Zákaz predaja spaľovacích motorov

Som podporovateľom elektromobility. Zákaz predaja spaľovacích motorov považujem za veľmi zlé a nedomyslené rozhodnutie.

Písmo: A- | A+
Diskusia  (1)

Zákaz predaja „spaľovacích“ aút od roku 2035

14.2.2023 na Valentína, Európsky parlament schválil zákaz predaja spaľovacích áut. Ani nie o mesiac neskôr 7.3. 2023 (1 deň pred MDŽ 😊) tento týždeň má, teda po turbulentných posledných dňoch, mala Európska rada ministrov rozhodnúť o tejto strategickej téme pre všetkých občanov Európy. Nakoniec na tlak ministrov Nemecka a Talianska kde sa postupne pripojili aj ďaľšie krajiny tak sa toto rozhodnutie odkladá do neurčita. Zatiaľ to neznamená, že sa ruší toto rozhodnutie, ale iba odkladá do neurčita.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Za posledných niekoľko dní som prečítal veľa článkov a diskusií k tejto téme od odborníkov, ale aj od bežných občanov. Články mali rôzne názvy. Uvádzam niekoľko príkladov: „ Zablokujem zákaz spaľovacích motorov, ak nedáte výnimku syntetickým palivám, tvrdí nemecký minister ....“ „Zákazom spaľovacích motorov sa to nekončí ...“ „Koniec predaja nových áut so spaľovacím motorom v roku 2035, je na to Slovensko pripravené ...“ „Taliansko – zákaz predaja spaľovacích áut je ekonomickou samovraždou Európy ... „ „Proti zákazu spaľovacích motorov sú už 4 štáty, hlasovanie ministrov je ohrozené ... „ „Zákaz spaľovacích motorov v EÚ je neuvážený a môže sa nám vypomstiť varuje profesor z Technologického inštitútu v nemeckom Karlsruhe...“ a mnoho ďaľších. A všetko sú to články z posledného týždňa.

SkryťVypnúť reklamu

Pozrime sa na obrázok podielu jednotlivých sektorov produkovanie CO2 emisií v Európskom priestore.

Obrázok blogu

Každý jeden z nás nech si tento obrázok prečíta a porozumie ako chce podľa vlastnej potreby. To, že „naša Zem“ má problém s klímou a životným prostredím sa zhodneme všetci. A je povinnosťou nás všetkých pre zlepšovanie klímy niečo robiť. Preto je veľmi dôležité, aby sme robili správne rozhodnutia správne a hlavne so správnymi dopadmi na dosiahnutie nášho klimatického cieľa.

Určite aj v téme elektromobility budú 3 skupiny ľudí. Prvá skupina ľudí taká ktorej „je to stále jedno“ a/alebo nie je to pre nich téma z rôznych dôvodov. Druhá skupina ľudí, ktorá si je vedomá problému so životným prostredím a myslí si, že za určitých podmienok je elektromobilita v určitom zmysle správnym riešením pre problém klímy a tretia skupina ľudí, ktorá podporuje myšlienku, ,že nič iné ako elektromobilita je najlepšie riešenie a teda zákaz predaja spaľovacích motorov je správne rozhodnutie.

SkryťVypnúť reklamu

Som podporovateľom elektromobility, ale nie vo všetkých segmentoch a kategóriách. Osobne sa považujem za zástancu druhej skupiny ľudí pre tému elektromobility. Som zástancom elektromobility a do konca v určitých segmentoch ju považujem za najlepšie riešenie, ale práve aj naopak v niektorých segmentoch ju považujem za stále nedoriešenú a nedomyslenú. Absolútny zákaz predaja áut so spaľovacím motorom považujem za veľmi nešťastné rozhodnutie.

V poslednej dobe sme doslova zaplavovaní rôznymi štúdiami a číslami o elektromobilite, o kwh na kilometre versus spaľovacie motory, CNG pohon, LNG pohon, vodíkový pohon atď. Je to číselná vojna a dokazovanie kto má väčšiu pravdu. Zažil som aj prezentácie kde majitelia nákladných aút prezentovali, že sa vracajú späť z pohonu LNG na CNG lebo čísla sa im v praxi nepotrvdili. Potom som čítal rôzne prezentácie kde firma vyskúšala diaľkový elektrický ťahač z Rakúska do Španielska a firma si to nevedela vynachváliť, aj keď síce prišla do Španielska o deň neskôr ako so spaľovacím motorom. Takýchto príbehov a skúseností je veľmi veľa. Chcel som tým povedať, že čo zákazník to iná skúsenosť. A mám pocit, že vo všetkých tých diskusiách je to až príliš technické všetko a úplne sme prestali hovoriť o zákazníkoch, ich potrebách a želaniach. Opakujem, že som zástancom elektromobilty v určitých kategóriách.

SkryťVypnúť reklamu

Uvádzam nasledujúce úvahy/konštatovania respektíve otázky či sme a budeme v Európe pripravení na 100% elektromobilitu.

- Na Slovensku máme registrovaných asi 6000 elektromobilov z približne 2,5 mil osobných automobilov čo je asi 0,2% z celkového počtu.

- Na Slovensku máme asi 1480 verejných nabíjacích bodov rozmiestnených cca v 630 lokalitách. Asi 80% majiteľov elektromobilov nabíja doma. Základné pokrytie nabájacími bodmi máme, ale je to strašne málo. Potrebujeme oveľa hustejšie pokrytie.

- Prevádzka elektromobilu je síce oveľa výhodnejšia ako auta so spaľovacím motorom, ale naopak jeho nákupná cena je oveľa vyššia ako pri kúpe auta so spaľovacím motorom. Takže bez štátnej dotácie sa pre bežného občana možnosť vlastniť elektromobil ešte viac vzdiali.

- Žiadna krajina nestíha budovať nabíjačky tempom akým treba.

- Čo s baterkami po ich životnosti: reálny plán a vplyv a dopad na životné prostredie?

- Akým spôsobom a kde sa ťažia materiály (suroviny) na výrobu bateriek (v Číne? ... ) a akú uhlíkovú stopu má preprava týchto materiálov do EÚ a do USA?

- Sú európske automobilky naozaj pripravené „dobehnúť“ čínskych výrobcov elektromobilov a TESLU? Myslím najmä cenou. A hovorím najmä o kategórii malých mestských vozidiel. Čínsky výrobcovia elektromobilov sa dokonca neustále kvalitatívne zlepšujú.

- Baterky sú veľmi ťažké, čiže aj elektromobily budú/sú ťažšie čo bude viac ničiť cestnú infraštruktúru.

- Na Slovensku máme veľmi dobrý energetický mix na výrobu elektrikcej energie (naše jadro), ale veľa krajín kvôli výrobe elektriny stále masívne páli uhlie.

- Nikde som ešte nečítal štúdie/úvahy ohľadne veľkého nárastu kapacity distribučnej siete – ak aj budeme vedieť vyrobiť „veľa elektriny“ budeme ju vedieť aj kapacitne prepraviť? Nemám názor a ani informácie.

- Sieť nabíjacích staníc sa buduje pomaly. Musí byť pripravený koncept nabíjania na sídliskách, v garážoch, v podnikoch.

- Zo všetkých emisií globálne doprava tvorí 22-24%, na Slovensku ešte dokonca mierne menej.

- A čo s podporou bioplaív, možno plynu, vodíka. Určite každá téma má svoje pre a proti. Ale nepoučili sme sa z konfliktu na Ukrajine, že byť „závislý“ na jednom zdroji môže byť fatálne? Nebuďme závislí na „jednom“ zdroji.

- Keby sa nám podarilo nahradiť/vyradiť automobily s emisnými normami EURO 0,1,2 a 3 normou EURO 6 možno významne vyriešime problém ktorý chceme riešiť. A to už nehovorím o emisnej norme EURO 7, ktorú tu „už“ máme. Stanovme si priority a správne nasmerujme pozornosť.

- Možno treba zmeniť paradigmu z „bezemisné“ na „nízkoemisné“ a pridať opatrenia, ktoré zostatkové nízke emisie vykompenzujú.

- Zatiaľ neexistuje racionálna náhrada za spaľovací motor pri vzdialenostiach väčších ako 150 km.

- Úplným zákazom spaľovacích motorv vytvoríme nový druh zraniteľnosti a závistlosti. Napríklad pri blackoute by sa mohla mobilita úplne zastaviť, a čo potom napríklad záchranárske práce, živelné pohromy. Otázka vysokého rizika hackerských útokov pri čisto elektrickej mobilite. Spaľovacie auto nedokážeš zastaviť ak máš palivo a kyslík.

- Dnešné spaľovacie motory benzínové aj dieslové dosahujú mimoriadne výsledky v mixe dostupnosti, celkového vplyvu na životné prostredie, výkonu a to hlavne pri „určitej“ miere hybridizácie.

- Osobný elektromobil je stále v priemere o 13 000 EURO drahší ako priemerné auto strednej triedy so spaľovacím motorom. Týmto sa pre väčšinu ľudí môže stať nedostupný.

- Cesta k ekologizácii individuálnej, nákladnej a osobnej dopravy je a má byť predsa zabezpečenie dostupnosti, teda, aby si ju občania, podnikatelia mohli dovoliť.

- Očakáva sa vysoký nárast nezamestnanosti v celej dodávateľskej sieti automobilového priemyslu.

- Elektromobily sú málo náročné na údržbu a ich opravy sa často obmedzujú iba na výmenu dielov a softvérové zásahy „vzduchom“. Opravárenstvo úplne zanikne a „kumšt“ technického inžinierstva sa výrazne obmedzí.

- Riziko požiaru elektromobilu a jeho likvidácia je extrémne náročná. (požiar v podzemnej garáži bytového domu, alebo obchodného centra)

- Pri diaľkovej nákladnej doprave je dobíjanie nerentabilné, a dramaticky klesá dojazd nákladných vozidiel pod 5 stupňov Celzia.

- Pri nákladnej doprave do 250-300 km je elektromobilita veľmi dobré riešenie. Čiže distribúcia v rámci miest a blízkeho okolia je veľmi dobré riešenie.

- Výrobca nákladného auta má napríklad cenu 3 nápravového podvozka 5 krát väčšiu ako s dieslovým motorom a dojazd zhruba 180 km.

- Výrobca nákladného auta predstavil diaľkový ťahač s dojazdom v ideálnych podmienkach 300 km. Viete si predstaviť trasu 1800 km a vo veľkej zime?

- Ako to bude s čerpacími stanicami? Čerpaciu stanicu prakticky vieme postaviť kdekoľvek - a ko to bude s nabíjacími stanicami?

- Pohonné hmoty si môžeme naliať do auta prakticky kdekoľvek, ale elektrickú energiu len na dobíjacích staniciach.

- Ak nepridáme v budovaní dostatočnej infraštruktúry a štát nepodporí kúpu elektormobilu čaká nás „Havana efekt“

- V prípade verejnej autobusovej dopravy hlavne v mestách a ich aglomeráciách, treba mať zabezpečenú garanciu ceny elektrickej energie, pretože dnešná doba nám ukázala nestabilnosť situácie. Na konci dňa na to môže doplatiť občan, zvýšením cestovného. Ale určite treba do toho ísť.

Vedecká obec sa už zhodla, že treba znížiť emisie skleníkových plynov. Stále však nie je jasné, aký spôsob je čo najšetrnejší pre spoločnosť, ekonomiku a paradoxne aj životné prostredie. Z radov politikov sa ozývajú argumenty, že práve elektromobilita je všeliekom, no nájdu sa aj opačné názory z radov vedcov. Jedným z nich je aj profesor Thomas Koch z Technologického inštitútu v Karlsruhe.

Uvádzam niekoľko vyjadrení z odbornej obce automobolivého priemyslu za posledný týždeň.

Profesor Thomas Koch z Technologického inštitútu v Karlsruhe uvádza:

Jeho hlavná výčitka smerom k európskym politikom je, že vychádzajú z neoverených výpočtov možnosti produkovať elektrickú energiu z obnoviteľných zdrojov. Do roku 2035 je v európskych podmienkach neuskutočniteľné, aby dokázali nasýtiť dopyt po elektrine pre pohon miliónov elektrických automobilov. Koniec koncov bude teda Európska únia nútená zvýšiť výrobu elektriny z fosílnych palív. Ide o dobre známy paradox, že elektroautá síce jazdia lokálne bez emisií CO2, no ak na ich pohon slúži neekologická elektrina, ide ešte o vyššiu záťaž pre životné

Ďalším paradoxom je výroba elektrických áut a obzvlášť ich akumulátorov. Vzhľadom na množstvo vzácnych kovov, ktoré je potrebné vyťažiť – a nejde vždy o ekologickú ťažbu – sa výroba batérií stáva de facto závislá na vyčerpateľnom primárnom zdroji. Ak teda niekto argumentuje, že s príchodom masového rozšírenia elektromobility sa ceny elektrických áut znížia, tak ide o nepravdepodobný scenár, ktorý naráža na zvýšený dopyt po vzácnych kovoch, ktorých cena bude neustále rásť.

Predmetný návrh v Európskom parlamente tak viac nahráva vizionárom, ktorí túžia po živote z budúcnosti, no nevychádzajú zo skutočných podmienok dnešného sveta. Násilné urýchľovanie snahy o ekologizáciu dopravy a k tomu len jedným smerom je riskantné a nezaobíde sa bez komplikácií. Veď už samotné hybridy dokážu výrazne znižovať emisie CO2 a perspektívna je aj ekologická výroba vodíka či syntetických palív.

https://auto.pravda.sk/magazin/clanok/630074-zakaz-spalovacich-aut-v-eu-je-neuvazeny-a-moze-sa-nam-vypomstit-varuje-profesor/

Carlos Tavares, šéf Stelantisu (Opel, Citroen, Peugeot), varoval politikov, že ak kvôli drahým elektromobilom odoprú strednej triede prístup k slobode pohybu, budú čeliť vážnym sociálnym problémom.

https://auto.pravda.sk/magazin/clanok/644141-sef-stellantisu-zakaz-spalovacich-motorov-po-roku-2035-treba-zmakcit/

Vyzerá to tak, že zákaz spaľovacích motorov v Európe po roku 2035 v čase ekonomickej neistoty a nestability nepodporuje nikto okrem politikov a radikálnych ekológov.

„Plošný zákaz spaľovacích motorov je nedorozumením“. Problémom nie sú samotné motory, ale fosílne palivo, ktoré v nich spaľujeme,“ tvrdí napríklad šéf vývoja automobilky Porsche Michael Steiner. Ak by sme benzín či naftu podľa neho nahradili vodíkom či syntetickými e-palivami, boli by spaľovacie motory uhlíkovo neutrálne.

Podobný názor má aj výkonný riaditeľ BMW Oliver Zipse, ktorý na jar tohto roku v New Yorku upozornil, že nedomyslené presadzovanie elektromobility môže kvôli nedostatku kritických surovín Úniu uvrhnúť do existenčnej závislosti na Číne a iných nedemokratických krajinách.

Varovné slová prišli aj od Martina Dauma, ktorý je šéfom Daimleru, teda výrobcu nákladných áut a autobusov Mercedes-Benz. Ten pre Financial Times na jar povedal: "Elektromobily budú vždy drahšie.“ A aj to vysvetlil. „Ak zoberieme celý spaľovací motor, prevodovku, nápravy, palivový systém s nádržami aj systémom chladenia, dostaneme sa pri kamiónoch na cenu maximálne 25 000 eur. Lenže pri elektromobile stojí len jedna kilowatthodina kapacity batérie 120 eur a do roku 2024 neklesne pod 90 eur. Tak si to spočítajte, ak kamión potrebuje 400 kWh akumulátor.“

https://auto.pravda.sk/magazin/clanok/644141-sef-stellantisu-zakaz-spalovacich-motorov-po-roku-2035-treba-zmakcit/

Tavares potrebu „zmäkčiť“ pripravovaný zákaz predaja spaľovacích áut odôvodnil aj tým, že nútený prechod na batériové elektromobily, ktoré sú výrazne drahšie ako ich ekvivalenty využívajúce fosílne palivá alebo nejakú formu hybridného pohonu, spôsobí, že pre mnohých bude vlastníctvo auta nedostupné. „Ak odopriete strednej triede prístup k slobode pohybu, budete čeliť vážnym sociálnym problémom,“ varoval Tavares.

Bezemisná doprava a uhlíkovo – neutrálne riešenia sú dve rôzne veci

EK totiž v legislatívnom balíku Fit for 55 zverejnenom 14. júla naznačila, aké konkrétne opatrenia a v akých sektoroch činnosti bude treba prijať, aby bolo do roku 2030 možné znížiť emisie skleníkových plynov o 55 % v porovnaní s úrovňami z roku 1990. Od roku 2030 sa majú priemerné emisie nových áut znížiť o 55 % a od roku 2035 o 100 % v porovnaní s úrovňami do roku 2021. Od roku 2035 by teda všetky nové autá registrované v EÚ mali mať nulové emisie.

Sporné je však už aj spojenie „bezemisná mobilita“. „Samotné elektrické autá nie sú ekologickým východiskom zo súčasnej situácie už aj preto, že batérie sa vyrábajú z kovov a prvkov, ktoré sú, čo sa týka množstva ich výskytu na Zemi, často označované ako stopové a elektrickú energiu treba na ich nabíjanie vyrobiť, tento proces má tiež svoju nezanedbateľnú uhlíkovú stopu,“ povedal pre Pravdu koordinátor novej Divízie subdodávateľov ZAP SR Jaroslav Holeček

Čo z tohto všetkého vyplýva a čo by sme mali urobiť.

- Elektromobilita je veľmi dobrá vec a podporovať ju určite treba.

- Zákaz predaja spaľovacích motorov je veľmi zlé rozhodnutie, ktoré spôsobí oveľa väčšie škody ekologické,sociálne aj ekonomické, ako sa predpokladá.

- Treba správne motivovať, nastaviť a podporiť mix elektromobility a spaľovacích motorov s alternatívnymi pohonmi. Nazvime to správna hybridizácia.

- Nebuďme závislí na jednom zdroji. Buďme zodpovední a strategickí.

- Nezabudni aj na potreby a očakávania zákazníkov. Nezabudnime myslieť aj srdcom.

- Zvážme všetky strategické riziká a dopady celého dodávateľského reťazca.

- Podporme racionálne predaj a nahrádzanie najstarších vozidiel. Strategicky znižujme priemerný vek vozidiel (v EÚ je 11,5 roka u nás v SR 14 rokov). Pozor na Havana efekt. Týmto spôsobom zdravo docielime zníženie emisií, zvýšime bezpečnosť a zabezpečíme zamestnanosť v automobilovom priemysle.

- Daňové zvýhodnenie bezemisných/nízkoemisných vozidiel.

- Štátne dotácie na nákup nízkoemisných/bezemisných nákladných vozidiel a autobusov.

- Jednoznačne a významne zvýhodniť sadzby mýta pre nízkoemisné vozidlá (napríklad o 50%)

- Budovať infraštruktúru nabíjacích staníc pre elektromobility s využitím fotovoltaiky

- Čím skôr pripraviť stratégiu výmeny automobilov z emisnými normami EURO 0,1,2 a 3 na emisnú triedu EURO 6 a vyriešime významnú časť problému.

- Obmedziť vstup aút so spaľovacím motorom do centier miest po vzore iných európskych miest v rámci konceptu smart mobility.

- Urobiť všetko preto, aby zákaz predaja spaľovacích motorov bol zrušený.

- Dosiahnuť čo najväčšiu elektromobilitu všade tam kde je to potrebné, želané a možné.

A nezabúdajme, že elektromobilita a elektromobily nevyriešia všetky dopravné problémy, hlavne vo veľkých mestách. Aj elektromobily spôsobia dopravnú zápchu. Preto nezabúdajme na rozvoj smart mobility, pretože znižovanie CO2 sú len časťou problémov s dopravou. Nezabúdajme, že autá znamenajú aj nákladné autá, autobusy, poľnohospodárske a stavebné stroje, lode, motorky a všetky zariadenia ktoré majú a môžu mať spaľovací motor. Aj elektromobil bude potrebovať parkovacie miesto, kde sa budú musieť budovať aj tam kde je mestská zeleň. Musíme venovať pozornosť aj rozvoju smart mobility, ktorá je založená na zdieľaní malej a veľkej mobility.

Elektromobilita je výborná vec a pokračujme v tom. Ale nie na úkor zákazu spaľovacích motorov. Mali by sme mať možnosť voľby výberu.

Poďme cestou motivácie a podpory a nie cestou ZÁKAZOV. Poďme cestou viacerých zdrojov a možností.

Zdravý rozum je najlepší recept na život. A najhoršia smrť je tá z oplašenia

Martin Ľupták

Martin Ľupták

Bloger 
  • Počet článkov:  14
  •  | 
  • Páči sa:  18x

Nechajme ľudí robiť to v čom sú dobrí. Zoznam autorových rubrík:  NezaradenéSúkromné

Prémioví blogeri

Milota Sidorová

Milota Sidorová

5 článkov
Radko Mačuha

Radko Mačuha

225 článkov
INEKO

INEKO

117 článkov
Roman Kebísek

Roman Kebísek

105 článkov
Matúš Sarvaš

Matúš Sarvaš

3 články
INESS

INESS

108 článkov
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu