Dve finalistky a dvaja finalisti

• Porota Ceny Oskára Čepana 2020 už vybrala finalistov, do úvahy brala dôslednosť, vôľu objavovať, humor aj tvorivé ambície. •

Písmo: A- | A+
Diskusia  (0)

 Medzinárodná porota prestížnej umeleckej Ceny Oskára Čepana vybrala dve finalistky a dvoch finalistov ceny pre rok 2020. Do úvahy pritom brala aj dôslednosť, vôľu objavovať, humor a tvorivé ambície prihlásených tvorcov a tvorkýň. 

• Finalistky a finalisti Ceny Oskára Čepana 2020. •
• Finalistky a finalisti Ceny Oskára Čepana 2020. • (zdroj: • Zdroj: www.facebook.com/CenaOskaraCepana •)

 Medzinárodná porota Ceny Oskára Čepana 2020 sa zhodla na dvoch finalistkách a dvoch finalistoch ceny, sú nimi: Ľudmila Hrachovinová (1984, Bratislava), Daniela Krajčová (1983, Žilina), Kristián Németh (1983, Dunajská Sreda) a Jozef Pilát (1992, Poprad). Posudzovala portfóliá tridsiatich šiestich umelcov a umelkýň do veku do 40 rokov. Porota výber zostavila na základe dôslednosti, vôle objavovať, precíznosti, humoru a tvorivých ambícií autorov a autoriek. V dvadsaťpäťročnej histórii Ceny prvý raz zasadali odborníci a odborníčky poroty online. Výstava aktuálneho ročníka sa uskutoční v Novej synagóge v Žiline v termíne od 2. októbra 2020 do 6. decembra 2020, meno laureáta či laureátky bude známe 13. novembra 2020. Cenu Oskára Čepana organizuje Nadácia - Centrum súčasného umenia. 
 „Väčšina z prihlásených umelcov, umelkýň artikuluje svojou tvorbou bystrú kritiku spoločnosti a jej inštitúcií. Kalibrovaním silného umeleckého prejavu a jazyka prepožičiavajú hlas spoločným obavám ohľadne aktuálnych tém dneška. Niektorí a niektoré cez intervencie do dystópií prítomnosti naznačujú alternatívne budúcnosti. Iné a iní hľadajú utópie budúcnosti a projektujú ich na plátno každodenného života v lokálnom kontexte. Spytujú javy vecí, usilujú sa prísť na to, čím by sa niekedy mohli stať. Prihlásených umelcov a umelkyne znepokojuje nielen to, čo je odvnímateľné, ale aj ako je to odvnímateľné, a ako sa to - čo je reprezentované, zhmotňuje, stelesňuje. Vo svetle týchto skutočností sa do popredia dostáva napríklad aj maľba v spojení s performance, v súlade s už osvojeným vedomím, že umenie nie je tvorené iba pre zrakový vnem, ale využíva telo, aby bolo prítomnejšie a uviedlo do pohotovosti všetky zmysly,“ uviedla vo vyhlásení porota Ceny, ktorá zasadala vo štvrtok 23. apríla 2020. Keďže jej zloženie je medzinárodné - od Minneapolisu cez Oslo, Berlín až po Prahu - zasadali jej členovia a členky vzhľadom na aktuálnu situáciu online. V celoročnom projekte, akým Cena Oskára Čepana je, bolo dôležité, aby nedošlo k časovým posunom pri žiadnej z fáz jeho realizácie. Vďaka technickým vymoženostiam bolo možné pristúpiť k výberu finalistov v pôvodne dohodnutom a stanovenom termíne. 
 „Napriek počiatočnému rešpektu a veľkému pocitu zodpovednosti voči online výberovému konaniu prebehlo stretnutie nad očakávania dobre. Veľká vďaka patrí medzinárodnej odbornej porote - Janovi Verwoertovi, Kathrin Bentele, Vjere Borozan, Bartholomewovi Ryanovi a Jarovi Vargovi za precízne a dôsledné naštudovanie portfólií a prípravu ešte pred samotným stretnutím, ako aj inšpiratívne, konštruktívne a niekoľkohodinové diskusie počas neho,“ povedala riaditeľka Nadácie - Centrum súčasného umenia a zároveň riaditeľka prestížnej Ceny Oskára Čepana Lucia Gavulová. 

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

 Finalistky a finalisti Ceny Oskára Čepana 2020 
 

 Ľudmila Hrachovinová
 V roku 2008 získala magisterský titul na Vysokej škole výtvarných umení v Bratislave - Katedra maliarstva, 4. ateliér profesora Ivana Csudaia, v roku 2017 na Royal Institute Of Art Stockholm. V rokoch 2019 a 2020 študovala na Städelschule, Staatliche Hochschule für Bildende Künste Frankfurte am Main. Samostatne svoju tvorbu prezentovala na výstavách v Maďarsku, vo Viedni, vo Švédsku, v Nórsku, v Českej republike a na Slovensku, v rámci skupinových prezentácií vystavovala v Nemecku, v Belgicku, v Českej republike, vo Švédsku, v Dánsku, v Grécku, vo Fínsku, v Taliansku a na Islande. Aktuálne je súčasťou tvorivého umeleckého tímu HotDock Project Space Bratislava. 
 Z vyjadrenia poroty Ceny Oskára Čepana 2020: 
„Maliarska prax Hrachovinovej prehovára k súčasnému diskurzu, rozvíjanému okolo ‚zániku rozpúšťania‘ a zároveň ‚rozširovania‘ média maľby vo vzťahu k jej fyzickým okolnostiam a telám ľudí, ktorí s ňou trávia čas. Tieto experimenty a skúšanie vzbudili zvedavosť poroty do tej miery, že by ich chcela zažiť na mieste výstavy finalistov. Spôsobom spolu-fungovania maliarskeho povrchu a performujúcich tiel v priestore vyzdvihuje Hrachovinová to, čo môže z-bežnému pohľadu uniknúť; a síce, že maľba, podobne ako tanec, je k času sa vzťahujúca skúsenosť a čas je hodnotnou integrálnou súčasťou vnímania fyzického maliarskeho diela.“ 

SkryťVypnúť reklamu
•  Ľudmila Hrachovinová: Mozog (2009)  •
• Ľudmila Hrachovinová: Mozog (2009) •  (zdroj: • Zdroj: www.hrachovinova.com •)

 Daniela Krajčová
 Absolvovala bratislavskú Vysokú školu výtvarných umení, Katedru Intermédií a multimédií pod vedením docentky Anny Daučíkovej, a Vysokú školu múzických umení Bratislava - odbor animácia. Doktorandský titul získala na Vysokej škole výtvarných umení v Bratislave - s prácou na témuSpomienky na židovskú komunitu formou ručnej animácie. Zúčastnila sa rezidenčných pobytov v Rumunsku, v Slovinsku, v Rakúsku, vo Francúzsku, v Anglicku a v Mexiku, jej dielo bolo súčasťou mnohých skupinových aj samostatných výstav na Slovensku i v zahraničí. 
 Z vyjadrenia poroty Ceny Oskára Čepana 2020: 
„Nenápadne ambiciózne projekty Krajčovej zapájajú ľudí za účelom vytvorenia experimentálnych dokumentov, ktoré pracujú s médiami ako kresba a maľba, spolu s animáciou a inštaláciou. Komunity sa stávajú aktívnymi spoluúčastníkmi v procese tvorby a kontextualizácie diela. Slovenské sestričky pracujúce v Rakúsku, imigranti, ľudia poznačení spomienkami na strádanie v koncentračných táboroch... - všetci rozprávajú svoje vlastné príbehy: s nenútenými, zato bohatými výrazovými prostriedkami, spontánnym okom a živými líniami, vypovedajúcimi o silných biografických naratívoch, Krajčovej zladená maliarska forma a spoločenská angažovanosť sa stali jediným a neoddeliteľným celkom, činiac prístupnosť politickou hodnotou a začleňujúc svedectvo ako hodnotu komunálnu.“

SkryťVypnúť reklamu
• Daniela Krajčová: Anjel (2018). •
• Daniela Krajčová: Anjel (2018). • (zdroj: • Zdroj: www.danielakrajcova.sk •)

 Kristián Németh
 Je študentom doktorandského štúdia na Vysokej škole výtvarných umení v Bratislave, v Ateliéri vvv (vizuálne. verbálne. verejné) u Martina Piačeka. Magisterský titul získal v Ateliéri IN profesorky Ilony Németh. Z jeho ostatných samostatných prezentácií rezonuje výstava v At Home Gallery v ŠamoríneMonument of Possible Fall, ale aj No Balance v Schemnitz Gallery v Banskej Štiavnici alebo Vatican Archives v Novej Cvernovke v Bratislave. V rámci skupinových výstav predstavil svoje dielo v minulom roku napríklad na Queer Arts Festival v Thessaloniki alebo na výstave Reflect What You Are v Českom centre v New Yorku. 
 Z vyjadrenia poroty Ceny Oskára Čepana 2020: 
Németh prináša intenzívne meditácie o vžitej povahe katolicizmu v rámci súčasnej slovenskej spoločnosti. Výpoveď umelca operuje naprieč médiami a nachádza vyjadrenie v nazeraní cez inštaláciu. Jeho ikonografický záber siaha od náboženstva k životnému štýlu; vnímavo zaznamenáva diapazón polôh na škále „obeť-svätec.“ S mimoriadne zušľachťujúcim prístupom k materiálu a hustotou alegorických odkazov prepožičiava život erotickému telu, ktoré by cirkev zahalila, vymazala, alebo poprela. Jeho dielo do seba včleňuje architektúru a „tvár miesta“ ako prídavné stavebné kamene, podporujúce výpoveď jeho zmyslových až zmyselných bádaní.“

SkryťVypnúť reklamu
• Kristián Németh: Fragility II. (2012). •
• Kristián Németh: Fragility II. (2012). • (zdroj: • Zdroj: www.kristiannemeth.blogspot.com •)

 Jakub Pilát
 Aktuálne je doktorandom na Vysokej škole výtvarných umení v Bratislave, v Ateliéri vvv (vizuálne. verbálne. verejné) pod vedením Martina Piačeka. Magisterský titul získal na Akadémii výtvarných umení vo Varšave - na oddelení maľby u profesora Wojciecha Zubala, so špecializáciou na umenie vo verejnom priestore. V rokoch 2015 až 2016 študoval na Univerzite umení v Berlíne, v maliarskom ateliéri profesorky Valerie Favré. Vystavoval prevažne v Poľsku aj vo Fínsku, v Česku, na Ukrajine, a na Slovensku. 
 Z vyjadrenia poroty Ceny Oskára Čepana 2020: 
„Pilát získal pozornosť poroty konzistentnosťou svojho umeleckého jazyka a schopnosťou uchopiť a kondenzovať lokálne naratívy, čerpajúc zo svojho rodného prostredia Šunavy, do precíznych skulpturálnych gest. Jeho dielo reprezentuje istý druh ‚kolízie‘ utópie s distópiou, miesta s ne-miestom, zmyslu s ne-zmyslom - a to všetko v sprievode subtílnej irónie, reflektujúcej a prekrúcajúcej zaužívané kultúrne vzorce.“ 

• Jozef Pilát: pkn tt vol. 2 (2018) •
• Jozef Pilát: pkn tt vol. 2 (2018) • (zdroj: • Zdroj: www.gjk.sk •)

• Jozef Pilát - pkn tt vol. 2 - 2018 • (• Zdroj: www.gjk.sk •)

 Porota Ceny Oskára Čepana 2020: Vjera Borozan (CZ) - historička umenia, kurátorka a pedagogička na Katedre teórie a dejín umenia pražskej Akademie výtvarných umění, Bartholomew Ryan (USA) - nezávislý kurátor a teoretik umenia, absolvent Center For Curatorial Studies / Bard College, Jaro Varga (SK) - umelec s medzinárodným presahom a kurátor súčasného vizuálneho umenia, Kathrin Bentele (CH) - kurátorka a publicistka, v minulosti aktívna v Artists Space New York, Kunsthaus Glarus, aktuálne v KW Berlín a Jan Verwoert (NL) - kritik a publicista v oblasti súčasného vizuálneho umenia a kultúrnej teórie, profesor na Oslo National Academy Of The Arts a Piet Zwart Institute Rotterdam. 
 Laureát či laureátka Ceny Oskára Čepana 2020 získava finančnú odmenu 5 000,- Eur, dvojmesačný rezidenčný pobyt v rámci programu Residency Unlimited v New Yorku a usporiadanie samostatnej výstavy na Slovensku. 
 Cena Oskára Čepana vznikla v roku 1996 a je určená vizuálnym umelcom vo veku do 40 rokov. Účasť v súťaži nie je obmedzená konkrétnym výtvarným médiom. Projekt realizuje od roku 2001 Nadácia - Centrum súčasného umenia, aktuálne v spolupráci a s finančnou podporou platformy na podporu súčasného umenia collective, programu Residency Unlimited a nadácie Trust For Mutual Understanding. Z verejných zdrojov projekt podporil Fond na podporu umenia. Cena je súčasťou medzinárodnej siete ocenení YVAA - Young Visual Artists Awards, organizovaných v krajinách stredovýchodnej Európy. Podujatie mediálne podporuje bARSdobrýchýr - public relations servis, zameraný na udalosti a projekty spojené s kultúrou, s umením a so spoločenskými vedami. 
• zdroje článku: •
• Tlačový podklad agentúry bARSdobrýchýr a archív autora článku --- link. •

Martin Droppa

Martin Droppa

Bloger 
Populárny bloger
  • Počet článkov:  816
  •  | 
  • Páči sa:  5x

Novinár, reportér, fotoreportér s viac než 35-ročnou praxou: Liptov, SME, Hospodárske noviny, Formát, .týždeň; prevažne "na voľnej nohe." Mám rád literatúru, film, umenie, hudbu, prírodu, históriu II. svetovej vojny, objavovanie, Francúzsko, Poľsko a Sever. Som veľmi veľkým fanúšikom skupinyPink Floyd --- link.Na SMEblog blogujem od 2. 9. 2016.Žijem v Liptove.Kontakt: droppa.martin zavináč gmail.comMôj blog na webe Denníka N:Martin Droppa - Blog N --- link.Nájdete ma i v sieti Facebook:Martin Droppa --- link.Autor mojej profilovej fotografie:© Foto: Matúš Mydliar. Zoznam autorových rubrík:  fotografie ~ reportáž, žánrovéfilmy a kinematografiahudbafotografienezaradenévýtvarné umenieliteratúrasúkromnémoja poézianovinárske žánremoja próza

Prémioví blogeri

Juraj Hipš

Juraj Hipš

12 článkov
Marcel Rebro

Marcel Rebro

139 článkov
Radko Mačuha

Radko Mačuha

220 článkov
Lucia Nicholsonová

Lucia Nicholsonová

207 článkov
Pavel Macko

Pavel Macko

188 článkov
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu