Fenomény: Hlas aj Martin Šulík

• Nielen hudba a zvuky sú vo filme. Filmové diela - s výnimkou nemých - sú plné aj hlasov, (roz)hovorov, dialógov, monológov... •

Písmo: A- | A+
Diskusia  (0)

 Témou ostatného filmologického časopisu Kino-Ikon číslo 2 / 20 sa stali úvahy o diele popredného francúzskeho filmológa Michela Chiona o zvuku, o hudbe a o hlase vo filme. Spoločensky významnou témou v časopise je text venovaný dopadom pandémie koronavírusu na podpornú činnosť slovenského Audiovizuálneho fondu, o ktorých v čísle hovorí jeho riaditeľ Martin Šmatlák. V rubrike Profil číslo predstavuje aj tvorbu vlani zosnulého legendárneho talianskeho skladateľa Ennia Morriconeho. •

• Obálka časopisu Kino-Ikon 2 / 2020. •
• Obálka časopisu Kino-Ikon 2 / 2020. • (zdroj: • Zdroj: © Slovenský filmový ústav •)

 Nedávno vydaná publikácia francúzskeho bádateľa, esejistu, kritika, filmára a hudobného skladateľa Michela Chiona Hlas vo filme je pozoruhodná z niekoľkých dôvodov. V novom čísle časopisu Kino-Ikon ich pomenúva jej prekladateľ, český filozof a filmový teoretik Josef Fulka. V rozhovore s estetikom a filmovým teoretikom Jurajom Oniščenkom zoširoka predstavuje Chionovu koncepciu filmového hlasu a prízvukuje, že ona významne mení pohľad na filmové dielo. Oniščenko sa Chionovej koncepcii zvuku vo filme venuje v kontexte postštrukturalizmu, psychoanalýzy a novej filmovej histórie. Český teoretik Petr Mareš v časopise Kino-Ikon 2 / 2020 publikuje úvahu o teórii filmového zvuku v celom spektre významnej publikačnej činnosti Michaela Chiona. 
 Vysoko aktuálnym príspevkom čísla je rozhovor s Martinom Šmatlákom, riaditeľom Audiovizuálneho fondu. Vychádza zo súčasnej situácie kinematografie a audiovízie, ktorá zostala - vzhľadom na dopady celosvetovej pandémie - paralyzovaná. Venuje sa možnostiam podpory pre jednotlivé segmenty audiovízie postihnuté pandémiou, ale otvára aj otázku priorít predkladaných projektov a kritérií členov odborných komisií fondu. Záber rozhovoru je širší než ho vymedzuje pandémia a charakterizuje Audiovizuálny fond ako dôležitú a stabilizovanú inštitúciu v očiach nielen slovenských filmárov a filmárok i v rámci v tomto čase tak potrebného širšieho mediálneho a politického diskurzu. 

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
• Režisér Eduard Grečner. •
• Režisér Eduard Grečner. • (zdroj: • © Foto: Ľuboš Pilc / Pravda. Zdroj: www.kultura.pravda.sk •)

Rubrika Studium patrí slovenskému scenáristovi a režisérovi Eduardovi Grečnerovi. O jeho nerealizovaných scenároch z obdobia 70. rokov XX. storočia píše český filmový vedec a filológ Milan Cyroň, autor Grečnerovej monografie z roku 2018: Eduard Grečner a jeho filmy. Predmetom prvej časti štúdie sú tematika, scenáristická príprava a dôvody zamietnutia Grečnerovho nerealizovaného scenára Lomidrevo a Loktibrada. Rubrika profilov sa okrem reflexie Ennia Morriconeho filmovej hudby venuje aj autorskej profilácii maďarskej kinematografie v dnešnom čase orbánizmu a uzatvára ju štúdia, ktorá sa pokúša nanovo vymedziť fenomén archívneho strihového filmu.  •
 Sekcia Dvojdotyk, ktorá ponúka vždy pozoruhodný dvojpohľad na jednu tému, prepája v aktuálnom čísle časopisu Kino-Ikon oblasti filmovej vedy a estetiky. Estetička, ale aj umelkyňa - výtvarníčka Radka Glajšková v texte s názvom Koľko časov pozná film? skúma, ako o problematike času vo filme uvažovali Jan Mukařovský a Umberto Eco - dvaja myslitelia, ktorých od seba delí viac než šesťdesiat rokov životov. Známy slovenský estetik a filmový teoretik Peter Michalovič sa v časopise zamýšľa nad filozofickým chápaním mediality médií a rozlišuje medzi médiom vnímaným a nevnímaným. Rubrika Za okrajom, vždy upozorňujúca na síce okrajové záležitosti z druhých plánov, ale kľúčové pre samotný význam diela, tentoraz ponúka čitateľsky určite zaujímavé príspevky o vybraných vizuálnych motívoch (jedlo, rizňa, mejkap) v dielach slovenskej kinematografie, s ktorými sa stretávame vo filme ako takom. 
• Tematicky rôznorodé texty tradične prinášajú filmové a literárne reflexie. Záujemcovia aj záujemkyne nielen o kinematografiu medzi nimi nájdu okrem iného reflexiu tvorby francúzskej scenáristky a režisérky Céline Sciammovej a talianskeho režiséra Lucu Guadagnina so zameraním sa na mladé publikum, ale i recenzie na viacero filmových publikácií. Súčasťou časopisu Kino-Ikon je, už tradične, filmový občasník študentov a študentiek audiovizuálnych štúdií Filmovej a televíznej fakulty Vysokej školy múzických umení v Bratislave, nazvaný Frame. Tentoraz je tematicky zameraný na študentské ročníkovky.
Časopis pre vedu o filme a pohyblivom obraze Kino-Ikon je recenzovaný časopis, dôraz kladie na rozvíjanie myslenia o kinematografii. Vydáva ho Asociácia slovenských filmových klubov a Vysoká škola múzických umení v Bratislave v spolupráci so Slovenským filmovým ústavom. Kino-Ikon 2 / 2020 vyšiel na 233 stranách a v predaji je za 3,32 € vo vybraných slovenských kníhkupectvách, v predajni Slovenského filmového ústavu Klapka.sk na Grösslingovej ulici číslo 43 v Bratislave a na internetovej stránke predajne. Vydanie časopisu Kino-Ikon 2 / 2020 finančne podporil Audiovizuálny fond.  •

SkryťVypnúť reklamu
• Plagát na film Neha. •
• Plagát na film Neha. • (zdroj: • Zdroj: © Slovenský filmový ústav •)

   Aktuálna správa zo Slovenského filmového ústavu:
 V pondelok 29. marca 2021 o 20:20 hodine uvedie projekt Kino Lumière doma digitálne reštaurovaný film Neha z roku 1991 od režiséra Martina Šulíka. Stane sa tak pri príležitosti 30. výročia vzniku filmu. Jeho online premiéra bude spojená s diskusiou s režisérom Martinom Šulíkom a s Ondrejom Šulajom - scenáristom snímky.  

• Klapka.sk - Kino-Ikon 2 / 2020 --- link. •

 • Zdroje článku: •
• Tlačová správa Slovenského filmového ústavu --- link a archív autora. •

Martin Droppa

Martin Droppa

Bloger 
Populárny bloger
  • Počet článkov:  816
  •  | 
  • Páči sa:  5x

Novinár, reportér, fotoreportér s viac než 35-ročnou praxou: Liptov, SME, Hospodárske noviny, Formát, .týždeň; prevažne "na voľnej nohe." Mám rád literatúru, film, umenie, hudbu, prírodu, históriu II. svetovej vojny, objavovanie, Francúzsko, Poľsko a Sever. Som veľmi veľkým fanúšikom skupinyPink Floyd --- link.Na SMEblog blogujem od 2. 9. 2016.Žijem v Liptove.Kontakt: droppa.martin zavináč gmail.comMôj blog na webe Denníka N:Martin Droppa - Blog N --- link.Nájdete ma i v sieti Facebook:Martin Droppa --- link.Autor mojej profilovej fotografie:© Foto: Matúš Mydliar. Zoznam autorových rubrík:  fotografie ~ reportáž, žánrovéfilmy a kinematografiahudbafotografienezaradenévýtvarné umenieliteratúrasúkromnémoja poézianovinárske žánremoja próza

Prémioví blogeri

Matúš Sarvaš

Matúš Sarvaš

3 články
Martina Hilbertová

Martina Hilbertová

50 článkov
INESS

INESS

106 článkov
Post Bellum SK

Post Bellum SK

90 článkov
Tupou Ceruzou

Tupou Ceruzou

312 článkov
Iveta Rall

Iveta Rall

91 článkov
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu