Vrátim sa ale k spomínanej konferencii, ktorá sa dotkla citlivých miest súčasného školstva a platónskym spôsobom definovala 18 problémových oblastí, ku ktorým dodali aj odporúčané riešenia. Jedným z nich je často skloňovaná kvalita učiteľov a zvyšovanie atraktivity učiteľskej profesie.
Podľa meraní PISA je súčasná kvalita Slovenského školstva pod priemerom krajín OECD. V krajinách OECD platí, že učiteľ zarába podľa stupňov vzdelávania od prvého stupňa vzdelávania ZŠ 86% až po stredoškolského učiteľa 90% priemernej mzdy vysokoškolsky vzdelaného človeka. Slovenský učiteľ zarába priemerne pod 45% spomínanej úrovne na všetkých troch stupňoch. Učiteľ ako nositeľ vedomostí a zručností predstavuje hlavnú prioritu pri zvyšovaní kvality vzdelávania.
Ťažko však hovoriť o možnostiach osobného alebo profesionálneho rozvoja u ľudí, ktorí pracujú v prostredí kde nie je dosť kyslíka na dýchanie. V súčasnosti je minimálna mzda 337,70 Eur (pre rok 2013) nastupujúci učiteľ v ZŠ alebo SŠ dostane na účet po prvom mesiaci niečo cez 450 EUR a vysokoškolský pedagóg cca 520 EUR. Takže ak chceme zvýšiť atraktivitu učiteľskej profesie nevyhnutne ju musíme zaplatiť. Posledné navýšenie formou dotácie na platy pedagogických aj nepedagogických pracovníkov v podobe 5% znamená zvýšenie v rozsahu 20 - 50 Eur - prilepšenie? Čiže ak to zhrnieme učiteľ v ZŠ a SŠ od 470 - 500 Eur. Dnes už nemôžeme hovoriť o systémových riešeniach a metodickej pomoci učiteľom a pod., dnes treba otvorene hovoriť, že učiteľ je veľmi zle zaplatené, rizikové povolanie.
Zaujímavé sú riešenia, ktoré ponúka AmCham. Jedným je možnosť podpory konkrétneho učiteľa podľa jasne stanovených kritérií priamo zo súkromného sektora. Čo je diskutabilné ale zobrazuje to snahu nachádzať riešenia, tam kde sa štát tvári ako by bol v slepej uličke.
Podľa odporúčaní OECD je potrebné prostredníctvom legislatívnych úprav (úloha vlády, ktorá je dnes, ako hovorí pán premiér, jednotná a silná) otvoriť k učiteľskému povolaniu viaceré cesty aj z odborných kruhov mimo vzdelávania. Rovnako aj motivovať najlepších učiteľov prednášať a viesť semináre na pedagogických fakultách a zaviesť súťaž o najlepšieho učiteľa na základe merateľných ukazovateľov, pričom pre takúto súťaž alokovať finančné ohodnotenie pre víťazov na úrovni ročného platu učiteľa.
AmCham nám ukazuje, že situácia súčasného ministra školstva nie je žiadne horúce kreslo ani slepá ulička, ale miestom kde sa dá tvorivo pracovať. Tak pán minister koniec nič nerobenia, vymýšľania nezmyslov a šups do práce. Je čas aby ste sa prestali starať o svoj kádrový posudok a stav účtov ľudí okolo Vás ale starali sa o učiteľov, študentov, deti a ich rodičov.