Dnes sa dostávam k prvej knižke doporučenej samoštudentom MBA. Napísal ju David Allen, názov je GTD - Umenie byť produktívny bez stresu (David Allen: Getting Things Done). V rámci kategorizácie, ktorú zaviedol systém MBA pre samoukov patrí táto kniha do sekcie o manažmente času .
Pravdu povediac, vybral som si ju z tej hromady kníh preto, aby som mal toto čo najskôr za sebou. Napodiv, nebolo to nejaké veľké trápenie, dokonca som sa preklikal aj na autorovu stránku (rozumej firmu) o GTD systéme. GTD znamená Getting Things Done, verím, že majster Allen má toto spojenie patentovo chránené. Na obálke knihy je upútavka, že ide o najúspešnejšiu knihu o time managemente a organizovaní osobného i pracovného života, ktorá ponúka ucelený systém na zvýšenie produktivity pri akejkoľvek činnosti. Obálka tiež hovorí, že sa predalo 600.000 výtlačkov tejto knihy. Kniha je dostupná v slovenčine bez problémov.
Základná myšlienka je, že veci, ktoré máme urobiť, vykonať, zorganizovať a tak podobne máme držať mimo hlavy a máme si všetko zaznamenávať do systému informácií, ktorý podrobne kniha popisuje. Tým sa uvoľní v mozgu miesto na kreatívne veci, lebo vás už nebude stresovať, že čo a kedy máte urobiť. Spracovanie "to do" začína zberom všetkých záležitostí do zberného koša a následne triedenie, príprava akcie (lebo každá vec vyžaduje konkrétnu akciu) a zodpovedanie si otázok: čo to je? je to spracovateľné? - ak nie, potom vyhodiť alebo založiť do priečinku "niekedy / možno" alebo založiť do priečinku "referencie", - ak je to spracovateľné, tak odpovedať, aký je ďalší krok: - ak zaberie menej ako 2 minúty, potom to treba spraviť, ak viac, tak vec treba delegovať a založiť do "očakávané", alebo to treba odložiť, čo znamená zapísať termín do kalendára alebo si definovať ďalšie kroky v čase, keď sa to bude dať. Je to jasné? :-)
Pravda je taká, že som ešte nedospel do štádia, že by som musel niečo takéto robiť, zatiaľ to stíham s parádnym koženým blokom A5, ktorý mám vždy pri sebe a s kalendárom v Thunderbirde (Lighting), synchronizáciou s iPhone a so synchronizáciou s Google Calendar-om. Poškuľujem po Mac-ovskej aplikácii Things (a súčasne aj iPhone aplikácia rovnakého mena), ktorá v zásade robí presne to, čo vyššie popisujem: všetko zbieraj, trieď, rob to vtedy, kedy sa to urobiť má alebo to urobiť môžeš a nerozmýšľaj na tým viac, ako je odpoveď na otázky: je to spracovateľné? potrebujem viac ako 2 minúty?
Doporučujem prečítať, lebo to máme v zozname, zamyslieť sa, či to viete aspoň trochu na seba aplikovať a či je metóda pre vás vhodná a zaujímavá. A sústredíme sa na ďalšiu lekciu, to bude knižka z kopy "MBA pre samoukov Extra", teda môj výber zaujímavých titulov, poučných pre biznis.
P.S.: Znova sa vrátim ku komentárom k predchádzajúcemu dielu. Vážim si názory ostatných čitateľov a preto nechávam pod mojimi príspevkami možnosť komentárov. Bude fajn, keď sa z komentárov budeme môcť dozvedieť, čo si o zverejnenej knižke myslíte a či nepoznáte lepšiu alternatívu. Alebo či nepoznáte knihu, ktorá môže byť pre ostatných zaujímavá, lebo vám nejakým spôsobom zmenila myslenie, či dokonca život.
Žiaľ, ostatná diskusia je viac menej zameraná na samotné MBA - jeho užitočnosť či neužitočnosť a zbytočnosť, pritom absolventi MBA štúdia (vraj) nič nevedia. Séria mojich článkov nechce vôbec konfrontovať MBA absolventov a realitu, vôbec nemám ambíciu rozoberať, či je MBA užitočné alebo je to iba komerčný výmysel, a mám na to dva hlavné dôvody: MBA som neštudoval, neštudujem a pravdepodobne ani nebudem študovať, i keď v mojom prípade to asi nie je celkom otázka peňazí, ktoré by som musel do štúdia investovať, ale hlavne otázka názoru, že titul MBA nepotrebujem a myslím si, že mám dostatočné skúsenosti z praxe a teóriu sa snažím sledovať práve samoštúdiom, no a druhý dôvod je, že o MBA programoch a naozajstom fungovaní tohto štúdia viem tak málo, že by som bol úplný barbar, keby som chcel o tejto téme niečo písať či o niečom diskutovať.
Takže znova: moje články sú o knihách k témam, ktoré súvisia s podnikaním, biznis životom, so všeobecným rozhľadom a tieto knihy pokrývajú oblasti ekonómie, manažmentu času, medziľudských vzťahov, filozofie, práva, účtovníctva, komunikácie, manžmentu podnikov, financií, etiky, osobností biznisu, histórie, riadenia projektov a tak podobne a nie o titule MBA . Budeme postupovať pomaly a každý bude mať, v prípade záujmu, si danú knihu prečítať a prípadne sa podeliť s nami o jeho pocity z nej či o osobné skúsenosti.
MBA pre samoukov - prvá kniha: Getting Things Done
Séria článkov, v ktorej sa dozviete o alternatívnej možnosti, ako si rozšíriť vedomosti, pričom vychádzeme z dostupnej odbornej literatúry. Články, pochopiteľne, nie sú žiadna akreditovaná MBA alternatíva, ale iba výber či doporučenie zaujímavých kníh, ktoré sa venujú oblastiam, ktoré klasické MBA pokrýva.