Aký bol rok v doprave, výzvy a vývoj v doprave? Podobnú otázku som dostal pred rokom a povedal som, že rok 2017 v doprave vidím ako rok, ktorý bude zvláštny. Na rok 2018 sa pozerám ako rok, ktorý bude v kamiónovej doprave ešte zvláštnejší. V Európe sa situácia s vodičmi vôbec nezlepšila. Myslím si, že sa skôr ešte zhoršila. V niektorých európskych krajinách je akútny nedostatok vodičov kamiónov a autobusov nielen na medzinárodných prepravách, ale už aj na vnútroštátnych prepravách. O vodičov v Európe nesúťažia medzi sebou len firmy v medzinárodnej preprave, ktoré si vodičov navzájom „preťahujú“ , ale aj odvetvia, t. j. oblasť medzinárodnej a vnútroštátnej dopravy medzi sebou. Európsky cestný balíček považujem za veľmi dobrú myšlienku. Veľký problém je nejasné uplatňovanie rovnakého výkladu tohto „balíka“ v rovnakom čase na rovnakom mieste v priestore EÚ. Napríklad výklad a postupné zavádzanie víkendových 45-hodinových pravidelných týždenných odpočinkov v jednotlivých krajinách do praxe. Európska smernica o vysielaní zamestnancov a jej zmätočný priebeh výkladu a pochopenia jednotlivými krajinami EÚ. V Dánsku prebieha súd, kde vodič žaluje slovenskú dopravnú firmu krajiny za "údajné" nesprávne uplatňovanie európskej smernice o vysielaní zamestnancov a žiada doplatiť významnú sumu (suma sa pohybuje v desať tisícoch) na účet vodiča. Potom je tu známy prípad českého vodiča, ktorý uspel so žalobou týkajúcou sa minimálnej mzdy v Nemecku. Pred niekoľkými dňami však bol údajne v Nemecku vydaný určitým súdom ďalší rozsudok, ktorý hovorí o tom, že nemecká minimálna mzda pre dopravcu so sídlom mimo územia Nemecka nie je povinná a záväzná a dopravca ju svojmu vodičovi nemusí vyplatiť. Na Slovensku sa momentálne rieši prípad zaradenia vodiča do „správnej“ triedy stupňa náročnosti pracovného miesta vodič. Ďalej tu máme nejednotný a nespravodlivý systém medzi jednotlivými krajinami s pochopením cestovných náhrad v rámci celej EÚ. Potom sú tu „politické“ témy ako schránkové firmy, vodiči živnostníci, nomádski vodiči, sociálny dumping a rôzne materiály ktoré sú už preložené do niekoľkých najmä východoeurópskych jazykov s názvami ako novodobé otrokárstvo, alebo nenechávajte sa zneužívať a distribuujú sa po celej Európe medzi vodičov. Takýchto príkladov a tém je omnoho viacej. Vodiči živnostníci v EÚ je naozaj významná téma, ktorá sa musí serióznym spôsobom vyriešiť v čo najkratšom čase. Inak sa v doprave nezmení nič zásadné.
Všetko, čo som spomenul, vyjadruje a opisuje význam mnou použitého slova „zvláštny rok“. Nie je jasné, čo sa dá očakávať, keď v pravidlách nie je jednotný a spravodlivý výklad a každá krajina si to robí „tak trochu po svojom“. Možno je najvyšší čas na „nejakú“ európsku dopravnú agentúru v réžii Európskej komisie, ktorá by nad týmto stavom a situáciou držala jednotný a prísny dohľad a výkon. V podstate náklady za dopravu v celej EÚ pri tomto trende budú úž iba vyššie a budú aj ďalej rásť. To si musia všetci uvedomiť. Výrobcovia, ktorí potrebujú dopravu, logistické a špeditérske spoločnosti budú musieť zodpovednejšie a objektívnejšie vytvoriť priestor, aby dopravcovia mohli všetky tieto požiadavky a trendy zodpovedne plniť. Všetko toto čo je vyššie popísané spôsobí pre nás všetkých na konci dňa jednoznačné zvýšenie cien tovarov a služieb.