"Nie som monštrum. Som matka."
"Nie si monštrum," povedal som. Ale klamal som. Vlastne som ti chcel povedať, že nie je až také zlé byť netvorom.
"Dobre vedieť, zlatko."
S kamennou tvárou si odvrátila zrak, niekam za mňa. Naozaj dobre. Si matka, mama. Si aj monštrum. Ale som ním aj ja, a preto sa nedokážem od teba vzdialiť.
• V Kunsthalle LAB na Námestí Slovenského národného povstania 12 v centre Bratislavy vo štvrtok 11. marca 2021 otvorili oiginálnu výstavu - výstavný projekt
Grossi Maglioni ~ Zvieracia matka
Výstava potrvá do nedele 25. apríla 2021 a je možné zažiť i prežiť ju i "spoza výkladu" galérie Kunsthalle LAB Bratislava v našom hlavnom meste. •

• Výstavný projekt talianskeho dua Grossi Maglioni, vytvorený pre Kunsthalle LAB, sa zameriava na skúmanie materstva a jeho transformačného potenciálu. Stredobodom projektu je postava matky s inštinktívnymi divokými vlastnosťami, ktorá chráni svoje deti a počas tohto aktu sa stáva desivou postavou. Kurátorkou výstava je Lýdia Pribišová. •

• Projekt Zvieracia matka vychádza z viacerých ideových línií - z postfeministického a antropologického diskurzu, z psychoanalytickej spisby, zo sci-fi literatúry a filmu, ich teoretickej analýzy, ako i z vlastnej materskej skúsenosti umelkýň a ich interakcie v skupine matiek a detí. Stredobodom je dvojica matka a dieťa, jeho dospievanie, cesta osamostatnenia sa od matky. Dvojica Grossi Maglioni skúma ikonografiu spojenú s materstvom ako s niečím desivým, kde sa v obraze matky prelína majestát i hrôza. Jej výskum sa odvíja od sugestívneho imaginária, od prehistorických predstáv, v ktorých ženské telo splýva so živočíšnymi a rastlinnými prvkami, cez starovekú mytológiu, mágiu, až k sci-fi víziám. •


• Jadrom výstavy v Kunsthalle LAB je príbeh Occupazioni: Nepretržitý dialóg, ktorý autorky rozvíjali dlhodobo v skupinách matiek a detí počas série stretnutí a workshopov v Ríme, v Novom Sade aj inde vo svete. Návštevníčky a návštevníci si ho môžu vypočuť v rámci výstavy, alebo aj prečítať v originálne spracovanej vystavenej publikácii. •

• Inštalácia výstavy pozostáva z dvoch protikladných prostredí, z dejísk dvoch kapitol z príbehu. Tmavšie, temnejšie predstavuje jaskyňu, stan starostlivosti, akýsi archetyp príbytku. Je prívetivým útočiskom, na konci príbehu definovaným nanovo ako mobilné nomádske miesto zdieľané s komunitou. Svetlejšie prostredie predstavuje prázdnotu, ničotu, púšť z príbehu, ktorá však po dotyku s človekom ožíva, zakvitne. •

• Príbehy majú od pradávna magickú, liečivú moc. Tento - prezentovaný v presklenom výstavnom priestore - hovorí o matke a o dieťati, ktoré sa v rámci svojho vývinu transformovalo a podstúpilo rituálny iniciačný proces. "V aktuálnej situácii, v čase, keď sa kvôli pandémii deti a ich rodičia musia vzdať mnohých svojich potrieb a trávia spolu dlhší čas ako je obvyklé, je veľmi dôležité posilniť schopnosť vytvárať silné a podporné putá a prežívať vzájomnú blízkosť. Vytvoriť si nástroje na to, ako úspešne čeliť kritickým situáciám." informovala kurátorka výstavy Lýdia Pribišová médiá. •


~• ~•~ •~

• Podrobnosti o výstave Grossi Maglioni ~ Zvieracia matka + profily autoriek a kurátorky výstavy --- link. •
• Zdroje článku: •
• Tlačová správa z Kunsthalle Bratislava a korešpondencia autora --- link. •