O mlieku a mliečnych lobistoch

Tak sa im to konečne podarilo. Mliekari si "zaplatili" reklamu na mlieko za výdatného prispenia štátneho rozpočtu a EU. Môžeme si ju pozrieť v TV, prečítať v ženských časopisoch a na internete. To je samozrejme iba začiatok a nasledovať má školské mlieko. Poďme si teda lepšie posvietiť na ich produkt a "opodstatnenosť" podojenia daňových poplatníkov.

Písmo: A- | A+
Diskusia  (114)
Obrázok blogu
(zdroj: www.gomarketingmaven.com)

Okolo mlieka a mliečnych výrobkov je kopec neprehľadných a protirečivých informácií. Skúsim ich teda roztriediť a rozanalyzovať. Rozdelím ich na kontroverzné a nekontroverzné, kde existuje dostatok dôkazov a široká odborná zhoda.

 Jasné, že...

Medzi pozitíva mlieka patrí obsah niektorých vitamínov, minerálov a vysoká biologická hodnota bielkovín. Celkové zastúpenie prospešných živín pozitívne ocenil napríklad rating z University of Yale - 91 bodov zo 100 pre nízkotučné mlieko.

Mlieko pomáha mierne znižovať krvný tlak. To, že má zahlieňovať je iba mýtus, ktorý nemá žiadnu vedeckú podporu. Taktiež teória, že mliečne výrobky odbúravajú vápnik kvôli prekysľovaniu organizmu mliečnymi proteínmi, nemá dostatok dôkazov. Práve naopak, väčší príjem bielkovín ukázal paradoxne pozitívny efekt na zdravie kostí v niekoľkých štúdiách. 

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Mlieko obsahuje silný alergén β-laktoglobulín, na ktorý je citlivých 1-2% ľudí. Zhruba 25% trpí aj laktózovou intoleranciou. Tá sa však dá vyriešiť kysnutými mliečnymi výrobkami. Konzumácia mlieka je sprevádzaná aj častejším výskytom akné.

Tu sme zhruba skončili, čo sa týka toho čo mi pripadalo ako najpodstatnejšie. Nasleduje niekoľko kontroverzných tém.

Mlieko a rakovina

 V mlieku sa nachádza niekoľko látok podozrivých zo zvyšovania rizika rakoviny. Z doterajšieho výskumu nemožno urobiť jasné závery. Avšak je niekoľko štúdií naznačujúcich, že mlieko znižuje riziko rakoviny hrubého čreva a na druhej strane zvyšuje riziko rakoviny prostaty. Takže to vyzerá tak, že v niečom pomáha a v niečom škodí. Budúcnosť by mala priniesť do tejto problematiky viac svetla.

SkryťVypnúť reklamu

Osteoporóza

 Mlieko je v lobistickej kampani predávané údernými sloganmi ako "zbohom osteoporóza". To je zjednodušenie typické pre reklamu a nebezpečné pre spotrebiteľa. Je síce pravda, že je veľkou výzvou dodržať súčasné odporúčané dávky vápnika bez mliečnych výrobkov a existuje dosť dôkazov o prospešnosti vyššieho príjmu vápnika na zdravie kostí.

Na druhej strane nižší príjem vápnika a mliečnych produktov v krajinách ako Čína, Japonsko a Mexiko nie je spojený s horším zdravým kostí. Vápnik je totiž iba jeden z niekoľkých faktorov potrebných na zdravie kostí. K tým ostatným patrí fyzická aktivita, vitamín D (ten je síce tiež v mlieku, ale je sporné, či je jeho pomer k vápniku výhodný), slnko a vitamín K. 

SkryťVypnúť reklamu

Samotná rola mliečnych výrobkov a vápnika je predmetom debaty. Mnohé výskumy dávajú totiž protirečivé výsledky. Za súčasnej miery poznania možno ťažko uprieť mliečnym výrobkom určitú úlohu pri prevencii osteoporózy. Sú však nahraditeľné, čo sa o iných faktoroch potrebných pre zdravie kostí nedá povedať. To však nemusí byť ľahké a preto vám to ani neradím, pokiaľ to robiť nemusíte (z dôvodu alergie, intolerancie...).Avšak hovoriť o nejakej "hraničnej, pre zdravie potrebnej spotrebe mlieka" je zavádzanie. 

Lobisti

Aby bolo jasné, nemám nič proti mliečnym výrobkom, jem ich každý deň. V tomto spore je mlieko nevinne. Je iba tovarom, ktorý potrebuje niekto predať. A neraz schytá kvôli svojim lobistom aj viac ako si zaslúži. 

SkryťVypnúť reklamu

Jedna minivojna o mliečnu reklamu už bola a lobisti sa ukázali v "plnej kráse". V debate s Bukovským spochybňovali nezávislosť zistení vedcov z Harvadu a vyťahovali proti nim nejakého "CSc." zo Zdravotníckej Univerzity. Spor zrodil aj jednu perlu na ktorú by som rád upozornil. Komentovať ju myslím netreba.

"...mlieko je komodita s vysokou pridanou hodnotou, ktorá v troch etapách - a to na úrovni prvovýroby, spracovania a obchodu - prináša do štátneho rozpočtu cez DPH vyše 4 miliardy Sk ročne, čo je asi 12 miliárd za tri roky. A preto zastávame názor, že žiadať od štátu spolufinancovanie projektu vo výške 0,4 % z odvedenej DPH nie je neadekvátna požiadavka."

Ing. Valéria Göczeová, predseda Predstavenstva Slovenského mliekarenského zväzu, Ing. Vladimír Chovan, predseda Predsedníctva Slovenského zväzu prvovýrobcov mlieka

Nebol by problém nájsť aj potraviny na ktorých prospešnosti by sme sa zhodli ľahšie ako v prípade mliečnych výrobkov. Nemajú však za sebou takú vyjednávaciu silu aby si mohli vydupať prachy od štátu. Štátna podpora reklamy na mlieko je nezmyselnou diskrimináciou ostatných poľnohospodárov. Mliekari by si ju mali financovať sami tak ako ostatní slušní podnikatelia. Oveľa lepšie by urobili keby svoju energiu venovali vylepšovaniu svojich produktov. Nerozumiem napríklad prečo sa nedá v obchodoch kúpiť slovenský syr parmezánového typu, mascarpone, či chutný kozí syr. 

Asi je ľahšie nastaviť ruku ako zamakať na svojich produktoch. 

Marian Jánoš

Marian Jánoš

Bloger 
  • Počet článkov:  97
  •  | 
  • Páči sa:  2x

Fanúšik vedeckého skepticizmu Zoznam autorových rubrík:  NezaradenáKontroverzné témyPolitické komentárePohrebisko povier a šarlatánovDiskusia namiesto diss-kecieChrumkavá vedaMix

Prémioví blogeri

Lucia Šicková

Lucia Šicková

4 články
Iveta Rall

Iveta Rall

53 článkov
Adam Valček

Adam Valček

14 článkov
Milota Sidorová

Milota Sidorová

5 článkov
Jiří Ščobák

Jiří Ščobák

717 článkov
SkryťZatvoriť reklamu