Blog č. 41- Rastislav Soviš

Písmo: A- | A+

V nasledujúcom blogu sa budem venovať osobnosti Rasťa Soviša, ktorý je na invalidnom vozíku po úraze a pomáha ľuďom s podobným osudom.

Blog o Rasťovi Sovišovi

                V nasledujúcom blogu sa budem venovať osobnosti Rasťa Soviša, ktorý je na invalidnom vozíku po úraze  a pomáha ľuďom s podobným osudom. Pracuje ako motivátor v projekte Sme si rovní, kde pomáha ľudom prevažne po úraze hľadať si prácu a na čo všetko majú nárok od štátu. Vo voľnom čase sa venuje rodine, často organizuje výlety pre telesne postihnutých a často ho vydať na tenisových kurtoch. Inšpiráciu na tému mi bolo rádio Slovensko a relácia Nočná pyramída. Táto relácia bola odvysielaná v pondelok 4. októbra 2021 o 22.20 s moderátorkou Sandrou Vichlopenovou a jej hosťom Rasťom Sovišom.

                Hosť  sa vysporiadal s faktom, že je na vozíku po úraze veľmi rýchlo. Hosť často chodí trasou Bratislava- Piešťany. V pondelky má určite takéto cesty, lebo sa dozvedajú nové veci, informácie z projektu. Práve aj v pondelok 4. októbra sa dozvedeli nové veci. Určite áno, dnes motivoval hosť kolegov k ďalšej práci.

Otázka č. 1- Ste veselá kopa, od začiatku ste hendikep brali s humorom?

                Podľa hosťa veľkou “ výhodou“ úrazu bol fakt, že ho nič nebolelo a nebolo potrebné prekonávať stavy. Hosť to prijal tak, že to prišlo a ide sa s tým vysporiadať.

Otázka č. 2- Ste pôvodom Bratislavčan?

                Hosť dodal, že konkrétne pochádza z Dúbravky. Detstvo bolo z veľkej časti športové. Hosť na základnej škole chodil na karate ako jediný vydržal dokonca, hosť to vydržal do zeleného opasku. Čo sa týka úrazu, tak všetko sa to odohralo v 7. triede na lyžiarskom výcviku. Hosť sa stretol so skupinkou lepších lyžiarov a namieril si to do lesa, hosť spadol, došlo ku kotrmelcom. Bohužiaľ bol tam kameň, ktorý prerušil miechu. Hosť ostal ležať na chrbte, necítil si telo a kričal na učiteľa, že má zlomené nohy, konečne. Službukonajúci zachránari to vyhodnotili inak a už išli pre neho so snowboardom. Hosť sa približne mesiac pred úrazom stal športovým referentom. Hosť absolvoval školenie v Seči, ktoré bolo zamerané na vzdelávanie budúcich športových referentov.

Otázka č. 3- Ako ste sa vyrovnali s Vašim hendikepom?

                Hosť to vnímal zo začiatku ako dobrodružstvo, deje sa niečo iné. Hosť vzhľadom na to, že nebola žiadna bolesť, tak to vnímal tak, že sa to vyrieši časom. Zo začiatku to bolo pre neho niečo nové, zaujímavé, wau. Prvé rehabilitačné liečenie mal v rehabilitačnom centre v Chuchelnej, ktoré trvalo 13 mesiacov. Tam absolvoval aj 8. triedu. Bol to vek, keď človek nepotrebuje tak rodičov ku životu. V nemocnici hosť bol najväčší radiový priaznivec. Rodičia mu priniesli tranzistorové rádio a to jednoducho počúval. Hosť po vyštudovaní základnej školy išiel na gymnázium na Mokrohajskú a potom sa hlásil na právo. Niekoľkokrát sa na právo pokúšal , ale nebolo mu dopriate. Napokon sa hosť rozhodol ísť do zamestnania. Povolania boli veľmi zaujímavé. Ako 18 ročnému chalanovi zavolala uradníčka z úradu práce, čí nechce pracovať v banke. Bolo na výber medzi uverovým oddelením a zahranično-platobným stykom. Vzhľadom na úroveň angličtiny hosťa, hosť sa rozhodol pre úverové oddelenie. Bolo oddelenie zamerané na získanie podnikateľských úverov. Boli to časy, kedy sa peniaze nepresúvali z účtu na účet, ale do banky sa chodilo po peniaze s igelitnými   taškami.

                Moderátorka mu pred vysielaním povedala, že je perfektne ako zvláda život a hosť na to povedal, že nemá pocit, že má ťažký život.

                Po kariére v banke hosť začal ďalšiu kariéru a to vo firme, ktorá eviduje inkasné pohľadávky. Hosť odrána do večera telefónoval, že dlžia peniaze. To bolo prvýkrát, kedy skúšobnú dobu- 3 mesiace naplno využil. Potom si hosť dal rok pauzičky, po roku prišla možnosť podnikať v oblasti počítačov, internetovej kaviarne. Hosť si otvoril internetovú kaviareň. Bola to doba kedy hosť nestretával vozíčkárov, hosť tam stretával petržalskych tínedžerov. Hosť všetky veci čo sa týka úradov vybavuje z auta. Hosť v internetovej kaviarni vydržal ťahať od 23 do 28 rokov. Tam sa odohrali nádherne nočné služby, kedy hrali Country Strike až do rána. Bolo to vynikajúca skúsenosť z hľadiska práce, podnikania a stretávania sa s ľuďmi. Hosť začal hrať tenis veľmi rýchlo po úraze, bolo to asi 3, 4 roky po úraze. Tenis na vozíku je veľmi fyzicky náročný šport.

Otázka č. 4- Bolo vo Vašom prípade krátke časové obdobie naučiť sadať na vozíku a ovládať vozík?

                Hosť si myslí, že človek má vysokú adaptabilitu, vie sa prispôsobiť. Ak by to trvalo roky, tak by človek zostať ležať na posteli. Vzhľadom na to, že má ochrnuté nohy, ale ruky má zdravé, tak ruky to vedia všetko nahradiť. Život nie je taký zložitý, aby sme ho nemohli naplno využiť, k životu stačí malo.

  Otázka č.5- Vy ste sa osamostatnili alebo ste bývali ešte s rodičmi?

                Hosť sa osamostatnil v približne 23 rokoch. Bolo to v tom čase, keď začínal kaviareň, tak to aj finančné možnosti dovoľovali. Popritom ako ľudia chodili, tak sa snažil  učiť spracovať stránky. Keď si niekto urobí stránku, tak je neustále nutné niečo meniť.

Otázka č. 6- Boli ste kreatívec, išlo vám to?

                Webové stránky po grafickej stránke mu robili grafici.

 

                Hosť má syna, ktorý 23. októbra bude mať 9 rokov, hosť sa o jeho stará v rámci striedavej starostlivosti

Otázka č.7- Ako sa vám darilo zvládať otcovstvo na vozíku ?

                Syna do striedavej starostlivosti si najal, keď hosť už bol ustabilizovaný na vozíku. Bariéry a nastavenie hlavy bolo v tom čase také, že vozík nie je prekážka. Bolo treba samozrejme vymyslieť konkrétne veci ako hrať na koberci. Operačný systém dieťaťa je celý byt a premiestniť sa z obývačky do izby chce logistiku. V obchode pre kutilov si kúpil podložky pod kvetináče a na tých podložkách sa dalo premiestňovať po celom byte.

Otázka č.8- Ako reaguje syn na tatina, ktorý je v niečom iný?

                Už sú vo fáze, že vie vyložiť vozík z auta, na to hosť čakal roky a teraz to dá s prehľadom.

Otázka č. 9- V škole syn nemal problém, deti môžu byť všelijaké

                Nie je s tým absolútny problém. Už sme vo fáze, kedy týchto ľudí vidieť viacej. Moderátorka dodala, že teraz je to určité lepšie, títo ľudia chodia medzi ľudí, integrujú sa. So synom hosť skúšal aj variť. Do veľmi nedávnej doby so synom čítali rozprávky na dobrú noc, majú doma pomerne veľkú knižnicu.

Otázka č. 10- Je podľa vás stigma zdravotne postihnutí, rodina a deti?

                  Podľa hosťa je to individuálne, záleží to človek od človeka. Možno aj zdravý človek s tým môže mať problémy podobne ako človek so zdravotným postihnutím. Osobne s tým hosť nemal problémy, samé to prišlo.

Potreba toho vzťahu je prirodzená potreba, hosť má pocit, že všetci ľudia na svete  to riešia. V rámci projektu Sme si rovní majú klientov, ktorým sa stal uraz vtedy keď už mali rodinu. Istým spôsobom do toho zasahuje, opisuje čím všetkým si počas vzťahu hosť- motivátor prešiel. Ďalšou skupinou klientov sú klienti, ktorí chcú mať vzťahy, tam sa snažia vytvárať príležitosti.

Otázka č. 11- Čí varíte  a pečiete rád?

                Hosť nemá rúru, má iba prenosnú rúru. Na Youtube niečo nájdu a chcú to vyskúšať. Hosť zapája syna Martina do varenia a pečenia, aby to nebolo v jeho prípade iba o hrách.

Otázka č. 12- Zohráva strava nejakú úlohu ? Kreméš alebo klobása?

                Chutí jedno aj druhé.

Otázka č. 13- Koľko je na Slovensku motivátorov?

                Na Slovensku je 46 motivátorov. Pre niektorých ľudí môže byť pomoc motivatorov životne dôležitou. Hosť dodal, že určite im to ušetrí veľa starosti a trápenia a prinesie veľa benefitov. Moderátorka dodala, že za tie roky čo tú prácu budú robiť, tak prídu nové výzvy. Slovom pacient sa označuje človek, ktorý odchádza z rehabilitačného centra a ony musia z neho urobiť normálneho človeka s nejakým životným smerovaním. To znamená, že prvé čo urobia je, že ho vyzlečú z teplákov, lebo ľudia bežne nechodia v teplákoch.

Otázka č. 14- Čo je to národný projekt Sme si rovní?

                Národný projekt Sme si rovní je inovatívny projekt, ktorý sa snaží inovatívnymi spôsobmi priniesť na Slovensko službu motivátora osobám, ktorým bol zmenený zdravotný stav po úraze, aby sa zaradili do života.

Národný projekt Sme si rovní sa snaží vyplniť chybajúci článok. Títo zdravotné postihnutí motivátori absolvovali kurz, aby mohli pracovať s ľuďmi po úraze. Motivátori často posúvajú  skúsenosti iných klientov iným klientom. Často motivátori analyzujú vozičkárov, ktorí dlhšie sú na vozíku ako riešili dané situácie

Otázka č. 15- Bol podobný projekt na Slovensku?

                Pred 4-5 rokmi boli série školení ako pracovať s klientmi v krízovej situácii.

Otázka č. 16- Ako ste sa vy ocitli v tom projekte?

                 Po skončení pararely bol avízovany ďalší projekt. Tá pararela trvala štyri roky, čakali kedy sa bude realizovať tento projekt. Projekt sa začal realizovať zhodou okolnosti vtedy keď prišla pandémia, to znamená 1. marca 2020 hosť podpisoval zmluvu na motivátora.

Otázka č. 17- Akým spôsobom s klientmi pracujete, počas pandémie to bolo online alebo formou osobných stretnutí?

                Bolo potrebné modifikovať ten projekt, projekt bol napísaný pre prezenčnú formu. Našťastie sa zlepšila tak situácia, že sa môžu stretávať s klientmi osobne. Prvé  intervencie s klientmi prebiehali čisto online. V podstate prvých klientov videli len cez obrazovky.

0tázka č. 18- Čo všetko obsahovalo školenie?

                Sú to okruhy, prvým okruhom je sociálna pomoc, kde patria dôchodky, kompenzačné prostriedky, nemocenské dávky, potom je to okruh pracovný, rozprávajú sa o tom čí je možné nadviazať na predchádzajúci pracovný pomer, pripadne sú tam aktívne opatrenia trhu práce, kde im ponúkajú možnosť  zriadenia chránenej dielne, chráneného pracoviska, pracovných asistentov. Ďalej je to okruh zdravého životného štýlu. Naberali  informácie o zdraví a zdravom životnom štýle, o dôsledkoch zdravotného postihnutia. Samozrejme je tam športový okruh, kedy odporúčajú klientom športy, ponúkajú klientom vyskúšať si nejaký šport a pomáhajú klientom zaradiť sa do športového života.

Otázka č. 19- Pamätáte si ešte na prvého klienta?

                Hosť si pamätá na prvého klienta, ale dôležitejšie bol klient číslo 6. Klient číslo 6 bol klient, ktorý bol úplne neznámy, tých prvých piatich klientov hosť poznal. Komunita vozíčkárov na Slovensku nie je až taká veľká komunita. Je ich zhruba 500-1000 ľudí. Za 30 rokov stretol väčšinu tých ľudí. Tam bola priležitosť učiť sa s tými ľuďmi, učiť sa komunikovať, učiť sa tvoriť ciele, učiť sa napĺňať tie ciele.     

Až  pri 6. klientovi  mal hosť pot na čele, ako vybuduje si pri ňom dôveru, aby to malo pre neho význam, zmysel.

Otázka č. 20- Bol niekto, ktorý vás úplne odmietol?

                Podľa hosťa je to pravidelne. Ľudia tesne po tom úraze majú nejakú vieru, že sa to zlepší. Hosť na jednej strane ich podporuje, ale na druhej strane prizvukuje plán B, že aby začal riešiť vozík, debarielizáciu, vyzýva ho, aby si podal žiadosť na ten dôchodok. Keď vyjde plán A, tak hosť bude prvý čo mu bude tlieskať, ale žiada od neho, aby mal pripravený aj plán B.  Moderátorka dodala, že veľmi dôležitý je aj výber vozíka pre človeka čerstvo po úraze, lebo nie je vozík ako vozík. V oblasti zdravotníckych pomôcok je to aj biznis. Podľa hosťa kúpa vozíka zo zariadenia ešte nie je najšťastnejšie riešenie. Predajca chce len predať vozík, podľa hosťa sa nezohľadňujú faktory, ktoré by sa mali zohľadňovať. Ak sa vozík zle nastaví, tak človeka môže 5 rokov bolieť chrbát. Aj tam môže vstúpiť motivátor a dopustiť, aby meranie prebehlo v poriadku. Snažia sa byť pri tom meraní od začiatku, aby bola pomôcka, ktorá mu bude vyhovovať.

Otázka č. 21- Čo sú také veci, ktoré sa riešia na začiatku po úraze?

                 Úplne na začiatku treba človeka nastaviť do tej reality. Prišiel o prácu, prišiel o príjem, rodina je síce pokope, ale aj tam je dôležité pracovať s ostatnými členmi rodiny. Keď sa správne nenastavia kompenzačné pomôcky ohľadom osobnej asistencie tak vypomáha celá rodina. Keď táto situácia prebieha dlhodobo, tak treba vymyslieť finančný systém osobnej asistencie nastaviť tak, aby osobná asistencia fungovala hneď a aby si členovia rodiny od človeka po úraze aj oddýchli. Títo ľudia to majú zaplatené a fungujú ako profesionáli. Ďalšia vec je debarielizácia bytu, človek po úraze už v Národnom rehabilitačnom centre by mal riešiť takéto veci.

Otázka č. 22- Na aké veci má nárok človek so zdravotným postihnutím z hľadiska legislatívy?

                Podľa hosťa asi by nemalo zmysel keby s klientom motivator preberal detailnejšie nejaké zákony, ale v projekte slúžia na to fascilitačné skupiny. Táto fascilitačná skupina sa zameriava na edukáciu klientov, aby vedeli aké zákony na nich platia napríklad Európsky dohovor o právach osôb so zdravotným postihnutím+ ďalšie kurzy napr. o životospráve, o psychológii na každý deň, rôzne počítačové kurzy v rámci tohto projektu fungujú.

Motivačná služba je služba, ktorá sa realizuje bezplatne  Na Slovensku majú päť centier a to v Piešťanoch, Žiline, Košiciach, Kováčovej, Prešove, kde týchto 46 motivátorov pôsobí. Moderátorka dodala, že hosť je riaditeľom regionálneho centra včasnej pomoci v Piešťanoch.

Otázka č. 23- Nerobí problém každodenné dochádzanie Bratislava- Piešťany a späť?

                Nie to našťastie každý deň, otvorené centrum majú 3-krát do týždňa  v pondelok, utorok, štvrtok.

Otázka č. 24- Má človek po úraze osloviť motivátora alebo motivátor osloví človeka po úraze?

                Klient sa obratí s konkrétnou prosbou o konkrétnu pomoc. V nemocniciach a v Národnom rehabilitačnom centre vedia všetko o tomto projekte, cieľom projektu je aj propagácia. Momentálne chystajú ďalší projekt na propagáciu projektu, aby bol projekt známy. V Západnej Európe táto služba funguje úplne bežne. Hosť dodal, že lekár človekovi čerstvo po úraze je schopný sprostredkovať čisto lekársku vec, sociálny pracovník čisto sociálnu vec, ale človek po úraze vie spostredkovať čisto osobnú vec. Je dôležité si pri činnosti s motivátorom ciele naformulovať a s týmito cieľmi aj prechádzať. Cieľom motivácie je vyvinúť u klienta záujem o určitú činnosť. Potom, aby tento cieľ, ktorý robí, aby robil bez pomoci. Hosť dodal, že podľa jeho názoru kto bol aktívny pred úrazom, tak bude aktívny aj po úraze a ak nebol aktívny pred úrazom, tak nebude aktívny ani po úraze.

Otázka č. 25- Stáli sa vám nejaké prípady, kedy ste klientom nevedeli pomôcť?

                V projekte majú motivátorov, ktorí sa venovali v minulých zamestnaniach v získavaniach ľudí do práce. Skúsenosti týchto ľudí pomáha klientom, aby si našli prácu. Ďalej majú v projekte ľudí, ktorí pracovali na úradoch práce a tiež môžu pomôcť. Čo sa týka zdravotného hľadiska, tak prvé 2 roky po úraze sa klientov zdravotný stav vyvíja. Na Slovensku neexistuje spinálna nemocnica, spinálne oddelenie, ktoré by sa zameriavalo na týchto pacientov. Klienti namiesto toho chodia k oblastným neurológom, neurochilurgom, chilurgom.

Moderátorka dodala, že čo sa týka cestovania zdravotne postihnutí ľudia to majú ťažšie. Hosť pomáha ľudom so zdravotným postihnutím aj čo sa týka cestovania. Všetko to zišlo zo životnej potreby hosťa, kedy hosť chodil s priateľkou na dovolenky úplne naslepo. Podľa hosťa cestovné kancelárie odfotia len uteráky, ale neodfotia napríklad vstup do kúpeľne, sprchu, vstup do budovy. Prirodzene zišla potreba, aby to začali robiť. Hosť všetky ponuky, ktoré sú v ich cestovnej kancelárii, tak si išiel osobne pozrieť. Spočiatku hosť to robil len pre seba, neskôr vznikla spoločnosť s ručeným obmedzením, ktorá to robí pre iných. Cestovná kancelária pre zdravotne postihnutých funguje už 5. rok. Hosť dodal, že sú zameraní na  vyhľadávanie rodinných dovoleniek. Prioritou rodiny je, aby to bolo blízko, aby to bolo bezbariérové, aby to nebolo ani také drahé. V Chorvátsku majú 13 destinácii,v Taliansku 6 destinácii. Hosť, keď skončil prácu v internetovej kaviarni, tak si povedal, že aby išiel sa vyvetrať a zavialo ho do Štúrova.

Otázka č. 26- Máte obľúbené slovenské lokality, kde ste rád?

                Hosť má rád južné Slovensko, z toho pohľadu, že je rovinaté. Hľadá také trasy, čo je najmenej do kopca alebo čo je eventuálne z kopca. Hosť ešte nebol na ďalekom východnom Slovensku. Hosť sa pohybuje po cestách pomocou handbiku. Moderátorka dodala, že na ceste medzi autami nie je najjednoduchšie, ale keby to človek na vozíku riešil, tak by sa nikde nevydal. Hosť má také pravidlo pri týchto cestách, že kde je chodník, tam sa snaží ísť, aj keď stavy chodníkov v dedinách sú šialené, ale sa drží pravidla, že chce ísť po chodníku, tak ide po chodníku.

Otázka č.27- Posúvate sa vlakmi, lietadlom na nejaké miesta?

                Hosť čo sa týka lietadiel, tak je antiletecký tip. Keď sa presúva, tak sa presúva vlakmi. Vlaky sú v pohode, aj keď pri vlakoch je nevýhoda, že vlaky si treba riešiť 1 deň dopredu.

Hosť sa zúčastnil púte Santiago de compostella, kde bol na dvakrát. Prvýkrát to bolo o tom, že poďme to vyskúšať, nikde neboli informácie. Bolo to v roku 2009, hosť to nazval zlatá éra tejto púte. Išli za účelom zistiť, či to je schodné pre vozičkárov. Vydali sa z Burgosu, preskočili celé Pyreneje. Keď prišli do Santiaga de Compostella, tak sa rozhodli prejsť celé Pyreneje, lebo zážitok bol veľký. Povedali si, že čím to je ťažšie tým to je prínosnejšie.

Otázka č. 28- Koľko kilometrov ste dali do Santiaga de Compostella?

                Dali spolu 880 kilometrov. V roku 2009 ako hosť spomínal, tak ľutovali, že neprešli Pyreneje, o 2 roky sa tam vrátili a prešli. Bol to náročnejší a zložitejší terén.

Otázka č. 29- Robili ste si denné trasy alebo ste si povedali v ten deň, že to už nejde?

                Išli zarovno so všetkými pútnikmi, tam sa chodí 30 kilometrov denne. Púť sa robí do 4-5 poobede, lebo ľudia sa potrebujú ubytovať. Vytvoria sa tam krásne vzťahy so všetkými pútnikmi na svete. Moderátorka dodala, že hosť zažil aj krásne veci ako ho cez rieku viezli. Ide sa cez krajinu, tak tam sú prírodné prekážky. Jedna cesta je tam pre peších pútnikov a druhá cesta je pre cyklistov, potom je tam možnosť ísť aj na koni. Ide sa krajinou, tam je asfalt asi na 20 percent, všetko je nespevnená krajina. Hosťa napríklad niesli cez rieku alebo ľudia proste vytrhávali kamene, aby hosť mohol prejsť. To sú situácie, ktoré bežne človek nezažíva. Hosťovi sa podarilo vyjsť na najvyšší bod púte Santiaga de Compostella vďaka dobrým ľuďom, lebo najvyšší bod je zložený čisto z kameňov.

Otázka č. 30- Zostali nejaké priateľstvá odtiaľ?

                V srdci zostali priateľstvá a to sú podľa hosťa najdôležitejšie veci.

Otázka č. 31- Zmenilo vás to v niečom?

                Určite áno, hosťovi sa začali páčiť pešie trasy a pešie púte. Odvtedy každý rok v lete si nejakú púť absolvuje. Už to nie je Santiago de Compostella, už sú to jeho vlastné púte napr. do Prahy, Košíc.

Otázka č. 32- Aká je Vaša rozpracovaná púť najbližšie?

                Najbližšie rozpracovaná púť je do Ríma. Je v polovici rozpracovania, prišiel do Terstu. Okolnosti s pandémiou to zabrzdili, tak znova išiel do Košíc aj keď tam už raz bol.

Otázka č. 33- Treba sa na takúto púť dopredu prípraviť, kondička a takéto veci?

                Hlavne to netreba plánovať, ak je to plánované, to nevyjde. Hosť má také pravidlo, že naplánuje si štart púte v pondelok, ale ide v utorok pre zlé počasie.

Otázka č. 34- Hráte tenis?

                Áno hosť hrá tenis už len rekreačne. V jeho veku olympijské ambície už nie, možno v inom športe.

Otázka č. 35- Pozeráte radi paraolympiády?

                Áno rád si pozrie zostrihy, pozerá to preto, aby mohol klientom povedať aké nové športy sú, ako to vyzerá, čo sa tam robí. Moderátorka dodala, že šport je veľká oblasť, ktorá môže pomôcť a namotivovať človeka možno ťažko zdravotne postihnutého človeka, aby sa mohol niekde posunúť. Šport je univerzálny nástroj, ktorý človeka udržuje v kondícii, udržiava v línii zdravej životosprávy, pomáha ľudom stretávať sa s inými ľuďmi.

Otázka č. 36- Čo Vám okrem športu v ťažšej situácii pomáha?

                Ťažšie situácie sú dôsledkom zlého konania, zlého žitia. Hosť sa snaží zo zlej situácie vytažiť niečo pozitívne. Keď sa hosť pozrie na svojho syna, tak problémy zmiznú. Hlavnou životnou náplňou u syna je vychovať ho, aby bol šťastný.

Otázka č. 37- Akým spôsobom beriete motivátorov?

                Funguje internetová stránka www.smesirovni.sk, kde si môžu získať ďalšie informácie.

Otázka č. 38- Môžu si klienti vyberať motivátora?

                Určite áno. Je najlepšie sa porozprávať a nechať si poradiť. Ideálne je rovnaké zdravotné postihnutie s klientom, vtedy je možné čo najviac informácii odovzdať. Hosť sa zameriava na podobných ľudí čo sú po úrazoch, po úrazoch chrbtice, tam najviac práce môže urobiť. Život nie je taký zložitý, dá sa uhrať s 2 rukami. Keď človek prekoná určitú prekážku, tak zistí, že ho posilnila.         

 

 

 

               

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

  

 

 

   

Skryť Zatvoriť reklamu