Narnia a iné príbehy sú na Spiši

•  Tri výstavy, ktoré čerstvo ponúka Galéria umelcov Spiša v Spišskej Novej Vsi, poskytujú priestory pre zmysel chvíľ večnosti.  •

Písmo: A- | A+

 Galéria umelcov Spiša v Spišskej Novej Vsi aktuálne ponúka nové výstavy, verejnosti sprístupnené budú od stredy 15. júla 2020, poskytnú veľa priestoru pre individuálnu, citlivú zmysluplnosť prieniku do chvíľ večnosti a do večných okamihov - chvíľok. 

• Plagát na výstavu Ľudmila Amálka Valenčíková Priestor / Space In(Dentity). •
• Plagát na výstavu Ľudmila Amálka Valenčíková Priestor / Space In(Dentity). • (zdroj: • Zdroj: www.gus.sk •)

• Individuálna výstava spišskej umelkyne Ľudmily Amálky Valenčíkovej je vizuálnym zúročením jej doterajšieho tvorivého programu, v ktorom sa zaoberá rodovými otázkami, ženským vnímaním materstva a intimity. Nosnou témou jej novej tvorby je zhmotnenie predstáv o pomyselnom intímnom priestore ženy. Výstavný projekt Galérie umelcov Spiša je uvedený v rámci dramaturgického cyklu Profily. Autorka v ňom vytvára vlastný, mierne z(a)väzujúci vnútorný priestor identity. Modeluje sériu objektov, sôch, reliéfov a interaktívnych inštalácií. Ide o formátovanie uceleného vizuálneho prostredia, kde dochádza k osobitému 'ohmatávaniu' jej intímneho a imaginárneho priestoru. V minimalistickej polohe svojej tvorby sa snaží subjektívne znázorniť vnútorný priestor jedinca; 'iný svet' - odhaľujúci spojitosti a odlišnosti medzi mužským a ženským prvkom, medzi duchovným a pozemským svetom. Pre podčiarknutie krehkosti sochárskych tvarov uprednostňuje mäkké skulptúry a materiály, napríklad odpadový textil, vatelín, molitan, pletivo, plast, často do diel zapája svetelné okamihy. Všadeprítomná biela (plachta, čipka, vatelín, sadra, vata) symbolizuje tichú krajinu čerstvo zasneženej nevinnosti, prenatálnej čistoty a nepoškvrnenosti ľanovej plachty od babky. Zabývaný priestor pripomína jednotlivé zastavenia súženia a skúšky na ceste životom aj umením s odstrihnutým zvolaním: (Z)miluj sa. 

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
• Ľudmila Amálka Valenčíková: Krajina za oknom (2009). •
• Ľudmila Amálka Valenčíková: Krajina za oknom (2009). • (zdroj: • Zdroj: www.webumenia.sk •)

• Ľudmila Amálka Valenčíková •

• Ľudmila Amálka Valenčíková sa narodila v roku 1980 v Krompachoch. V rokoch 1994 až 1998 študovala odbor kameňosochárstvo na Strednej priemyselnej škole v Spišskej Novej Vsi, pod vedením Mariána Hennela a Imricha Svitanu. Po škole si vzdelanie doplnila pomaturitným kvalifikačným štúdiom na Strednej priemyselnej škole odevnej v Trenčíne. V rokoch 2000 až 2006 študovala v Ateliéri slobodnej kreativity - 3D na Katedre výtvarných umení a intermédií Technickej univerzity v Košiciach, pod vedením profesora Juraja Bartusza. V rokoch 2003 až 2004 sa zúčastnila stáže v Taliansku, v rokoch 2005 až 2007 absolvovala doplňujúce pedagogické štúdium na Fakulte umení Technickej univerzity v Košiciach. Jej tvorbu charakterizuje sochársky prejav s nadväznosťou na konceptuálne, akčné a minimalistické umenie v rôznych modifikáciách. Na ženskú problematiku prihliada z početných úrovní vnímania. Ovoidnými tvarmi odkazuje na časti ženského a mužského tela, kde sa prejavuje reakcia na dielo sochárky Márie Bartuszovej. Umelecký záber autorky je obsiahly, zahŕňa i umenie videa, inštalácie, objektu, performancie a scénografie. 
• Ľudmila Amálka Valenčíková --- link. •

SkryťVypnúť reklamu
• Plagát na kolektívnu výstavu Narnia - Iný príbeh - The Other Story. •
• Plagát na kolektívnu výstavu Narnia - Iný príbeh - The Other Story. • (zdroj: • Zdroj: www.gus.sk •)

• Výstava Narnia je predstavením skupiny autoriek a autorov, vystavujú: Mária Banášová, Katarína Ilkovičová, Jana Kalixová, Jana Kiselová - Siteková, Peter Kocák, Peter Krupa starší, Noemi Ráczová, Emil Sedlák.k 
• Výstava, ktorej hravý názov vychádza z románov - kroník o Narnii od Cliva Steplesa Lewisa, uvádza premeny súčasnej slovenskej knižnej ilustrácie v dialógu s grafikou a s keramikou. Jej cieľom je odhaliť silu naratívnosti - rozprávačstva a možnosti jej interpretácie v rôznorodých médiách, akými je keramika, grafika, súčasná knižná ilustrácia, ex libris a podobne. Kolektívna výstava spolu osmice umelkýň a umelcov akcentuje zbierkový fond galérie a aktuálnu tvorbu vybraných tvorcov a tvorkýň, pochádzajúcich prevažne z východného Slovenska. V dialógu sa stretávajú keramické diela s grafikou zo zbierky galérie s ex libris i s novou knižnou ilustráciou. Výstavný projekt Galérie umelcov Spiša v Spišskej Novej Vsi je uvedený v rámci niekoľkoročného dramaturgického cyklu Téma. 
• Kurátorka výstavy, magistra Zuzana Juháziová, približuje:„Keramické práce Márie Banášovej prekvapujú vyrovnanosťou a spontánnosťou, v nečakaných kompozíciách sa stretáva nápad s fantáziou a humorom. V dielach Petra Krupu st. nachádzame námety, ktoré vychádzajú z náboženskej tematiky, či z tém inšpirovaných klasickou hudbou, v ktorých vizualizuje zvuk i tóny. Tradičné grafické techniky prezentujú kontrastné diela dvoch autorov, Jany Kiselovej - Sitekovej a Emila Sedláka. Vyobrazenia krajín, rastlín, zvierat a ľudí v prácach Jany Kiselovej - Sitekovej sú plné krehkých detailov. Imaginatívne diela Emila Sedláka odzrkadľujú svet surrealistických premien i snových vízií. Uvedené práce oboch autorov sú v nezanedbateľnom počte zastúpené v zbierkovom fonde galérie. Ex libris Petra Kocáka je tvorené pevnou líniou s jemným prepracovaným šrafovaním. Nová knižná ilustrácia je zastúpená vo výbere diel od Noemi Ráczovej, Kataríny Ilkovičovej a Jany Kalixovej; flexibilné autorky sú schopné ponúknuť remeselne precízne, ručne maľované grafické techniky, ale i modernú digitálnu maľbu, ktorú chápu ako tvarovú hru, ponúkajúcu širokosť vnemov aj interpretácií.“ 
 Rôznorodosť umeleckých realizácií a osobitosť autorských prejavov ponúka návštevníkovi aj papierový zošit ‒ sprievodca, ktorý okrem tvorivých úloh uvádza profily vystavujúcich. Výstava otvára priestor pre zamyslenie sa nad postavením keramiky a knižnej ilustrácie v kontexte vývoja výtvarného umenia i eventuálne prehodnotenie zbierkového fondu galérie a jeho postavenie voči týmto médiám. Výstava Narnia je mimoriadne vhodná pre vnímavé deti i mládež, zaujímajúcice sa vospolok nielen o umenie a literatúru, rozprávky. 

SkryťVypnúť reklamu
• Jana Kiselová - Siteková: Chrabrý Nazar (1987). •
• Jana Kiselová - Siteková: Chrabrý Nazar (1987). • (zdroj: • Zdroj: www.webumenia.sk •)

~ ~ ~

• Plagát na výstavu Richard Kitta & Martin Kudla:Sample Data. •
• Plagát na výstavu Richard Kitta & Martin Kudla:Sample Data. • (zdroj: • Zdroj: www.gus.sk •)

• Premiérový multimediálny výstavný projekt Galérie umelcov Spiša pod názvom Sample Data | Richard Kitta & Martin Kudla prezentuje tvorbu autorov od klasického obrazu po jeho rekontextualizáciu, cez digitálnu technológiu v otvorenom dialógu o strate, či potvrdení aury umeleckého diela. Výstava uvedená v rámci dramaturgického cyklu Dvojice približuje intermediálne tendencie súčasného umenia a zároveň kriticko - objektívne poukazuje na čoraz vyššiu mieru digitalizácie v živote jednotlivcov aj umení. Výstavu z verejných zdrojov podporil slovenský Fond na podporu umenia. 
• Kurátorka výstavy, magistra umenia Katarína Balúnová, ArtD. hovorí:„Dvojicu autorov z regiónu východného Slovenska spája záujem o tému pôsobenia digitálnych médií na spoločnosť a jednot-livca. Autori Richard Kitta a Martin Kudla vzájomne tvorivo i ľudsky spolupracujú, 'kolaborujú' už od čias spoločných štúdií na Fakulte umení Technickej Univerzity v Košiciach, kde momentálne pôsobia ako pedagógovia.“ 
 Martin Kudla inklinuje ku klasickým médiám, Richard Kitta je od začiatkov svojej tvorby multimediálny. Prepojenie klasického média s digitálnym je obojstranne prospešným. Obraz na plátne získava tekutosť času, kým digitálne médiá sú konfrontované a konfrontujú sa s fyzickosťou maľby. V tejto kombinácii vyvstávajú otázky o limitoch a o možnostiach jednotlivých médií, čo umelci vo svojich inštaláciách zámerne zdôrazňujú. Maľba bola od začiatku XX. storočia podrobovaná čoraz dôslednejšej analýze tak po formálnej stránke, ako aj v otázke dôležitosti či dôvodu jej existencie. Koniec minulého storočia priniesol deklarovanú smrť maľby - aby sme boli onedlho svedkami jej zmŕtvychvstania. Martin Kudla reeviduje tento vývoj, prechádza od figurálnych kompozícií k zabstrahovaným obrazom farebných vertikálnych a horizontálnych línií. Tie sú zrkadlom vnímania sveta cez digitálne médiá a zároveň odkazom na čiarové kódy komoditného fetišizmu. Popretie gesta navádza k hľadaniu subtílnych momentov maliarskeho procesu a v prepojení s digitálnymi médiami zároveň otvára polemiku aury umeleckého diela. Richard Kitta kombinuje diferentné médiá, aby rekontextualizoval ich obsah. Digitálna platforma je pre neho selektívnou hrou významov a protirečení, transformuje a rekonfiguruje jednotlivé diela v kontinuálnych sériách. Blízka mu je práca s konceptuálne podloženými, pseudo-naratívnymi vzorcami, ktoré sú previazané v intelektuálno-ludickom dialógu s prácami Martina Kudlu. 
• Výstava Sample Data je odrazom blízkej, už prítomnej budúcnosti. Fluidnosť času, do ktorého sa dá vstúpiť a možná variabilita fyzického či virtuálneho priestoru - to sú výzvy, na ktoré umelci odpovedajú stále novými návrhmi a ich riešeniami. 

SkryťVypnúť reklamu
• Richard Kitta: QR Basho (2015). •
• Richard Kitta: QR Basho (2015). • (zdroj: • Zdroj: www.ssgbb.sk •)
• Martin Kudla: _MG_455 (nedatované). •
• Martin Kudla: _MG_455 (nedatované). • (zdroj: • Zdroj: www.martinkudla.com •)

• Martin Kudla --- link. •
•  Všetky tri výstavy sú sprístupnené do stredy 11. novembra 2020. 
___
• Galéria umelcov Spiša v Spišskej Novej Vsi --- link. •
___
•  Článok je pripravený z podkladov a zdrojov:
od Mgr. Lucie Benickej a Mgr. Lenky Královej z Galérie umelcov Spiša v Spišskej Novej Vsi
a zo zdrojov a archívu autora. •
 

Martin Droppa

Martin Droppa

Bloger 
Populárny bloger
  • Počet článkov:  816
  •  | 
  • Páči sa:  5x

Novinár, reportér, fotoreportér s viac než 35-ročnou praxou: Liptov, SME, Hospodárske noviny, Formát, .týždeň; prevažne "na voľnej nohe." Mám rád literatúru, film, umenie, hudbu, prírodu, históriu II. svetovej vojny, objavovanie, Francúzsko, Poľsko a Sever. Som veľmi veľkým fanúšikom skupinyPink Floyd --- link.Na SMEblog blogujem od 2. 9. 2016.Žijem v Liptove.Kontakt: droppa.martin zavináč gmail.comMôj blog na webe Denníka N:Martin Droppa - Blog N --- link.Nájdete ma i v sieti Facebook:Martin Droppa --- link.Autor mojej profilovej fotografie:© Foto: Matúš Mydliar. Zoznam autorových rubrík:  fotografie ~ reportáž, žánrovéfilmy a kinematografiahudbafotografienezaradenévýtvarné umenieliteratúrasúkromnémoja poézianovinárske žánremoja próza

Prémioví blogeri

Juraj Hipš

Juraj Hipš

12 článkov
Jiří Ščobák

Jiří Ščobák

766 článkov
Marcel Rebro

Marcel Rebro

141 článkov
Roman Kebísek

Roman Kebísek

105 článkov
Karol Galek

Karol Galek

116 článkov
INEKO

INEKO

117 článkov
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu