• Rozmanitosť pohľadov na kinematografiu charakterizuje aj aktuálne číslo filmologického časopisu o filme a pohyblivom obraze Kino-Ikon 2 / 2019. Jeho ústrednou témou je tentoraz precízne presné skúmanie vzťahu filmu a výtvarného umenia a tiež filmová tvorba výtvarníkov. Číslo obsahuje aj štandardné rubriky a je bohaté na filmové a literárne reflexie. Svoje miesto v ňom našla i nová rubrika Kinematografická filozofia. •

• Recenzovanú rubriku Studium tvoria dve rozsiahle a tematicky vyhranené štúdie od českých autorov. Filmový teoretik David Čeněk sa venuje problematike francúzsko-československých filmových koprodukcií z rokov 1958 až 1970, ktoré sú zdrojom informácií, určujúcich povahu kultúrnych vzťahov medzi Francúzskom a Československom po II. svetovej vojne. Druhá štúdia otvára tému čísla, ktorou je vzťah filmu a výtvarného umenia. Filmár a propagátor experimentálneho filmu Martin Blažíček sa v nej sústreďuje na filmovú tvorbu českého výtvarníka a performera Miloša Šejna z prelomu 70. a 80. rokov XX. storočia, ktorá patrí k doteraz neobjaveným kapitolám československej kinematografie. Blažíčkov text svojím názvom Výtvarník ako filmár zároveň odkazuje na diskusiu medzi britskými teoretikmi a umelcami, ktorá prebiehala počas 70. rokov XX. storočia a v centre jej záujmu bola otázka, ako pristupovať v tom čase k novým experimentálnym filmom. •
• Nová rubrika Kinematografická filozofia sa ako oblasť uvažovania a skúmania vymedzuje na rozhraní filmovej vedy a filozofie. Autorky Andrea Slováková a Tereza Hadravová v nej vedú rozhovor s americkým filmovým teoretikom a historikom Timothym Corriganom, ktorý sa dlhodobo zaoberá dejinami svetovej kinematografie a dokumentárnym filmom. V rozhovore sa Corrigan dotýka vzťahu audiovizuálneho zobrazovania a reality. Súčasťou rubriky je aj preklad jeho textu, nazvaný Film a pavučina popisu. •
• Číslu dominuje rozsiahla diskusia o filme režiséra Juraja Šlauku Punk je hned! z roku 2019, ktorý bol jedným z pozitívnych minuloročných prekvapení rozmáhajúcej sa produkcie dlhometrážnej hranej filmovej tvorby na Slovensku. Diskusia o Šlaukovom filme bola štvrtou v poradí, pod názvom Kino-Ikon Choice ich pripravuje redakcia časopisu s bratislavským Kinom Lumière. Tentoraz sa stretnutie uskutočnilo netradične počas 19. ročníka československej filmologickej konferencie Obraz – Slovo – Zvuk na jeseň minulého roka v Krpáčove. Jej hlavnými aktérmi boli tvorcovia filmu v zložení režisér a scenárista Juraj Šlauka, hudobný skladateľ a autor hudby David Kollar a tiež rusista Tomáš Glanc, hudobný kritik a prekladateľ Josef Rauvolf a scenáristi Barbora Námerová a Lubor Dohnal. •

• Aktuálne číslo časopisu Kino-Ikon prináša aj rubriku Dvojdotyk, v ktorej Lars Henrik Gass - riaditeľ Medzinárodného festivalu krátkych filmov v Oberhausene, píše o skulpturálnosti filmu a filmový tvorca Franz Milec sa zaoberá filmovou tvorbou slovenského konceptualistu Ľubomíra Ďurčeka. Rubrika Za okrajom približuje výstavný projekt maďarského režiséra Bélu Tarra Chýbajúci ľudia, ktorý predstavil minulý rok vo Viedni, a tvorbu amerického režiséra portugalského pôvodu Gabriela Abrantesa. Široký záber majú v časopise filmové a literárne reflexie, v dvoch rozsiahlejších z nich sa filmový teoretik Martin Palúch venuje najvýraznejším slovenským dokumentárnym filmom roka 2019. Súčasťou časopisu Kino-Ikon je tradične filmový občasník študentov audiovizuálnych štúdií FTF VŠMU Frame - tentoraz je s pútavým obsahom pod podtitulom Knihy o filme. •
• Časopis pre vedu o filme a pohyblivom obraze Kino-Ikon je recenzovaný časopis, dôraz kladie na rozvíjanie myslenia o kinematografii. Vydáva ho Asociácia slovenských filmových klubov a Vysoká škola múzických umení v spolupráci so Slovenským filmovým ústavom. Vydávanie časopisu podporuje Audiovizuálny fond. Kino-Ikon 2 / 2019 má 248 strán a v predaji je v predajni Slovenského filmového ústavu Klapka.sk na Grösslingovej ul. 43 v Bratislave a vo vybraných, dobrých slovenských kníhkupectvách. •
• Klapka.sk --- link. •
• Slovenský filmový ústav --- link. •
• zdroje článku: •
• Tlačová správa Slovenského filmového ústavu a archív autora --- link. •