Debata v aule Univerzity Komenského na tému úpadku či kvality učiteľského stavu tento týždeň 4.6.2012 vedená vzhľadom ku stávajúcej situácii snáď až v príliš elegantom a slušnom tóne bez kontroverzných otázok a uštipačných poznámok skončila bez toho, aby bol vymyslený nejaký plán.
Plán na ozdravenie školstva. Väčšinou išlo o panelovú debatu vopred zvolených diskutérov, ktorí boli (a sú ) rozdelení do dvoch táborov. Jedni sú proti ďalšiemu zvyšovaniu dotácií školstva, ku čomu uvádzajú veľmi slabučké argumenty, ba dokonca je podľa nich treba tieto dotácie znížiť, takže sa začne šetriť na žiakoch. (napríklad zvyšovanie počtu žiakov v triede na číslo 31). Druhí sa zase sťažujú na mizerné platy, čo je podľa nich jediný vážny dôvod, prečo kvalita školstva išla dolu.
Tí, čo chcú šetriť ešte viac, temer z ničoho, a tí, ktorí by to vyriešili veľmi jednoducho zmenou mzdového predpisu, nemajú zrejme jasnú predstavu ako posunúť slovenské školstvo na vyššie priečky európskych štatistík.
Na verejnej diskusii odznela kritika na úroveň mladých učiteľov. Je to zrejme len nejaká reakcia na nejakú systémovú chybu, ktorá sa dá vyriešiť tak, že sa zároveň zvýšia platy v zmysle nejakého finančného plánu postupnej úpravy miezd a zároveň sa odfiltrujú tí, čo tam nemajú čo robiť. Tak by sa v rámci jedného školského roku podarilo, aby celková úroveň školstva viditeľne poskočila smerom hore.
By sa. Pretože sám minister školstva vidí celú vec tak, že treba robiť škrty na strane výdavkov rozpočtu ministerstva, žiadne skvalitňovanie sa zrejme neudeje. Štátny rozpočet aj so svojimi dramatickými dierami, cez ktoré vytekajú miliardy, veď vieme kam, ukráti zrejme toho, kto má najslabšie zuby a nevie sa obrániť. V intencii nedávneho škandálu na ministerstve obrany je zámer zvýšiť počet žiakov z 21 na maximum 31 celoplošne, aj v jazykových triedach, aby sa ušetrilo, naozaj bohapusté.
Problém s rozpočtom nadobúda ešte inú dimenziu, ak uvážim, že dotácie EÚ určené školám možno žiadať všade na Slovensku len nie v Bratislave. Prečo? Lebo je to jeden z najrozvinutejších regiónov v rámci únie. To, že je tak akosi štrukturálne nevyvážene rozvinutý, už nikoho nezaujíma, že zisky z obchodu a výroby nie sú tu vôbec nasmerované aj do výchovy a vzdelávania, ktosi kdesi opomenul.