DPB zavádza
Predstavitelia DPB sa na stránkach Bratislavských novín viac krát vyjadrili, že vraj presmerovanie dopravy so zatvoreným tunelom a zrušenou zastávkou Kapucínska sa osvedčilo. Škoda, že nepovedali komu a prečo. Určite nie tisícom občanov cestujúcim MHD z Karlovej Vsi, Dlhých Dielov a Dúbravky, ktorí hojne využívali zastávku „Kapucínska“ k prestupu na autobusy na zastávke Zochova, do Petržalky, na Hlavnú stanicu a cestujúcich do priestorov medzi Staromestskou, Obchodnou, Hradom, Červeným krížom, Kramármi, Námestím Slobody až po Kolibu. Samozrejme v obidvoch smeroch. Pre tých všetkých spôsobilo zatvorenie tunela a zrušenie zastávky Kapucínska nepríjemnú komplikáciu, jeden prestup navyše, alebo prinajmenšom o 10 i viac minút dlhšie cestovanie pri každej jazde. To znamená, že súčasné presmerovanie električiek sa z hľadiska cestujúcich možno osvedčilo ako dobré dočasné riešenie počas nevyhnutných opráv tunela, ale určite nie ako riešenie trvalé. Nikto z cestujúcich si neželá, aby bolo tak dočasné ako pobyt sovietskych vojsk na našom území po auguste 1968.
Jestvujúci stav nie je dobrý ani z hľadiska základnej funkcie DPB zabezpečiť čo najkvalitnejšiu, plynulú a bezporuchovú dopravu. Tunel totiž umožňuje nie len skrátenie niektorých dopravných trás, ale aj vytvorenie obchádzkového okruhu pri poruchách či nehodách na trati medzi Obchodnou, Kamenným námestím, Novým mostom. Aj tento rok sme už zažili takmer dvojhodinovú výluku električkovej dopravy v smere na Karlovu Ves a Dúbravku, ktorá nemusela byť, keby bol riadne otvorený tunel.
Príčiny poruchy
Vrch na ktorom stojí Bratislavský Hrad je už niekoľko tisíc rokov geologicky stabilný. Tunel bez úhony prežil vojnu, 41 rokov komunizmu vrátane búrania Podhradia, aj prvé desaťročie postkomunistického kapitalizmu. Z toho vzniká vážne podozrenie, že súčasná porucha je buď dôsledkom nekvalitných predchádzajúcich prác v tuneli, alebo najnovšej stavebnej činnosti v jeho blízkosti. Do úvahy prichádzajú najmä dve veľké stavby: 1. River Park, kde týždne hĺbili niekoľko podzemných podlaží tak, že niekdy sa až na vrchu kopca bývajúci občania sťažovali, že ich aj v noci a cez víkend ruší hluk zo stavby. 2. niekoľkopodlažná podzemná garáž pred vstupom do Hradu a parlamentu. Na otázku, či táto nemohla narušiť normálny tok spodnej vody a tým poškodiť tunel, sa zástupca DP vyhol odpovedi (Bratislavské noviny). Otázku River Parku v tomto zmysle pokiaľ viem nikto ani nepoložil.
Primátor a električky
Televízia i noviny nedávno ukázali zábery usmiateho pána primátora v novej superelektričke, ktorú možno mesto v budúcnosti zakúpi. Viacerí cestujúci sa sťažovali, že električka vôbec nejazdila do Karlovej Vsi a Dúbravky. Električku Bombardier slávnostne uviedli do prevádzky 30. mája na dočasne už pol roka zrušenej zastávke Kapucínska. To je priam výsmech všetkým, ktorým táto zastávka denne tak chýba. Keby pán primátor účinne prispel k urýchlenému znovuotvoreniu tejto zastávky a tunela, potešil by tisíce cestujúcich omnoho viac, ako keď ho videli na reklamnom zábere sedieť v tejto električke.
Zástupcovia DPB sa vyhýbajú jasnej odpovedi na niektoré dôležité otázky, nepravdivo tvrdia, že cestujúci sú so súčasným stavom spokojní, a naznačujú, že tunel vlastne ani netreba sprístupniť. Keďže MHD je v podstatnej miere financovaná z daní občanov, ktorým má slúžiť, a vrchným šéfom je tu magistrát, prosím týmto pána primátora o odpoveď na niekoľko otázok. Nie nejakého hovorcu zástupcu podšéfa magistrátu či DPB, ale jasné vyjadrenie s podpisom pána primátora. Tak jasné aby mu rozumel aj priemerný občan bez špeciálneho stavebno-technického vzdelania, a tak presné, aby sa z neho dozvedel podstatné skutočnosti aj stavebný a dopravný inžinier.
Otázky na pána primátora
1. Či je oprava tunela hotová. Ak je, tak prečo cez tunel nepremávajú električky. Ak nie, tak prečo sa tam už 2 mesiace v čase najideálnejšieho počasia nič nerobí.
2. Či sa robil technický a statický prieskum príčin vzniku porúch. Ak sa nerobil, tak prečo. Ak áno, tak kto ho robil, a s akým výsledkom. Či sa pri tom dôkladne posudzoval aj vplyv výstavby River Parku a veľkej podzemnej garáže pri parlamente.
3. Ak sa ukázalo, alebo ukáže, že na poruchy mali vplyv predchádzajúce práce v tuneli, či sa oprava realizuje v rámci reklamácie, a prečo tak mešká. Ak sa ukázalo alebo ukáže, že k nim prispeli tu spomenuté alebo iné stavebné práce, ako bude mesto vymáhať náhradu spôsobenej škody.
4. Bratislavské noviny vraj uverejnili aj vyhýbavú odpoveď zástupcu DPB na otázku, či otvorenie tunela nemešká preto, že sú proti tomu niektorí investori a bohatí majitelia nehnuteľností v jeho blízkosti. Tak prosím pána primátora aj jasnú odpoveď na túto otázku.
5. Kedy bude konečne otvorený tunel pre riadnu električkovú dopravu.
6. Ak to nebude vo veľmi krátkom čase maximálne do konca júna, tak prečo, a čo konkrétne pán primátor podnikne na to, aby to bolo čím skôr.
Otázky kladiem takto verejne, lebo téma je dôležitá a týka sa celej verejnosti. Prosil by som preto rovnako verejnú odpoveď. Samozrejme privítam, keď ich M. Ftáčnikovi predložia aj poslanci mestského zastupiteľstva v rámci interpelácii.