Developeri a zbohatlíci bežne stavajú v rozpore s územným plánom. Úrady od Bratislavy až po Tatry takéto stavby neodstraňujú, ale dodatočne upravujú územný plán tak, aby vyhovoval týmto čiernym stavbám. Príliš často aj starostovia dávajú súhlas s umiestnením takejto stavby, a potom územné rozhodnutie a stavebné povolenie.
Dôkazom a prejavom chorého systému je aj to, že takíto investori bežne už pri kúpe pozemku a projekte počítajú s tým, že postavia iný typ stavby ako dovoľuje územný plán, alebo o 5 -10 podlaží viac ako umožňujú pamiatkári alebo svetlotechnické, dopravné či iné predpisy. To sú tiež čierne stavby. Vedia že dokážu zariadiť zmenu územného plánu, podpisy dodatočne schvaľujúce takýto postup, alebo tak načasované "náhodné" meškanie niektorých vyjadrení, že sa im nič nestane. Prinajhoršom dostanú minimálnu pokutu, a aj tú potom často krajský stavebný úrad zruší. Rovnako vysoká pokuta však hrozí aj drobnému stavebníkovi za postavenie garáže či pamiatkármi neschválenú úpravu strechy. Suma, ktorá pri stavbe milionárskej rezidencie alebo 12 podlažného bizniscentra predstavuje nepatrné percento zisku, je pre "obyčajných" občanov likvidačná. To je okrem iného rozpor s ústavou zaručenou demokratickou rovnosťou občanov. Ich drzosť je tak veľká, že keď sa náhodou nájde slušný úradník, alebo obec začne pod tlakom občanov robiť problémy, hrozia žalobou z ušlého zisku, aj keď zisk, s ktorým počítali bol v rozpore so zákonnými predpismi. A súdy, ktoré takmer nikdy dostatočne a načas nevydajú spravodlivé rozhodnutie proti takýmto podnikavcom, takúto žalobu rýchlo potvrdia.
Základy aj tohto problému sú v politike hrubých čiar za minulosťou po páde komunistickej diktatúry. Príliš mnoho jej aktívnych budovateľov, komunistických funkcionárov a nimi dosadených a s nimi spolupracujúcich vedúcich úradníkov, politikov, sudcov a šéfov podnikov ostalo pri riadení štátu. Tí nemali kvalifikáciu ani záujem realizovať demokratické reformy politického systému a štátnej správy, vrátane stavebného zákona. Zlé zákony a nejasné pravidlá im dávajú také výhody, že ich zmenia iba pod veľkým tlakom verejnosti. Preto napríklad Bratislava tak dlho nemala kvalitný územný plán ani hlavného architekta, a preto tento podnes nemá dostatočné kompetencie s primeranou zodpovednosťou. Preto podnes aj bratislavskí poslanci, niektorí starostovia a primátor schvaľujú takéto developerské aktivity.
SaS v predvolebnej kampani opakovane lákala voličov heslami proti komunistickej a mečiarovsko - ficovskej politike. Túto vládnu koalíciu ľudia nezvolili preto aby sa pri korytách vystriedali iní politici, ani preto aby chudobná väčšina zaplatila dlžoby ktoré urobila nacionálno-socialistická koalícia rozdávaním miliárd pochybným podnikateľom a garážovým firmám. Predovšetkým sme chceli zmenu spôsobu riadenia štátu. Aj táto zmena stavebného zákona mala byť jej dôležitou súčasťou. SaS týmto hlasovaním 30.6.2011 konala proti základnej programovej priorite vlády, demokracii a záujmom väčšiny slušných ľudí. Predseda poslaneckého klubu SaS J. Kollár po hlasovaní povedal, že sa rád ospravedlní lídrovi KDH Jánovi Figeľovi. Lídra KDH ani žiadneho vysokopostaveného politika z hociktorej strany sa však zlé zákony a zle fungujúce úrady osobne nedotýkajú. SaS by sa preto mala hlboko ospravedlniť predovšetkým občanom, že týmto konala proti ich potrebám aj proti svojim predvolebným heslám. A vynaložiť maximálne úsilie na to, aby sa kvalitný stavebný zákon schváli. Bez toho to budú iba prázdne rečičky.