Strážna služba a financovanie Dopravného podniku mesta Prešov: Kde končia verejné peniaze?
V posledných rokoch sa v Dopravnom podniku mesta Prešov (DPMP) odohrali viaceré zmeny, ktoré vyvolávajú otázky o efektívnosti hospodárenia s verejnými financiami. Jednou z takýchto oblastí je zabezpečenie nepretržitej strážnej služby a ochrany majetku DPMP. Zmluva na tieto služby bola uzavretá za podozrivých okolností, pričom nové podmienky sú výrazne nevýhodnejšie ako tie predchádzajúce. Poďme sa pozrieť na konkrétne čísla a fakty.
Zvláštnym faktom je, že nová zmluva na strážnu službu bola podpísaná presne v deň, keď končil vo funkcii (10.12.2024) riaditeľ Peter Davidov – človek, ktorého na túto pozíciu dosadil cez svojich poslancov a koalíciu sám p. primátor mesta Prešov. Sám pán Davidov túto skutočnosť verejne potvrdil na sociálnych sieťach. Počas zasadnutia Mestského zastupiteľstva v Prešove sa ráno dozvedel, že bude odvolaný, na čo okamžite odišiel zo zasadnutia. Namiesto obhajoby svojej práce pred zastupiteľstvom sa však vybral podpísať zmluvu na strážnu službu. Neskôr sa ešte v ten istý deň vrátil na zastupiteľstvo, už však s uzavretou dohodou v rukách.
Zmeny v cenníkoch za tieto služby sú výrazné, v niektorých prípadoch až dvojnásobné, a vyvolávajú otázky o hospodárnosti nakladania s verejnými financiami. Napriek tomu ani nové vedenie DPMP na čele s Karelom Hirmanom túto nevýhodnú zmluvu nijako neupravilo. Verejnosť sa tak oprávnene pýta – komu takéto rozhodnutia prospievajú? A prečo sa mestské financie míňajú takto nehospodárne, zatiaľ čo sa zároveň enormne zvyšujú ceny cestovného v MHD Prešov?
Dvojnásobné zdraženie strážnej služby?
Mesto Prešov malo v minulosti (v r. 2021) zmluvu so spoločnosťou OBS Prešov, spol. s r. o., pričom ceny za jednotlivé služby boli stanovené nasledovne:
Nepretržitá strážna a informačná služba: 9,13 €/hodina (bez DPH)
Zabezpečenie ozbrojeného doprovodu: 6 €/hodina (bez DPH)
Nepretržitá strážna služba so psom: 9,13 €/hodina (bez DPH)
Služby pultu centralizovanej ochrany: 20 €/mesiac
Zverejnená zmluva z 26.10.2021: Odkaz na zmluvu
Dodatky zverejnené - aktualizované po upozornení p. Davidova - ex-riaditeľa DPMP:
Zmeny cien v rámci Dodatku č. 1 (14.12.2022):
V roku 2022 bol podpísaný Dodatok č. 2, ktorý zvýšil ceny nasledovne:
Nepretržitá strážna a informačná služba: 10,26 €/hodina (+12,38 %)
Zabezpečenie ozbrojeného doprovodu: 6,74 €/hodina (+12,33 %)
Nepretržitá strážna služba so psom: 10,26 €/hodina (+12,38 %)
Služby pultu centralizovanej ochrany: 20 €/mesiac (bez zmeny)
Dodatok č.1 k zmluve zo 14.12.2022: Odkaz na zmluvu
Dodatok č. 2 (október 2023):
V októbri 2023 bol podpísaný Dodatok č. 3, ktorým sa predĺžila platnosť zmluvy od 28.10.2023 do 28.10.2024. Tento dodatok neobsahoval zvýšenie cien.
📄 Dodatok č.2 z októbra.2023:

Táto situácia sa však v roku 2024 (10.12.2024) dramaticky zmenila. V deň odvolania bývalého riaditeľa DPMP sa objavila nová zmluva, ktorá stanovila nové a oveľa vyššie ceny:
Nepretržitá strážna a informačná služba: 14,80 €/hodina (nárast o 44,25%)
Zabezpečenie ozbrojeného doprovodu: 14,80 €/hodina (nárast o 119,58%)
Nepretržitá strážna služba so psom: zmluva už túto službu neobsahuje
Služby pultu centralizovanej ochrany: 25 €/mesiac (nárast o 25%)
Aktuálna - zverejnená zmluva zo dňa 10.12.2024 je tu : Odkaz na zmluvu

Je zjavné, že náklady na strážne služby pre DPMP sa zvýšili o desiatky percent, čo znamená, že mesto Prešov a jeho obyvatelia budú platiť podstatne viac. Ak sa ročne na tieto služby využíva XY hodín, konečná suma môže dosahovať stovky tisíc eur. Odhad je okolo 400 000 EUR.
Porovnanie zmlúv tu:

Podivné obstarávanie a otázniky okolo transparentnosti
Dopravný podnik ako verejný obstarávateľ síce musí dodržiavať zákony o verejnom obstarávaní, no existuje možnosť priameho výberu dodávateľa bez súťaže, ak celková hodnota zákazky nepresiahne 443 000 €. To je presne hranica, ktorú DPMP v iných prípadoch „náhodou“ neprekračuje.
Podobne to bolo aj v prípade prenájmu autobusov za 439 200 € či poradenských služieb za 427 200 € s firmou z Bratislavy. V prípade strážnej služby je pravdepodobné, že sa využil rovnaký model – vybrala sa firma bez riadneho výberového konania, čím sa obišli transparentné procesy a verejná súťaž.
Článok aj na aktuality.sk : Prešovský dopravný podnik si prenajal nefungujúce autobusy. Vrátil ich a čaká na náhradné - https://www.aktuality.sk/clanok/PInRaxz/presovsky-dopravny-podnik-si-prenajal-nefungujuce-autobusy-vratil-ich-a-caka-na-nahradne/
Zaujímavé je tiež, že podľa dostupných informácií predošlá firma, ktorá roky vykonávala strážne služby pre DPMP, mala záujem pokračovať a opakovane posielala listy s ponukami. Napriek tomu nebola ani len oslovená a nové služby sa pridelili „po svojom“. Aké bolo skutočné kritérium výberu firmy? Kto z tohto profituje?
Predražené služby vs. zdražovanie MHD
To všetko sa deje v čase, keď od 1. januára 2025 došlo k enormnému zvýšeniu cestovného v MHD Prešov. Obyvatelia mesta tak už platia viac za cestovanie, zatiaľ čo Dopravný podnik uzatvára predražené zmluvy, ktoré zaťažujú mestský rozpočet.
Mesto argumentuje, že zdražovanie je nevyhnutné kvôli rastúcim nákladom. No zároveň vidíme, že tieto náklady sú často umelo navyšované cez netransparentné zákazky, pri ktorých môžu byť v hre osobné alebo politické záujmy.
Dopravný podnik mesta Prešov alebo Košický dopravný podnik?
Ďalším problémom je personálna politika v DPMP. Po nástupe bývalého riaditeľa Petra Davidova došlo k masívnemu presunu manažmentu z Košíc. Viacerí skúsení pracovníci z Prešova boli prepustení alebo vytlačení, pričom ich nahradili ľudia z Košíc.
Medzi nimi je napríklad Pavol Štec, bývalý zamestnanec mestského úradu v Prešove, ktorý neúspešne kandidoval na pozíciu riaditeľa DPMP. Napokon prešiel z Mestského úradu v Prešove (niekedy v lete 2024) a stal sa riaditeľom technického úseku s luxusným platom. Jeho otec, tiež Štec, má v podniku taktiež pôsobiť.
Ďalším príkladom je riaditeľka úseku riadenia Sičová a právnička Čorbová, taktiež z Košíc. Ak dochádzajú denne do Prešova, určite to nie je zadarmo. Všetko nasvedčuje tomu, že v DPMP sa systematicky presadzujú ľudia z Košíc, pričom miestni odborníci sú ignorovaní alebo vyhadzovaní. Vytvára sa tu organizovaná skupina s väzbami na jedno mesto?
Záver: Kto zaplatí za tieto praktiky?
Celý tento scenár vytvára vážne otázky o tom, ako sa nakladá s verejnými financiami v DPMP. Verejnosť je nútená znášať zvýšenie cien MHD, no zároveň sa v podniku prijímajú predražené zmluvy a zavádzajú netransparentné praktiky.
V konečnom dôsledku sú to obyvatelia Prešova, ktorí zaplatia za tieto rozhodnutia – či už vyššími cenami za dopravu, alebo cez rozpočet mesta. Je preto dôležité, aby sa tieto veci riešili otvorene a transparentne a aby sa zabránilo ďalšiemu plytvaniu verejnými prostriedkami.
Pýtame sa: Prečo musia obyvatelia Prešova platiť za takéto rozhodnutia?
Máme právo vedieť, ako a na čo sa míňajú naše dane. A hlavne – máme právo požadovať efektívne a spravodlivé riadenie mestských firiem.