Rozbolela vás hlava, utrpeli ste drobný úraz alebo sa jednoducho necítite dobre. Nie ste si istý, či by váš stav mal posúdiť lekár, nevyzerá to tak vážne, aby ste preto museli trčať v čakárni a „otravovať“ lekára, ale nechcete to podceniť. Keby sme boli na Západe, vytočíte číslo lekára na telefóne, ktorý vám pomôže rozhodnúť sa.
Žiadna novinka
Nie je to nič nové, prvé formy telemedicíny prišli na svet, keď ho ešte rozdeľovala železná opona. Zvýšila sa vďaka nim dostupnosť zdravotnej starostlivosti, ušetrili sa peniaze pacientov aj zdravotníckeho systému, lekári v ambulanciách sa mohli venovať tým, ktorí ich pomoc potrebujú viac.
Vo svete
Španielska ASISA – zdravotná poisťovňa, ktorá má približne rovnaký počet poistencov ako naša Dôvera, prevádzkuje službu „lekár na telefóne“ už viac ako desať rokov. Za ten čas sa počet volaní na telefonickú linku zvýšil päťnásobne. Dnes vybavuje vyše 300-tisíc hovorov ročne, teda v priemer viac ako 800 hovorov denne. Kolegovia na Pyrenejskom polostrove navyše zistili, že až 70 percent prípadov je možné vybaviť telefonicky bez toho, aby musel volajúci navštíviť lekára.
Ako sa sme na tom na Slovensku?
Vo všeobecnosti platí, že lekár vám môže poradiť cez telefón, ak mu zavoláte do ambulancie. Prekonzultujete s ním svoj zdravotný problém, on si tento výkon nechá uhradiť vo vašej zdravotnej poisťovni. Ak by to však malo takto fungovať aj v bežnej praxi, lekár by nerobil nič iné, iba dvíhal telefóny a nemal by čas na pacientov v čakárni. Navyše, telefonická rada nie je poskytnutie zdravotnej starostlivosti, je to iba rada, aj keď je cenná. Odber krvi, röntgenové vyšetrenie či predpis liekov sa nedá nahradiť telefonátom.
Prvé náznaky
Aj na Slovensku už vznikli prvé formy telemedicínskych služieb, priniesol ich súkromný sektor. Zďaleka však nespĺňajú požiadavky pacientov, ktorí sú čoraz náročnejší, a tak má stále významné slovo „Dr. Google“, ktorého rady však možno ťažko označiť ako odborné.
V Dôvere venujeme veľa úsilia inováciám a telemedicínu sme mali v hľadáčiku už dlhšie. A tak sme sa pacientov priamo spýtali, či by mali o takúto službu záujem. Vyjadrili sa jasne: tri štvrtiny našich poistencov by mali o „lekára na telefóne záujem“. Takúto telefonickú linku by využili najmä mladší, ktorí navštevujú lekára tri- a viackrát v roku, nemajú čas čakať v čakárni alebo sa lekára boja (áno, aj to je dôvod).

Vytvorili sme teda tím špecialistov, ktorí novú službu pripravili do pilotnej prevádzky pre 150-tisíc našich poistencov. Pritom zistili, že nielen mladí, ale aj rodičia malých detí alebo deti rodičov vo vyššom veku majú o takúto službu veľký záujem. Typické zdravotné ťažkosti, pri ktorých rada volajúcim pomôže najviac, sú chrípka, prechladnutie, akútne infekcie horných dýchacích ciest, zápaly močových ciest, alergie, bolesti chrbta, náhle hnačky, tráviace ťažkosti či menšie úrazy.
Lekári na linke navyše majú po súhlase volajúceho zabezpečený prístup k jeho elektronickému zdravotnému záznamu v poisťovni. Pri poradenstve tak vedia zohľadniť lieky, ktoré má predpísané, doterajšiu liečbu vrátane vyšetrení u lekárov, hospitalizácií a prípadných zásahov záchranky. Pozitívne vnímame spätnú väzbu od volajúcich, ktorí novú službu už vyskúšali. Verím, že ak všetko pôjde dobre, už na začiatku budúceho roku ohlásime sprístupnenie prvej komplexnej telemedicínskej služby na Slovensku pre všetkých našich poistencov.