Ach... o sliepkach - Moniky Beňovej

•  Monika Beňová - zakladajúca stálica strany Smer - SD a europoslankyňa - má akýsi pretrvávajúci problém so sliepkami.  •

Písmo: A- | A+
Diskusia  (8)

  Monika Beňová poskytla začiatkom tohto júna pre Denník N rozhovor * a v ňom odpovedá Mirovi Kernovi. Vyberám otázku a celú odpoveď na ňu. 
Miro Kern: Všetky prieskumy ukazujú, že Pellegrini je populárnejší, dôveryhodnejší, perspektívnejší. Prečo tomu Fico neverí a nenechá to jemu?
Monika Beňová: Lebo vy muži to tak jednoducho v sebe máte. Máte v sebe bojovníka a orla a nechcete sa zmeniť na sliepku. A pre orla je symptomatické, že chcete mať všetko pod sebou a pod kontrolou. Z môjho ženského pohľadu je to niekedy komické a trápne, ale hlavne nepochopiteľné.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
• Monika Beňová •
• Monika Beňová • (zdroj: • Foto: © Tomáš Benedikovič. Zdroj: wwwdennikn.sk •)

• Na začiatok - nedá mi, ale výrok Moniky Beňovej príde mi nevhodne sexistický a v podstate antiženský, urážajúci ženy všetkých vekových skupín, zo všetkých spoločenských vrstiev. Opiera sa totiž o zažraté pejoratívne označovanie žien posmešným 'sliepka.' Bohužiaľ, nepostrehol som, že by proti takejto prízemnej a tupej kategorizácii, dokonca z úst ženy - političky, ba až europoslankyne - niekto protestoval. Asi som prvý... 
 Dovoľte malé 'entrée' k danej téme o sliepkach. Zdá sa, že v strane Smer - SD majú so sliepkami neustále nejaké problémy. Napríklad taký kovaný súdruh boľševik Ľuboš Blaha už v prvej polovici júna 2019 napísal, citujem: "Materiálne otázky už toľko neťažia, ide o bohaté krajiny – sústreďujú sa na postmateriálne témy. Riešia to, či si kúpiť bio-jogurt alebo aký výbeh má mať sliepka, kým bežný chudobný robotník na Slovensku, ktorý je rád, že naškrabe peniaze na najlacnejší produkt a namiesto sliepok rieši, ako uživí svoje deti, na ekologických aktivistoch z bohatého Západu často pozerá ako na zjavenie." (Zdroj: Politologické okienko Ľuboša Blahu na oficiálnej webstránke strany Smer - SD.**
• Prečo sliepku voláme sliepkou? Siaham po vynikajúcej publikácii s názvom Stručný etymologický slovník slovenčiny (autor Ľubor Králik, 2015, vydanie prvé, Vydavateľstvo Veda - vydavateľstvo Slovenskej akadémie vied, ISBN: 978-80-224-1493-7). Na strane číslo 538 sa o pôvode a význame slova 'sliepka' píše: Pomenovanie sa u nás používa od XV. storočia a je odvodené od slova 'slepý' - pretože sliepky v tme nevidia, keďže nemajú na sietnici rodopsín - svetlocitlivé červené farbivo, umožňujúce vidieť aj za šera. Poznáme napríklad dialektový výraz 'kurí slep,' čo je choroba zraku, známa aj ako 'vlčia tma' či 'kuria slepota.' S istou ironickou veselosťou môžeme povedať, že pejoratívne označovanie žien slovom 'sliepky' je prejavom zaslepenej nenávisti, posmešnosti, pohŕdania. 
• Monika Beňová podľa mňa zaslepene sexisticky znevažuje ženy - robí z nich sliepky a z mužov zas orlov, ktorí majú sliepky - teda ženy - najradšej "pod sebou a pod kontrolou." Úbohé. Pritom prečasto to býva naopak - ale to je na inú tému. 
• Teraz čo - to o orloch. Lietavce - dravce, stelesňujúce nielen silu, obratnosť, vytrvalosť, ale aj um. Ikonické vtáky, vyskytujúce sa v mnohých povestiach, bájkach, rozprávkach i úsloviach - ale aj v štátnych znakoch a symboloch premnohých krajín - od niekdajšieho Rakúsko - Uhorska cez Poľsko, Nemecko, Rusko, Srbsko, Spojené štáty americké a tak ďalej. A nezabudnime ani na nemeckú nacistickú ríšsku orlicu ani na od nej odvodený emblém Hlinkovej gardy - polovojenskej organizácie Hlinkovej slovenskej ľudovej strany. Nuž - sliepka by sa veruže dôstojne na štátnych zástavách, znakoch, symboloch nevynímala... Podobne ako lenivá mačka - zato lev, najlepšie dvojchvostý, tak to už je niečo iné. 

SkryťVypnúť reklamu
• Ferdinand Victor Eugène Delacroix: La Liberté guidant le peuple / Sloboda vedie ľud / Liberty Leading the People (1830, olej na plátne, 260 cm x 325 cm). •
• Ferdinand Victor Eugène Delacroix: La Liberté guidant le peuple / Sloboda vedie ľud / Liberty Leading the People (1830, olej na plátne, 260 cm x 325 cm). •  (zdroj: • Zdroj: Musée du Louvre - www.louvre.fr •)

• Určite viete, že symbolom Francúzska je kohút a o obľúbenom Francúzsku zvyknú v celom svete vravieť aj ako o krajine galského kohúta. Ako a prečo to vzniklo? Vedzte, že 'le coq gaulois,' čiže v slovenskom preklade z francúzštiny ģalský kohút,' je neoficiálnym symbolom krajiny a reprezentuje francúzsky národ a jeho prebohatú kultúru. Je protipólom k žene Marianne - symbolu, stelesňujúceho Francúzsku republiku a jej hodnoty - predovšetkým slobodu, rovnosť a bratstvo, teda 'liberté, égalité, fraternité.' Pomenovanie 'galský kohút' je známe už z čias starovekého Ríma, hoci samotní Galovia sa ním neprezentovali a kohúta ani nepovažovali za posvätné zviera. Rímsky vojvodca a politik, ale i spisovateľ Gaius Iulius Caesar sa v spise De Bello Gallico, kde sa zmieňoval o vojnách s Galmi, pokúsil identifikovať galských bohov, ale používal pritom mená bohov rímskych. Práve galský Merkúr, v Ríme boh obchodu a zisku, bol údajne tým najuznávanejším. Často bol vyobrazený s kohútom, čo si Caesar spojil s Keltmi, pre ktorých bol kohút posvätným vtákom - a „emblém“ bol na svete. Okrem toho rozdiel medzi latinským pomenovaním pre kohúta i obyvateľa Gálie bol len v písaní veľkého písmena na začiatku slova: 'gallus' a 'Gallus.' To aje využívali i nepriatelia územia a jeho obyvateľstva na zosmiešnenie. Stredovekí franskí králi si potom kohúta spojili s biblickým príbehom o Ježišovi a Petrovi a stal sa tak symbolom francúzskeho kresťanstva, ktoré prekvitalo aj počas renesancie. Práve v tomto období sa rozšírilo umiestňovanie kohútov na vrcholoch nielen kostolných veží a rôznych významných stavieb. Popularita galského kohúta ako francúzskeho národného symbolu sa opäť zvýšila a rozšírila počas Veľkej francúzskej revolúcie (5. máj 1789 - 9. november 1799), keď sa obyvatelia priklonili ku galským historickým koreňom. Dnes galského kohúta nájdeme v logách mnohých športových organizácií, vrátane národného ragbyového tímu Francúzska, aj na vojnových pamätníkoch a v rôznych súsošiach, ale napríklad i v logotype francúzskej umeleckej produkčnej spoločnosti Pathé. Nedá mi, aby som nespomenul i obľúbený francúzsky lahodný pokrm, známeho coq au vin - teda kohúta na víne. Ale to už je o iných symboloch - o symbolike famóznej francúzskej kuchyne. 

SkryťVypnúť reklamu
• Ondrej Zimka: Sliepka s batohom (akvarel, ceruza, gvaš na kartóne, 1971). •
• Ondrej Zimka: Sliepka s batohom (akvarel, ceruza, gvaš na kartóne, 1971). • (zdroj: • Zdroj: www.webumenia.sk •)

• Záverom sa vrátim k začiatku - teda k výroku Moniky Beňovej o sliepkach a orloch. Ja viem - chcela zaujať, ale jej pokus o štylizovanie sa do úlohy francúzskeho poeta a bájkára menom Jean de La Fontaine (ba ani hra na ruského bájkára Ivana Andrejeviča Krylova, a kdeže na starogréckeho autora bájok, známeho ako Ezop) jej nevyšla. Zato (z nej - jej) vyšla v podstate nechutnosť, ilustrujúca skrivený a zaužitý model ženy - sliepky, súcej akurát tak kvokať, znášať vajcia a rozťahovať... ...krídla pod orlom. Smutné. A nedobré ani ako ilustrácia súčasných pomerov v kuríne v holubníku, zvanom Smer - SD, kde sa zas len klovú o funkcie a o miestečká, s dvojicou zápasiacich "orlov" nad tým všetkým. A pritom Psy vyjú a karavána len ide ďalej. Ale na to sme si už na našej politickej scéne zvykli. 
• Na koniec vám ponúkam príbeh o orlovi, ktorý sa nestal sliepkou --- link. •
 • zdroje •
 Rozhovor Mira Kerna s Monikou Beňovou (Denník N) --- link.
** Politologické okienko Ľuboša Blahu --- link.
___
• V rubrike 'moja poézia a próza' nájdete i moju celkom novú báseň večne kolaborujúcim s každým režimom  --- link. •

Martin Droppa

Martin Droppa

Bloger 
Populárny bloger
  • Počet článkov:  816
  •  | 
  • Páči sa:  5x

Novinár, reportér, fotoreportér s viac než 35-ročnou praxou: Liptov, SME, Hospodárske noviny, Formát, .týždeň; prevažne "na voľnej nohe." Mám rád literatúru, film, umenie, hudbu, prírodu, históriu II. svetovej vojny, objavovanie, Francúzsko, Poľsko a Sever. Som veľmi veľkým fanúšikom skupinyPink Floyd --- link.Na SMEblog blogujem od 2. 9. 2016.Žijem v Liptove.Kontakt: droppa.martin zavináč gmail.comMôj blog na webe Denníka N:Martin Droppa - Blog N --- link.Nájdete ma i v sieti Facebook:Martin Droppa --- link.Autor mojej profilovej fotografie:© Foto: Matúš Mydliar. Zoznam autorových rubrík:  fotografie ~ reportáž, žánrovéfilmy a kinematografiahudbafotografienezaradenévýtvarné umenieliteratúrasúkromnémoja poézianovinárske žánremoja próza

Prémioví blogeri

INEKO

INEKO

117 článkov
Post Bellum SK

Post Bellum SK

92 článkov
Anna Brawne

Anna Brawne

105 článkov
Marcel Rebro

Marcel Rebro

144 článkov
Martina Hilbertová

Martina Hilbertová

50 článkov
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu