Slovenský vidiek nepríde o 400 mil Eur, príde o miliardu.

Sme jediná krajina z EU ktorá vedome a úmyselne nebude schopná použiť európske peniaze na rozvoj vidieka

Slovenský vidiek nepríde o 400 mil Eur, príde o miliardu.
Pôdohospodárstvo (Zdroj: Internet)
Písmo: A- | A+
Diskusia  (10)

Celý svet chápe, že vidiek je miesto, kde žije väčšina obyvateľov, vidiek voľby vyhráva. Poľnohospodárstvo nie je len o diskusiách, či je lepšia repka, alebo obilie. Plní úlohu ekonomickú, sociálnu, krajinotvornú, spoločenskú a vytvára miesto na aplikáciu vedy do praxe. Navyše, aj napriek masívnemu presunu ľudí za prácou, tvorí vidiek stále domov pre väčšinu obyvateľov.

Presne preto, normálny hospodár, aj ten štátny, chce mať ľudí na vidieku spokojných. Treba investovať do infraštruktúry, vody, kanalizácie, občianskeho vybavenia. Takto sa dosahuje spokojnosť. No a ľudia, ktorí podnikajú na vidieku, teda naši poľnohospodári, potrebujú zvyšovať svoju efektivitu, znižovať dopad na životné prostredie, znižovať náklady a tým pádom vytvárať pracovné miesta. Áno, dnes sme v dobe, kedy v poľnohospodárstve nikto nechce pracovať, aj napriek tomu, že sa tam dnes jazdí na traktoroch, ktoré sú tak vybavené, že sa hociktoré luxusné osobné auto môže len červenať od závisti. Drony nahradia masívne postrekovače, robotika a nové technológie odvedú tú najťažšiu, možno najšpinavšiu prácu. Raz možno prídeme na to, že byť montážnou linkou pre celú EÚ je síce fajn, ale príde doba, kedy sa nájde iná krajina, ktorá ponúkne lepšie podmienky, lacnejšiu pracovnú silu, lepšiu infraštruktúru, viac daňových úľav. Medzi tým si možno uvedomíme, že máme viac ako 1,8 mil hektárov kvalitnej pôdy a približne rovnakú výmeru lesa. Dnes ale tiež žijeme v dobe, kedy všetci deklaratívne chcú kvalitné lokálne produkty, všetci podporujú návrat organických hnojív do pôdy, chceme čistejší vzduch, chceme čistejšiu vodu a živú pôdu, ktorá je schopná zadržať vodu. No a to bez investícií do rozvoja vidieka jednoducho nedosiahneme nikdy.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Investície tohto charakteru a rozsahu nedokáže zvládnuť taká maličká ekonomika ako je tá naša. Presne preto máme k dispozícii celý operačný program rozvoja vidieka. Sú to obrovské peniaze, obrovské príležitosti. Vždy som unesený, ako ľudia verejne hádžu milióny sem, milióny tam. Popravde 99,99% ľudí si nedokáže predstaviť ako vyzerá 1 mil. Eur. Príde správa, že ohrozené sú nejaké stovky miliónov a v skutočnosti to s nami nič nerobí. Prečo? No presne preto, lebo si ani len nedokážeme predstaviť koľko je to v skutočnosti peňazí. Veľa? Málo?

Plán, ako vyčerpať peniaze z operačného programu rozvoja vidieka, sa tvorí roky. Obsahuje presnú kategorizáciu cieľov tzv. opatrení a pod opatrení. Len pre lepšie pochopenie uvediem príklad. Autor strategického plánu (MPRV) analýzou príde na to, že potrebuje zlepšiť napr. štruktúru poľnohospodárskej techniky. Stroje sú staré, nemoderné. Preto v strategickom pláne navrhne opatrenie podpory obstarania novej poľnohospodárskej techniky a určí tam výšku alokácie, teda celkovú sumu ktorú z prideleného balíka chce čerpať na toto opatrenie. Takto sa postupne vyskladajú ciele, priority a následne opatrenia a pod opatrenia. Celé toto sa pripravuje viac ako rok, prebieha tzv. monitorovací výbor na ktorom sú zastúpené rezortné stavovské organizácie, EK a pod. Následne sa strategický plán predstaví vláde SR a po jeho schválení vládou ide na schválenie do komisie. Po schválení komisiou je pre členskú krajinu záväzný. Bodka.

SkryťVypnúť reklamu

Strategický plán 2016-2022 je niečo, čo je teraz predmetom verejnej diskusie. Platí pravidlo, že prostriedky musia byť vyčerpané N+3 roky, čo v našom prípade znamená 2025. Takže v roku 2014-2015 niekto pripravil návrh čerpania obrovského balíka. Úsmevné na tom je skutočnosť, že ľudia, ktorí tento plán v minulosti pripravovali dnes (2024) zodpovedajú za jeho dočerpanie. S týmto sa zrejme nepočítalo. Nebudem Vás tu zaťažovať detailným opisom nezmyselných opatrení ktoré nikto nechce, ale v skutočnosti tvoria niečo vyše 300 mil. Eur z celého balíka. V živote nedonútite ani poľnohospodára ani lesníka a ani potravinára aby zainvestoval do niečoho, čo nedáva logiku aj napriek tomu, že na to sú peniaze. Oni totiž sú, ale len 50% z celkovej investície, zbytok platí poľnohospodár, lesník, potravinár z vlastného, po pravde z úveru v komerčnej banke. Áno, je pravda tvrdenie aktuálneho vedenia rezortu, že prepadne 300-400 mil. Eur. V tomto bode súhlasím. Čo už ale bohužiaľ pravda nie je, sú tie akože dôvody prečo. Vraj bývalé vlády a nebál by som sa vrátiť až ku Márii Terézii. Vraj neschopnosť. Vraj neodbornosť. Z časti sa dá súhlasiť a to konkrétne pri neschopnosti a neodbornosti, nie však bývalých vlád, ale autorov daného strategického plánu. Obsahuje totiž ciele, ktoré sú nereálne. To je jediný dôvod prečo tých 300-400 mil. Eur nevyčerpáme. A ešte jedna malá korekcia. Slovensko nič vracať do žiadneho Bruselu nebude. Tie peniaze tu nikdy neboli a projektové prostriedky sa realizujú zo štátneho rozpočtu a následne refundujú smerom do EK. Ak máte k dispozícii 300 mil. Eur a Vy nedokážete v tomto cieli nič vyčerpať, nemáte čo refundovať. Nula je vždy len nula. Navyše, každý minister financií bude v skutočnosti rád. Prečo? Lebo projektové podpory sú spolufinancované z rozpočtu krajiny a tieto financie sú v rozpočtovej kapitole MPRV SR. Ak je naše spolufinancovanie 37% tak si viete ľahko spočítať, koľko to je z 300 mil. Eur. Ak nebude čerpanie, nebude spolufinancovanie = úspora v štátnom rozpočte.

SkryťVypnúť reklamu

Pre pochopenie tejto tragédie sa jemne vráťme do minulosti. Od roku 2017 do roku 2020 sa podľa verejných vyjadrení "čerpalo" ročne približne 200 mil. Eur. Nebudem strácať čas vyvracaním tohto nezmyslu, ale doplním, že toto čerpanie bolo na konci dňa odmenené obrovskými korekciami ktoré v skutočnosti znamenajú, že do rozpočtu SR prišlo podstatne menej ako malo, navyše sa všetky prostriedky vrátili späť do strategického plánu a Slovensko dostalo druhú možnosť peniaze vyčerpať, tento krát už správne, transparentne a zákonne.

2019 - zahájenie najväčšieho preverovania projektových podpôr s návrhom korekcie (rozumej pokuty) vo výške cez 300 mil. Eur

SkryťVypnúť reklamu

2020 - dočerpávajú sa výzvy z minulosti a pre systémové nedostatky odobratá akreditácia platobnej agentúry. Aj napriek tomu, že si myslím, že akreditácia bola odobratá zmätočne, zbytočne a bez riadnych podkladov, ak máte odobratú akreditáciu nemá zmysel vyhlasovať nové výzvy.

2021 - po nadobudnutí právoplatnosti rozhodnutia EK o brutálnom predbežnom krátení 25% z celého projektového balíka nastáva bod, kedy sa s okamžitou platnosťou pozastavuje vyplácanie projektových podpôr.

14.10.2021 - platobná agentúra je plne akreditovaná, stále platí krátenie 25 %, platby sú stále pozastavené

12/2021 - vyhlasujú sa najväčšie výzvy v histórii SR (4.1. investície pre poľnohospodárov a 4.2. investície pre potravinárov) , zavádza sa cenový katalóg pre poľnohospodárske stroje

03/2022 - vláda schvaľuje opätovné spustenie vyplácania platieb

05/2022 - EK ruší predbežnú korekciu 25% a mení ju na 0%

08/2022 - po rokovaní s EK sa navyšuje alokácia výziev 4.1. a 4.2. na najvyššiu možnú mieru presunu peňazí z iných opatrení a pod opatrení strategického plánu 2016-2022

Tvrdiť, že minimálne až žiadne čerpanie prostriedkov z programu rozvoja vidieka v období 2020 - 2023 bolo pre neschopnosť a neodbornosť čelných predstaviteľov rezortu je ukážka alebo úplne hlúpych podkladov, ktoré niekto pre ministra pripravil, alebo úplná absencia chápania reality. V skutočnosti v jednom bode súhlasím, čerpanie v rokoch 2020 - 2023 bolo veľmi slabé až žiadne, ale v zásade je potrebné povedať, že obmedzenie čerpania bolo v danom čase a daných okolnostiach zodpovedné a ekonomicky správne rozhodnutie. Tu si dovolím jednu poznámku. Iba ekonomický analfabet, ktorý nerozumie základným pravidlám rozpočtovej zodpovednosti by povolil masívne vyplácať peniaze s hrozbou 300 mil, korekcie, s aplikáciou 25% predbežného krátenia refundácie a so spolufinancovaním 36,9%.

Ako vždy na Slovensku, aj tu sa o niečom hovorí a o niečom nie. Vždy mi príde úsmevné ak počujem "Vyplácame druhú najvyššiu podporu poľnohospodárom" a kto a kedy vyplatil tú najvyššiu? Aha. Ten neschopný predošlý minister s celým neschopným a neodborným vedením rezortu? Lenže to nesedí do mediálneho odkazu ktorým sa aktuálne celý rezort zakrýva. Hádam nepoviem v jednej vete, že síce môj predchodca vyplatil viac ako ja, ale on je blbec a ja som superman. Hádam sa nedožijeme, že nejaká, ideálne tá najväčšia stavovská organizácie by povedala pravdu. Pravdu o tom, ako sme zvládli podporu počas pandémie, ktorá ako som počul vlastne nebola, počas sucha, počas ukrajinskej obilnej krízy, po tom ako sme boli ukazovaní celej Európe ako premiant v zvládaní afrického moru.

Ale teraz k podstate problému. V skutočnosti sú problém tie výzvy v celkovej alokácii viac ako 700 mil. Eur. Boli vyhlásené, boli navýšené, boli podpísané zmluvy a čakalo sa na administratívnu kontrolu a kontrolu na mieste + čaká sa na to, či sa vôbec budú realizovať. No a do toho cirkus okolo priamych platieb, paralyzovanie platobnej agentúry a zastavil sa čas. Je pre mňa nepochopiteľné kam dokážu apolitické združenia a zväzy zájsť v snahe politicky podporiť kohokoľvek, od koho zrejme za to čakajú viac priestoru, viac moci, viac peňazí. Obetovaním záujmu svojich členov? Kde sú všetci "kriklúni" a prečo rok nikto nepoložil otázku v akom stave sú výzvy 4.1. a 4.2. ? No presne preto, lebo sa tu hrajú hry o tróny namiesto skutočného záujmu o slovenský vidiek.

Priame podpory a projektové podpory sú pre náš agrosektor spojené nádoby. Nedostaneš priame platby načas, banka znervóznie. Začína byť splatný tvoj kontokorent a navyše, zhoršuje sa Tvoja bonita. Berieš úver na úver, len na to, aby si preklenul obdobie kým Ti vyplatia priame platby a z tých zas zaplatíš úroky a pôžičky. Projektové veci zamrzli od roku 2020 a nemáš žiadnu istotu, či Ti vôbec platobná agentúra zaplatí peniaze za projekty ktoré si realizoval od roku 2019 do roku 2023. Síce si sa prihlásil do výzvy, aj by si ju realizoval, ale Tvoje finančné postavenie sa v roku 2024 zásadne zmenilo a projekt, aj napriek tomu, že máš zmluvu, nebudeš realizovať. Možno budeš, možno nebudeš. V skutočnosti nám od realizácie odstúpi viac ako 50% žiadateľov. A tu začína opäť jednoduchá, ale jasná matematika.

Tvrdíme, že z PRV máme nedočerpaných 300 - 400 mil. Eur. To je fakt. Ku tomu treba pripočítať balík preverovaných projektov z minulosti, kde sa stále na niečo čaká. Čaká sa na UVO, čaká sa na OČTK, čaká sa na rozhodnutie súdu. Povedzme, že tento balík predstavuje 100 mil. Eur. a tieto sa na konci dňa nie len že budú musieť "vymáhať" ale cela suma sa vráti späť do PRV a pozor :-) presne do pod opatrení odkiaľ bola v danom čase čerpaná. Optimistický scenár hovorí, že z výziev 4.1. a 4.2. odstúpi tak 300 mil. Eur, pesimistický tvrdí 500 mil. Eur. A pozor, opäť sa vrátia do PRV. Takže sa jedného krásneho dňa zobudíme a zistíme, že nevyčerpaný zostatok PRV 2016-2022 nie je 400 mil. Eur ale (400 + 100 + 500) 1 miliarda Eur. A prídeme na to predpokladám koncom roka 2024. Pri tej rýchlosti akú má aktuálne podpalubie MPRV SR zaradené, možno v 1/3 roku 2025.

To, že máme obrovský problém s pochopením ako veci fungujú jednoznačne naznačujú mediálne vyhlásenia a opakujem, minister nie je autor podkladov pre žiadne mediálne vyhlásenie. Vždy mu ich niekto pripraví. Niekto "odborne" spôsobilý. Ak tu vo verejnom priestore zašumelo, že pre vyhlásené výzvy 4.1. a 4.2. sa budú navyšovať alokácie, tak si dovolím tvrdiť, že viac rozumu a odbornej spôsobilosti má ďateľ na betónovom telegrafickom stĺpe. Navyšovať môžete alokácie môžete len do prijatia prvej žiadosti a hlavne, alebo na to máte prostriedky v danom opatrení, alebo žiadate komisiu o povolenie presunu z iných opatrení. Lenže presne toto sa robí pred začatím administrácie žiadostí a presun prostriedkov sa už realizoval v 08/2022 a EK už nepovolí žiadne ďalšie presuny zo síce debilných a nikým nechcených opatrení. Tieto ale boli navrhnuté Slovenskom v roku 2015 a po schválení jednoducho pre to isté Slovensko záväznými. Druhý nezmysel je navyšovať niečo (bez ohľadu na to či je to vôbec možné) v prípade, že nedokážem s istotou určiť, koľko v skutočnosti prostriedkov vyplatím. Má to síce riešenie, ako inak skoro všetko, ale ja tu nie som od toho, aby som "radil" ako vyriešiť tento obrovský problém. Máme dosť odborníkov. Asi.

Jednu miliardu eur nedokáže vyhlásiť, administrovať, realizovať, skontrolovať a vyplatiť nikto v období 1 roka. Stačí si pozrieť ako sa platobná agentúra zasekla pri priamych podporách (ide pritom o podstatne jednoduchší úkon oproti projektovým podporám) a koľko trvalo vyplatenie 500 mil. Eur - od zahájenie kampane (1.5.2023) do vyplatenia posledného (30.6.2024). Projekt musíte napísať, odovzdať, vysúťažiť, vybaviť financovanie, postaviť, požiadať kontroly PPA, ak ide o stavby stavebné povolenie, kolaudácie, zápis do katastra.....ak by správne a účinné opatrenia urobil rezort v 01/2024 ešte bola šanca niečo zachrániť.

Dnes si dovolím tvrdiť, že sme jediná krajina v EÚ ktorá má k dispozícii 1 mld. Eur na rozvoj svojho vidieka a pre vysokú odbornosť a profesionalitu tých, čo zodpovedali za prípravu v roku 2015 a dnes zodpovedajú za realizáciu to opäť nedokážeme využiť. 1 miliarda Eur. Skúste si predstaviť čo všetko ste mohli mať vo Vašej obci, meste, okrese, kraji.....1 miliarda Eur.

Martin Ondráš

Martin Ondráš

Bloger 
Populárny bloger
  • Počet článkov:  184
  •  | 
  • Páči sa:  2 348x

Viac ako 20 rokov sa aktívne venujem potravinovej bezpečnosti, kvalite potravín a potravinovému právu. Nie len na úrovni SR, ale aj v rámci krajín V4. Som presvedčený, že spotrebiteľ má byť informovaný a nie klamaný. Zoznam autorových rubrík:  SpoločnosťSúkromné

Prémioví blogeri

Martina Hilbertová

Martina Hilbertová

50 článkov
Marian Nanias

Marian Nanias

274 článkov
Lucia Šicková

Lucia Šicková

4 články
Yevhen Hessen

Yevhen Hessen

35 článkov
Karolína Farská

Karolína Farská

4 články
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu