
Samozvaní kóderi, študenti internetových fór jakpsatweb a nadšené techno lamy preskočili skúsenostno - vývojové štádium a ozlomkrky sa predháňajú, kto urobí web lacnejšie, div nie zadarmo.
Dôsledkom toho narastá počet stránok, ktoré nespĺňajú základné kritériá. Dlhé roky sa venujem analýzam web stánok a uff... Stránky nie sú validné, o sémantike webu niečo tuší tak 5% programátorov a praktikuje ju tak 1%.
V záujme urobiť čo najrýchlejšie web pre klienta, čo najskôr mu ho odovzdať, zarobiť peniaze a ísť na ďalší, výrazne utrpela kvalita aj najväčších údajne "najkvalitnejších" tvorcov webov na Slovensku.
PPC - poďme pekne cicať
Stránky sú, povedzme si otvorene, ohlodané až na kosť. Môžu vyzerať pútavo, no ich vnútorná štruktúra a systém relevancie na internete majú nízky potenciál. Dalo by sa povedať, že čo človek ušetrí na web stránke, vynahradí si na drahej PPC /pay per click - platba za klik/ kampani. Z vlastných skúsenosti môžem povedať, že pri väčšine stránok by sa dalo ušetriť, často až 50% nákladov na PPC reklamné kampane, iba správnym, relevantným obsahom a "dobre napísanou" stránkou. Pravidlom však býva, že firma, ktorá stránku "vyrába", následne odporučí stratégiu komunikácie. A nie náhodou vyberie práve model PPC so všetkým, čo k tomu v súčasnosti patrí.
Stalo sa to aj vám? Už za stránku s low cost budgetom platíte viac peňazí pri menšej relevancii, ako za kvalitný sajt, hoci máte pocit, že ste ušetrili a strelili zlaté prasa.
Každý pozná nejakého "mojejsestrykoňabrata", ktorý vie urobiť stránku.
To je fajn! Ale kde sa stratila relevancia obsahu? Musíme ju ísť hľadať na naozajstné weby, kde vedia, že vyzerať a predávať, nie sú synonymické pojmy.
Ak má trh dajme tomu 150 000 potenciálnych klientov, načo je dobrá PPC kampaň, ktorá vám na stránku privedie 300 000 návštevníkov? Samotný tvorca PPC reklamy v snahe "vymačkať" z klienta maximum, ohúri klienta počtom návštev, ktoré mu aj zmluvne garantuje. V PPC reklame totiž za každú návštevu platíte. Relevancia návštevy je nízka a cena za skutočného zákazníka vysoká. Takže kde sa ušetrilo?
Nejdem teraz moralizovať nad tým, že túžba po zisku zdevalvovala hodnotu slovenského, ale aj svetového internetu, aj keď je to fakt. Možno len naznačiť, že ak niekto ponúka lacné riešenie, treba byť obozretný, ušetriť sa dá totiž najmä ak použijeme zdravý rozum a nenecháme sa ohúriť.