriešiť tak, že sa zároveň zvýšia platy v zmysle nejakého finančného plánu postupnej úpravy miezd a zároveň sa odfiltrujú tí, čo tam nemajú čo robiť. Tak by sa v rámci jedného školského roku podarilo, aby celková úroveň školstva viditeľne poskočila smerom hore.

SkryťVypnúť reklamu

By sa. Pretože sám minister školstva vidí celú vec tak, že treba robiť škrty na strane výdavkov rozpočtu ministerstva, žiadne skvalitňovanie sa zrejme neudeje. Štátny rozpočet aj so svojimi dramatickými dierami, cez ktoré vytekajú miliardy, veď vieme kam, ukráti zrejme toho, kto má najslabšie zuby a nevie sa obrániť. V intencii nedávneho škandálu na ministerstve obrany je zámer zvýšiť počet žiakov z 21 na maximum 31 celoplošne, aj v jazykových triedach, aby sa ušetrilo, naozaj bohapusté.

Problém s rozpočtom nadobúda ešte inú dimenziu, ak uvážim, že dotácie EÚ určené školám možno žiadať všade na Slovensku len nie v Bratislave. Prečo? Lebo je to jeden z najrozvinutejších regiónov v rámci únie. To, že je tak akosi štrukturálne nevyvážene rozvinutý, už nikoho nezaujíma, že zisky z obchodu a výroby nie sú tu vôbec nasmerované aj do výchovy a vzdelávania, ktosi kdesi opomenul.

Ľudmila Marešová-Balážová

Ľudmila Marešová-Balážová

Bloger 
  • Počet článkov:  48
  •  | 
  • Páči sa:  0x

Bývalá aj terajšia blogerka Zoznam autorových rubrík:  poetickáprozaickásochy, tabule, pamätníky Bratirecenzie

Prémioví blogeri

Věra Tepličková

Věra Tepličková

1,085 článkov
Pavol Koprda

Pavol Koprda

10 článkov
Radko Mačuha

Radko Mačuha

236 článkov
Zmudri.sk

Zmudri.sk

3 články
Martina Hilbertová

Martina Hilbertová

50 článkov
Tupou Ceruzou

Tupou Ceruzou

321 článkov
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu