Ukrajinské vojenské lietadlo v blízkosti Boeingu
Po slávnej ruskej tlačovke sa najmä na pro-ruskej strane začala prezentovať prítomnosť ukrajinského vojenského lietadla v blízkom okolí MH-17 ako jasne preukázaný fakt. Má tak vyplývať zo záznamu radarov civilnej letovej prevádzky.
Na začiatku vidíme na radare iba 3 civilné lety. Let Mh17 má v tomto momente výšku 10 km a rýchlosť 893 km/h.

Lietadlo následne začalo strácať rýchlosť a transpondér prestal uvádzať údaj o výške. Časový údaj podľa ruského komentára 17:20 (sekundy neuvádzajú).
17:21:35 vidieť na radare nový objekt v tesnej blízkosti monitorovaného Boeingu. (blízko pôsobí na zázname radaru v horizontálnej rovine, údaj o výške nie je k dispozícii).

Z radaru najprv zmizne pôvodný Boeing, neskôr aj záhadný objekt. Pohyb objektu je do momentu zmiznutia sotva badateľný, čo ruský generál interpretuje tým, že toto "lietadlo" monitoruje situáciu. To, že sa tento objekt na radare zjavil len tak z ničoho nič, generál vysvetľuje tým, že pod 5 000 metrov civilné radary lietadlá nezachytia, lietadlo teda podľa neho bolo zachytené pri stúpaní.
To že objekt na radare má byť ukrajinské vojnové lietadlo, je ruskou interpretáciou tohto záznamu. Civilný radar nevie identifikovať o aké lietadlo ide a komu patrí bez záznamu z transpondéra (čo nepriamo potvrdzuje aj ruský komentár). Alternatívna teória je, že môže ísť o inú časť zostreleného Boeingu, ktorá bola dosť veľká a dosť vzdialená nato aby ju radar identifikoval ako druhý objekt. Pôvodný Boieing bol na radare badateľný podľa ruských údajov 3 minúty od momentu straty rýchlosti (17:20-17:23). Ruský komentár uvádza, že druhý objekt na radare bol monitorovaný 4 minúty.Trosky lietadla dopadli pomerne ďaleko od seba, takže aj vo vzduchu sa museli nachádzať určitý časový okamih ďaleko od seba. Prvá išla k zemi predná časť lietadla, zadná časť pokračovala v "lete" ďalej, ako ilustruje nasledovná grafika:

Fantómová stíhačka SU 25 teda v skutočnosti mohla byť zadnou časťou trosiek padajúceho Boeingu.
Ruská strana nepriamo naznačuje, že toto "ukrajinské bojové lietadlo" má hrať nejakú rolu pri páde Boeingu. Proti tomu svedčí pomerne veľa faktov:
1) Na zázname sa tento objekt objavuje až po zostrelní Boeingu, podľa ruského generála v momente keď prekračuje výšku 5 000 metrov. Ak však mala stíhačka lietadlo zostreliť, musela najprv dosiahnuť jeho letovú hladinu.
2) V reálnosť zostrelenie Boeingu podozrievaným Su-25 neverí ani jeho hlavný konštruktér rus Vladimír Babak. Ako dôvody uvádza nižšiu rýchlosť Su-25 oproti Boeingu a malú silu explózie rakety R60 vzduch-vzduch, ktorú by mohol použiť.
3) Ak by Ukrajinci chceli tajne zostreliť civilné lietadlo, je neskutočne zlý nápad poslať svoje vojenské lietadlo 4 minúty monitorovať miesto dopadu v blízkom okolí troch obývaných dedín a v dosahu ruských radarov.
Ďalším hitom z internetu sú údajné stopy po guľkách na troskách Boeingu. Raketa SA-11 zem vzduch podozrievaná zo zostrelenie Boeingu je programovaná na vybuchnutie v blízkosti lietadla. Rozpadne sa pri tom na tisícky šrapnelov, ktoré zasiahnu cieľ na mnohých miestach. Že niektoré vyzerajú ako stopa po guľke nie je vôbec prekvapivé.
Odklonený let
Opakovane sa objavuje tvrdenie, že let MH 17 bol úmyselne odklonený nad územie separatistov s úmyslom jeho zostrelenia. Nad týmto územím preukázateľne lietali civilné lety denne, napokon to dokazuje aj radarový záznam z ruskej tlačovky.
Aj predchádzajúce lety spoločnosti Malasian Airlines použili túto trasu. Údajná odchýlka severne o 300 km od typickej trasy pochádza z grafiky zverejnenej na sociálnej siete istým Vagelisom Karmirosom. Trasy letov sa však dajú overiť z verejne dostupných údajov a tie túto grafiku vyvracajú. Nezhodujú sa ani s grafikou prezentovanou na ruskej tlačovke, ktorá má ilustrovať, že let bol na dostrel z územia kontrolovanom Ukrajinou.
Niektoré tieto dezinformácie, šírené napríklad pomocou kremeľskej RT a Jurajom Poláčkom z SaS sa opierajú o online aplikáciu Flightaware, ktorá na rozdiel od Flightradar nemá pokrytie nad územím Ukrajiny.

Falošné dôkazy o prevoze BUK cez územie separatistov
Prevoz odpaľovacieho zariadenia BUK po páde Boeingu z územia kontrolovanom separatistami je zdokumentovaný na viacerých fotografiách a videách. Najslávnejšie z nich, 14 sekundové video z Luhansku sa snažila ruská strana spochybniť adresou na tomto billboarde:

Podľa nich je na ňom uvedená adresa pobočky dílera áut Dnepropetrovská ulica 34, Krasnoarmejsk. Teda na území v tom čase kontrolovanom ukrajinskou armádou. Tvrdenie je prebraté zo sociálnych sietí, kde sa objavilo už pred ruskou tlačovkou.
Inzerát sa týka firmy Bogdan auto, ktorá má kancelárie v Luhansku. Na adrese Dnepropetrovská ulica 34 v Krasnoarmejsku sa nachádza oficilálny díler áut Donecká automobilová spoločnosť (Донецкая автомобильная компания) pre Bogdan auto a 11 ďalších značiek. Mohli inzerovať v Luhansku svoje predajné miesto v Krasnoarmejsku? Teoreticky áno, ale nie je to tento prípad.
Na videu je text reklamného pútača nečitateľný, pripomína však viac generickú reklamu na Bogdan auto, ktorú je možné nájsť aj na internete. A tam predmetný text uvedený priamo nad logom hovorí:
Национальный Автодилер = Národný díler áut

Video bolo už prehľadne stotožnené s Luhanskom. Ruskí aktivisti sa snažili spochybniť lokalitu v Luhansku nasledovne:
Údajne tam má byť štvorprúdovka, cesta na videu vyzerá príliš úzko
Na obrázkoch z Lugansku je iný billboard
Na videu je ulica husto po krajoch porastená stromami, tie z Luganska, sú takmer bez stromov
Overiteľná realita hovorí:
Na ceste sú vyznačené len dva pruhy a cesta pokojne môže pôsobiť z boku úzka v závislosti od polohy pozorovateľa.

Billboardy sa menia, na niektorých grafikách nemusela byť fotografia z Luhansku aktuálna. K dispozícii sú aj aktuálnejšie fotografie tejto ulice. Tam je jasne badateľný pútač na Bogdan auto. Na predmetnej ulici v Luhansku je dosť stromov. Poloha autora videa zapríčinila, že mu aj mnohé zavadzali.

Falošné nahrávky separatistov
Nahrávky separatistov zverejnené krátko po tragédii silne podporujú hypotézu neúmyselného zostrelenia civilného lietadla jeho zámenou za vojenské. Americkí experti potvrdili pravosť týchto nahrávok, podľa ruských expertov sú zasa falošné. To nie je prekvapivé. Avšak autentickosť nahrávok podporuje aj ostatná komunikácia separatistov.
Separatisti sa pochválili v deň tragédie zostrelením ukrajinského vojenského lietadla aj na sociálnych sieťach. Pritom iné lietadlo v ten deň zostrelené nebolo. Svoje príspevky síce stiahli, avšak stihli ich reprodukovať aj pro-ruské médiá ako je Lifenews. Tí sa dostali do komickej situácie, keď krátko po sebe ohlasovali zostrelenie lietadla rebelmi a následne, keď vyšlo najavo, že ide o civilné lietadlo, pohoršovali sa nad zostrelením civilného lietadla ukrajinskou armádou.

Occamova britva
Najviac omieľané sú teda dve hypotézy zostrelenia Boeingu. Podľa "západnej" išlo o omyl separatistov. Podľa "východnej" plánovanú akciu Kyjeva na ich diskreditáciu. "Západná" vyžaduje jednoznačne najmenej predpokladov. Existenciu schopnej zbrane (BUK) a chybu, či už ľudskú, alebo technickú.
"Východná" verzia vyžaduje komplikovaný plán vraždy civilistov z viacerých krajín pod dozorom ruských radarov, nad území, ktoré nekontrolujú a navyše s obrovským rizikom v prípade prezradenia. S optimistickým predpokladom, že všetko bude vyšetrené skôr ako bude ešte o čo bojovať.
Iste Occamova britva je len pomôcka, nie spoľahlivý nástroj na zamietanie hypotéz. Rozhodujúca bude kompetentná analýza všetkých detailov.
Nech už budú závery medzinárodného vyšetrovania akékoľvek, už teraz je jasné, že sa určite nájde dostatok obetí dezinformačnej propagandy, ktoré im neuveria. Časť z nich si snáď aj chybu prizná a masové šírenie podobných dezinformácii aj verejne oľutuje. Ale to je len moje optimistické želanie, plné mnohých charakterových predpokladov.