" Chceme kvalitné vzdelávanie a kvalifikovaných učiteľov, preto zavádzame univerzitu pre učiteľov, v ktorej sa naučia, ako učiť rok predtým, než vstúpia do triedy, v ktorej učia "
Týmto včera začala svoj príhovor na konferencii o vzdelávaní v Jordánsku. Ono to zas také nováčikovské nie je, človek si povie. Veď aj naši študenti pedagogických škôl majú praxe. Študenti magisterského štúdia už učia. Aspoň istú chvíľu. Ale určite nie celý rok. Tento systém majú všade.
U nás a aj v iných krajinách je obvyklé, že keď vyštudujete pedagogickú školu a získate titul, máte nárok hneď učiť. No práve to nie vždy vyjde dobre. Sama som sa praxe na základnej škole zúčastnila a poviem vám, nie je to zas až tak dobré, ako to znie.
Preto nápad založenia edukačného systému, školy, v ktorej po získaní magisterského titulu začnete s postedukačným vzdelávaním samého seba v oblasti vzdelávania iných, mi príde ako veľmi osožné. Už len preto, že celý rok si skúšate, aké to je, učiť naostro. Bez vedľajších aspektov. A do triedy, v ktorej vás nechajú učiť, vchádzate skúsenejší a zbehlejší. A najmä kvalifikovanejší.
Možno by sa také niečo zišlo aj u nás. Pretože, ako každý absolvent akéhokoľvek smeru a univerzity vie, získanie titulu neznamená, že už hneď všetko viem a musím vedieť. A vzdelávanie detí je niečo, čo nezáleží od titulu, ale od toho, aké schopnosti a znalosti s tým spojené učiteľ má. Ide o prax. Nie teóriu. Na teóriu sa vám deti doslova vykašlú.
Škola z vás kvalifikovaného človeka neurobí. len vám dá priestor a návod na to, ako sa kvalifikovaným môžete stať. A práve ľudia, ktorí odovzdávajú deťom vedomosti, by mali vedieť, ako sa tým kvalifikovaným učiteľom stať predtým, než začnú vážne učiť.