• Obraz – Slovo – Zvuk je názov zborníka, ktorý skúma kľúčové fenomény filmovej reči. Ide o súbor príspevkov z 19. ročníka rovnomennej česko-slovenskej filmologickej konferencie, ktorá sa tradične uskutočnila v Krpáčove na jeseň roka 2019. Čerstvo vydaný zborník prináša nové pohľady na vzťahy filmového obrazu, slova / textu a zvuku / hudby, podmienené historicky, teritoriálne alebo autorsky. Autormi a autorkami štúdií pritom nie sú len renomovaní slovenskí a českí filmológovia, ale aj umenovedci, filozofi a estetici z centier humanitných vied v oboch aj kultúrne blízkych krajinách. •

• „Hoci film je považovaný predovšetkým za rozprávanie prostredníctvom obrazov, slovo a zvuk v tomto rozprávaní zohráva dôležitú úlohu,“ pomenúva v úvode východiská témy Obraz – slovo – zvuk zostavovateľ zborníka Martin Kaňuch - filmový teoretik a šéfredaktor filmologického časopisu Kino-Ikon a pokračuje: „Na jednej strane sa slovo stáva súčasťou obrazu v reči, v prejavoch či v dialógoch postáv, ktoré sa najvýraznejšie podieľajú na konštrukcii zmyslu filmovej výpovede. Na strane druhej môže hovorené slovo fungovať v podobe komentára, ktorý spája jednotlivé zábery do súvislej výpovede. Okrem vzťahov kooperácie medzi obrazom a slovom sú ďalšou možnou témou aj vzťahy subverzie, v ktorých slovo mení, respektíve spochybňuje význam obrazu, alebo ho dokonca aj popiera.“ •
• Autori sa v zborníkových príspevkoch dotýkajú aj vplyvu moderných technológií na formu filmovej výpovede alebo jej recepciu, akou sú napríklad filmy - videá z mobilov a prelínanie plochy obrazu s plochou aplikácií na posielanie správ. Popri písanom slove v obraze alebo v medzititulkoch sa zaoberajú aj prácou s hlasom, s hudbou, s ruchmi, alebo ich rôzne motivovanými absenciami - napríklad s tichom ako s prvkom tvorby napätia. „Zvuk sa môže podieľať na vytváraní ilúzie vernosti, priestorovosti, časovosti... Dokáže obraz, slovo / text emocionálne intenzifikovať, dokáže viesť, zamerať na niečo konkrétne, na detail alebo rušiť pozornosť diváka,“ dodáva v úvode publikácie Martin Kaňuch. •
• Zborník obsahuje príspevky dvadsiatich štyroch autorov zo Slovenskej republiky a z Českej republiky, ktorí nahliadajú na tému Obraz – slovo – zvuk z mnohých aspektov. Okrem textov, skúmajúcich tému z teoretického hľadiska od estetika a filmového teoretika Petra Michaloviča, filmového teoretika Martina Ciela, estetika Juraja Oniščenka či filozofky a estetičky Romany Javorčekovej - ktorá sa v zborníku venuje, napríklad, aj filmovému obrazu, slovu a zvuku v intenciách smiechu - mnohí autori v textoch dávajú priestor aj konkrétnym divácky známym i menej známym filmom alebo tvorcom. •
• Upútavka na film Eden a potom / L'Eden et après (2:41 minúty), plná zvukov. •
• Český filmový vedec a filológ Milan Cyroň skúma tému na príklade scenáristickej prípravy filmu Paľa Bielika Kapitán Dabač (1959), filmový teoretik Luboš Ptáček sa zameral na melancholických hrdinov Jiřího Menzla, filozof Josef Fulka sa sústredil na zvukové objekty vo filmoch Jana Švankmajera, filmový teoretik Michal Michalovič sa venuje filmu Muž, ktorý luže (1968) Alaina Robbe-Grilleta. Teoretik popkultúry Juraj Malíček sa v svojom príspevku zaoberá tvorbou britského režiséra a scenáristu Edgara Wrighta, americký tvorca s osobitým autorským rukopisom Harmony Korine sa stal námetom príspevku filmovej teoretičky a publicistky Jany Bébarovej a svoje miesto má v zborníku aj text českého publicistu a prekladateľa beatnickej literatúry Josefa Rauvolfa o Williamovi Burroughsovi. Jeho súčasťou je aj prednáška francúzskeho filmového teoretika Françoisa Josta, ktorú pod názvom Muž, ktorý luže a Eden a potom...: za hudobný film predniesol na Filmovej a televíznej fakulte VŠMU v Bratislave počas svojej minuloročnej jesennej návštevy Bratislavy, ktorá priamo predchádzala konferencii Obraz – slovo – zvuk. •
• Zborník Obraz – slovo – zvuk vydala Asociácia slovenských filmových klubovv spolupráci so Slovenským filmovým ústavom. Má až 343 strá a za 5,- eur si ho je možné zakúpiť v predajni Slovenského filmového ústavu Klapka.skvo a vo vybraných slovenských kníhkupectvách a v predajni Slovenského filmového ústavu Klapka.sk na Grösslingovej ulici číslo 43 a v Kine Lumière na Špitálskej ulici 4 v centre Bratislavy. Na obálke zborníka Obraz – slovo – zvuk je fragment záberu z filmu Juraja Jakubiska Bubeník Červeného kríža (1977). •
• Viac o zborníku Obraz - slovo - zvuk --- link. •
• zdroj článku: •
• Tlačová správa Slovenského filmového ústavu --- link. •