Love And Death - 2012 |
Kreatívna pauza trvala celé tri roky, po ktorých sa Head ozval so svojim prvým sólovým albumom „Save Me From Myself“. Osobne som sa snažil prehliadať naivnú textovú náplň tohto počinu (vo väčšine prípadov zameranú na hľadanie správnej životnej cesty a religiózne nezmysly) a sústredil sa na tu hudobnú.
Na prvotine sa dalo Headovi vytknúť rovnaký počet vecí, ako sa dalo vyzdvihnúť. Zatiaľ čo pochybné pokusy o vokálný prejav/spev nahrávku jednoznačne zrážali dole, po inštrumentálnej stránke sa tu jasne prejavilo, kto bol nositeľom know-how a kľúčovou postavou pre skladaťeľský proces v KORN. Tí sa po headovom odchode už štvrtým albumom márne hľadajú a o tom, že nevedia kam už zájsť, svedči aj posledný kontroverzne prijatý dubstepový rozmar (pre niekoho možno napredovanie a experiment, pre mňa osobne efektné, ale v podstate zúfalé hľadanie cesty von zo slepej uličky) . Ale späť k veci.
Pilotný singel "Flush" z debutového albumu "Save me From myself"(2008) |
Aj keď malo „Save me from myself“ od dokonalosti ešte riadný kus ďaleko, Head sa už tu ukázal ako schopný skladateľ s potenciálom do budúcnosti.
Preto keď som koncom minulého roka narazil na vtedy ešte pod hlavičkou HEAD uverejnený videoklip k singlu „Paralyzed“, moja reakcia bola asi nasledovná – oči vytreštené na obrazovku a huba dokorán. Všetky výhrady, ktoré som mal voči prvému albumu boli v momente rozdrtené na prach. Zdokonalenie som videl nielen v hudbe samotnej, ale predovšetkým po vokálnej stránke bolo badať obrovký posun oproti predošlej nahrávke. Head konečne vypiloval svoj spev do prijateľnej podoby, a dokonca dosiahol aj určitú úroveň autentickosti prejavu.
Masívny ústredný riff v „Paralyzed“ doslova trhá na kusy všetko čo mu príde do cesty a v rôznych modifikáciach okrem refrénu sa ťahá celou skladbou.
Prirátajte si tomu všetky atribúty, ktoré robili KORN tou kapelou, ktorú sme v 90-tých rokoch žrali – stiesnená klaustrofobická atmosféra, typicky groove podporený dunivou basgitarou, všetko však v modernom zvukovom obale a bez akéhokoľvek náznaku omieľania starých postupov ( Head ma skrátka na túto hudbu patent na rozdiel od svojich bývalých spoluhráčov) a výjde vám LOVE & DEATH.
Prečo Head upustil od sólovej kariery a rozhodol sa založiť regulérnu hudobnú skupinu, vie asi len on. Potešila ma však správa, že kapela pracuje na novom materiáli v štúdiu a následne ma zamrzelo, že pojde len o trojskladbové promo EP. Tak či onak som s napätím očakával, čo prinesú ďalšie dve skladby.
Titulná „Chemicals“ opätovne pojednáva o zhubnej závislosti na návykových látkach, avšak po textárskej stránke je toto téma spracované omnoho rafinovanejšie ako v prípade až detinsky priamočiareho textu singlu „Flush“ z štyri roky starého debutu.
Oproti „Paralyzed“ je „Chemicals“ zemitejšia skladba, gitarové riffy podporuje silný basový groove, zatiaľ čo sloha je obohatená o zasnené akustické vyhrávky a sample. Svojím poňatím by „Chemicals“ asi najviac sedela na album „Untouchables“ od Korn, Head ju však svojim spevom posúva ďalej a dodáva jej punc originality.
Trojicu skladieb uzatvára coververzia od DEVO „Whip it“. Ešte predtým, ako si túto skladbu vypočujete, vysoko odporúčam pretrpieť aspoň jednu minútu originálu. To čo Head a spol. predviedli sa dá prirovnať k chirurgickému zákroku (!). Bez toho aby som akýmkoľvek spôsobom zrážal už beztak výborné predošlé dva kusy, považujem práve „Whip It“ za vrchol celého EP a učebnicový príklad toho, ako sa má robiť coververzia – jedine s maximálnou drzosťou!!!
Nakoniec mi nedá nevyhnúť sa určitému porovnávaniu. Niekomu môže EP „Chemicals“ pripadať ako príliš veľká stávka na istotu. Nie je tomu však tak. Ako má Malcolm Young (AC/DC) v krvi bigbít, SLAYER thrash metal či NAPALM DEATH grindcore, tak má Head v krvi nu-metal.
Neskopíroval osvedčený recept na zvuk KORN z konca minulého storočia, ale na rozdiel od svojich tápajúcich kolegov zostal sám sebou. A dokonca sa mu podarilo rozbiť mylnú predstavu o tom že, že expresívny prejav Jonathana Davisa či Fieldyho basgitara boli základom zvuku KORN. EP „Chemicals“ definitívne dokazuje, že kreatívne jadro kapely ležalo celý čas úplne inde, než sme boli do Headovho odchodu v roku 2005 presvedčení.
Head nehodil rukavicu KORN, ale dal im KO hneď v prvom kole. Dva body dávam však dole z nasledovných dôvodov:
1.) Ide len o EP a aby som dosiahol želaný efekt počúvania dlhohrajúcej nahrávky, musím si ho pustiť 3-4x za sebou
2.) V budúcnosti očakávam ešte kvalitnejšie počiny od tejto kapely a tým pádom si vytváram rezervu (pokiaľ si teda Head nezmrví slušne rozbehnutú kariéru v tomto momente viac než kedykoľvek predtým reálnym, ale podľa mňa zbytočným návratom do KORN...nechajme sa prekvapiť).