Lenže čo je vlastne meradlom kvality?
Na túto otázku síce neexistuje jednoznačná odpoveď a ja sa ju ani nesnažím hľadať.
Slovenský web podľa mňa trpí absenciou inovatívnych riešení. Kým vo svete je bežné vnášať do internetových stránok často aj šokujúce prvky, u nás takéto veci budeme hľadať márne. Zopár takých stránok určite na slovenskom internete je, ale problém je v tom, že nikto o nich nevie.
Nemáte aj Vy niekedy pocit, že 95% stránok na slovenskom internete je postavených na piatich internetových šablónach, ktoré sa líšia iba rozmermi či farbou? Skúste si dať na Googli vyhľadať výraz “kreatívny web”. Výsledok je smutný. Človek by si povedal, že na internete, resp. na Googli nájdete dnes už všetko... Omyl.
Najjednoduchšie je totiž vytvoriť dvoj až trojstĺpcový dizajn stránky. Na vrch stránky sa najviac hodí veľký header, ak nie už s fotografiou, tak aspoň s nezmyselnou samoúčelnou flashovou animáciou... Pod to, alebo nad to treba dať menu a po bokoch nastrkať moduly, ktoré nás upozoňujú na údajné headline-y. Klasika.
Pozrime sa však akým spôsobom je možné poňať kreativitu. Napríklad si v Googli vyhľadajte výraz “20 Creative Web Portfolio Designs Of 2010 From deviantart“. Hneď prvý link Vás uvedie do úplne iného sveta.
Dôvodov, prečo takéto dizajny nenachádzame aj na Slovensku je niekoľko:
Vývojári sú bezbreho obmedzovaní komunitou nezodpovedných užívateľov, ktorí používajú Internet Explorer verzie 6, čo má za následok po interpelácii zo strany klienta zviazané ruky. Je teda možné tým pádom využívať iba obmedzené množstvo efektov a interaktivivty.
Klienti veľmi často nemajú absolútne žiadnu predstavu o tom, ako finančne náročné sú niektoré riešenia, čím sa vlastne postupne okresáva pôvodná verzia a zostane z nej iba torzo.
Za najzávažnejší problém ja osobne považujem skutočnosť, že klientov nikto needukuje. Nemajú predstavu o trendoch, technológiách, či dizajnoch. Veľmi často si bránia svoje konzervatívne nápady, pretože novým veciam nerozumejú. Neraz sa mi stalo, že klient napokon uznal, že nová kreativita, či technológia, prípadne interaktivita bude pre neho prínosom, ale musel som mu v jeho reči vysvetliť a názorne ukázať “čo je k čomu dobré”.
Preto si myslím, že jednou z ciest ako ponúkať svojim klientom kvalitu vo všetkých smeroch je “vychovať si ich”. Viem, že je to beh na dlhé trate, ale nenachádzam iné riešenie, ktoré by bolo rovnako účinné.