Touto vetou zatiaľ ministerstvo zdravotníctva veľmi všeobecne popisuje svoj projekt, vďaka ktorému sa známa telefonická linka 155 rozšíri o konzultačno-poradenskú činnosť
Príslušné inštitúcie nelenia a konajú. Operačné stredisko záchrannej zdravotnej služby už podľa medializovaných informácií rozbehlo nábor lekárov, ktorí majú konzultácie s pacientmi pokryť. Zrejme ich nebude málo, veď na tiesňovú linku 155 minulý rok volali Slováci viac než 600-tisíckrát. Z toho približne v 90 tisícoch prípadov im operátori poskytli konzultáciu bez potreby výjazdu záchranky.
Čo teda majú lekári pri konzultáciách čakať?
Zrejme najviac telefonátov bude pre akútne stavy. Otázky sa teda budú týkať pretrvávajúcej zmeny zdravotného stavu volajúceho alebo jeho príbuzného. Tých bude približne polovica a netreba si ich mýliť s urgentnými stavmi. Urgent je jednoducho náhla, prudko sa rozvíjajúca zmena zdravotného stavu a k volajúcim s takýmto stavom takmer naisto rovno pošlú záchranku. Pomerne veľa otázok bude smerovať k výkladu liečby. Pacienti si totiž často nie sú istí, či správne porozumeli inštrukciám od lekára. A nemálo volajúcich bude spomedzi chronicky chorých pacientov, ktorí potrebujú priebežné konzultácie o svojej chorobe.
Kto bude lekárom najčastejšie volať?
Jednoznačne rodičia kvôli deťom vo veku do desiatich rokov. Druhou najčastejšie volajúcou skupinou budú pravdepodobne ľudia v produktívnom veku, najmä tridsiatnici a štyridsiatnici. Nemusí ísť nevyhnutne o ich zdravotný problém, telefonáty sa môžu týkať ich rodičov, zdravotných ťažkostí starých ľudí.
S akým problémom budú volať?
Spomínal som akútne stavy, urgentné stavy, chronikov. Lekári poskytnú poradenstvo k tzv. sezónnym zdravotným stavom, teda v istom období ich bude viac. Napríklad o respiračných problémoch ľudí trpiacich alergiami, ktorým sa náhle zhorší stav. Ale budú to aj alergické reakcie na očkovania, ktoré sú vždy najintenzívnejšie v jesennom a zimnom období. K sezónnym zdravotným stavom môžeme počítať aj telefonáty k odstraňovaniu kliešťa. Pikoškou môžu byť napríklad letné priotrávenia detí, ktoré sa nadýchajú výparov chlóru pri čistení bazéna a pod. Doplním, že núdza nebude o nadčasové telefonáty konzultujúce pooperačné stavy.
Ak by som bol samoľúby, poviem, že štát opäť skopíroval to, čo dobre funguje v súkromnom sektore. Radšej však potichu tlieskam, lebo sa opäť rodí služba v prospech pacienta. Už nie je novinkou, naša DôveraLinka24 funguje pod dohľadom skvelej odborníčky MUDr. Ley Fedákovej už takmer rok. Zdravotníci na nej vybavia tisíc až 1500 telefonátov mesačne. Preto som si dovolil popísať vyššie toľko „múdrostí“. Aspoň vieme, že svoju robotu si robíme dobre, podobne ako to je v elektronickom zdravotníctve či pri doplatkoch za lieky a v iných službách, kde sme inšpiráciou pre ostatných.