Ako to v skutočnosti je s platobnou agentúrou, alebo história sa opakuje?

Platobná agentúra môže znamenať výstavnú skriňu rezortu, ale aj potápajúci sa Titanic. Zanedlho zistíme.

Ako to v skutočnosti je s platobnou agentúrou, alebo história sa opakuje?
(Zdroj: interner)
Písmo: A- | A+
Diskusia  (0)

Pôdohospodárska platobná agentúra (PPA) je jednou z najdôležitejších inštitúcií rezortu pôdohospodárstva a rozvoja vidieka. Ak nie najdôležitejšou. Potrebujete ju mať v dobrej kondícii, potrebujete ju mať obsadenú kvalitnými ľuďmi a snažiť sa čo najmenej ich meniť, musí mať funkčné vnútorné systémy a hlavne, musí mať jasnú metodiku práce od riadiaceho orgánu. V laickej verejnosti sa jej pripisujú aj kompetencie a možnosti, ktoré v skutočnosti nemá. V skutočnosti je to inštitúcia, ktorá vyhlási výzvu (pripraví ju, vrátane podmienok poskytnutia aj podmienok oprávnenosti niekto úplne iný - riadiaci orgán), pripraví interné systémy na zber žiadostí, vyhodnotí žiadosti (podľa metodiky riadiaceho orgánu) vytvorí rebríček a urobí červenú čiaru okamžite ako vyčerpá určenú alokáciu (určené zdroje), vykoná povinné kontroly, či už administratívne, alebo kontroly na mieste a na základe rozhodnutia a následne zmluvy o poskytnutí finančného príspevku je pripravená poslať peniaze žiadateľovi. V prípade priamych podpôr sa posielajú peniaze po nadobudnutí právoplatnosti rozhodnutia a v prípade investičných podpôr na základe žiadosti žiadateľa o poskytnutie prostriedkov potom, ako z časti, alebo úplne splnil investičný zámer.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Meškajúce PRIAME PLATBY

Déjà vu označuje v psychológii jav, keď má človek z ničoho nič intenzívny pocit niečoho už predtým prežitého, videného alebo počutého. V bežnej reči môže znamenať tiež jednoducho niečo, čo „sme už videli“, čo nie je pôvodné (originálne). V tomto bode si treba úplne otvorene povedať, že nové pravidlá pre poskytovanie podpôr (spoločná poľnohospodárska politika - SPP) sú pripravované počas platnosti aktuálnej SPP na obdobie budúce. Týmto sa okrem iného zabezpečuje princíp kontinuity, ktorý je jeden z najdôležitejších princípov fungovania EÚ agropolitiky.

Píše sa rok 2017, zhodou okolností prvý rok NOVEJ SPP (2016-2022) a čože sa stalo?

SkryťVypnúť reklamu

Teraz uvediem presne tie dôvody, ktoré v danom čase použilo ministerstvo vo svojej žiadosti o výnimku z dodržania harmonogramu termínu vyplatenia priamych platieb v roku 2017. Meškajúca zmena interných systémov, nedostatok personálu, vysoká administratívna náročnosť nových podmienok SPP. Tuším som si v roku 2017 nevšimol ani štrajky, žiadne mediálne vyhlásenia o neschopných tvorcoch SPP a ani kopy špiny a hnoja na predošlých ministrov a celé osadenstvo ministerstva a PPA. Žiadosť SR 2017 v EK - ZAMIETNUTÁ pre neopodstatnenosť.

Píše sa rok 2024, zhodou okolností prvý rok NOVEJ SPP (2023-2027) a čože sa stalo?

SkryťVypnúť reklamu

Štrajky, lebo meškajú peniaze, silné vyhlásenia o neschopných a ešte neschopnejších predchodcoch aktuálneho vedenia, nepochopiteľná mediálna hra najväčšej stavovskej organizácie, 4 x výmena generálneho riaditeľa PPA, masívna výmena citlivých a strategických pozícií v PPA a v skutočnosti ide o meškajúcu zmena interných systémov, nedostatok personálu, vysoká administratívna náročnosť nových podmienok SPP. Presne tieto dôvody ide silná zostava vysvetliť do Bruselu v roku 2024 a čo žiada? Žiada výnimku z dodržania harmonogramu termínu vyplatenia priamych platieb v roku 2024. Výsledok ? Požiadavka SR 2024 v EK - ZAMIETNUTÁ pre neopodstatnenosť.

SkryťVypnúť reklamu

Navyše Slovensko dobehla vlastná minulosť. Príjem žiadostí o priame platby sa skomplikoval. Nie len novými podmienkami, nové ekoschémy a podobné drobnosti novej SPP, ale museli sme splniť sľub SR, ktorý si niekto vygeneroval v roku 2018/2019. Slovensko v roku 2019 dostalo historicky najvyššiu pokutu za netransparentnosť prideľovania priamych podpôr a bola spochybnená základná podmienka oprávnenosti na priamu podporu a to väzba na právny titul k pôde na ktorú žiada žiadateľ dotáciu. Vtedajšie vedenie ministerstva odoslalo do Bruselu opravný akčný plán (2019) v ktorom sa okrem iného zaviazalo k zavedeniu tzv. registra užívacích vzťahov k pôde. Ako vážne to myslelo neviem, ale od odoslania akčného plánu do roku 2020 sa nestalo vôbec nič, žiadna aktivita vedúca ku takémuto registru. Teda oprava, zaviedla sa zákonná povinnosť (2019) pre právnické osoby viesť "nejaký" register, ale neurčila sa ani jeho forma, ani obsah, ani rozsah. Ja rozumiem, že sa o tomto nehovorí na bombastických tlačovkách, rozumiem, že to musí zaplatiť daňový poplatník a tiež rozumiem, že tie peniaze niekde chýbajú. Nehovoríme o drobných, hovoríme skoro o 50% prostriedkov určených na základnú platbu na plochu. Píše sa rok 2021 a Brusel sa pýta, v procese schvaľovania novej SPP (2023-2027). Haló Slovensko, ako ste splnili svoje sľuby z roku 2019? Ako ste do národných pravidiel implementovali transparentný register ktorý nám všetkým ukáže kto má aký dôvod na tento hektár žiadať túto podporu? Vlastní ten hektár? Má ho v prenájme? Určite?

Nebolo by to Slovensko, ktoré v zložitých časoch vždy nájde na všetko jednoduché riešenie. Stavili sme na princíp fikcie splnenia podmienky na základe deklarácie žiadateľa (princíp používaný vo všetkých krajinách EÚ v oblasti pôdohospodárstva ktorý hovorí, že ak žiadateľ jasne - deklaratívne - oznámi, že podmienku plní, má sa za to, že je splnená do momentu, kým sa kontrolou nepreukáže opak). No a vzhľadom k tomu, že ak chcete niečo hromadne spracovávať, zrejme musíte mať uniformný formát, rovnaký rozsah žiadaných údajov a predpíšete čo všetko má takáto evidencia obsahovať. Novelizoval sa zákon ktorý v roku 2019 zaviedol povinnosť viesť evidenciu právneho titulu a jediné, čo novela priniesla bolo zjednotenie formátu, obsahu a rozsahu vedenia tejto evidencie.

A začal cirkus. Nie od legislatívnej rady vlády, ale od najsilnejšej stavovskej organizácie ktorá rada o sebe tvrdí, že zastupuje majoritu výmery krajiny. Najskôr tlak na "odstránenie" povinnej prílohy. Na ministerstve, na úrade vlády, v médiách. Potom pochopenie, že sa "to" odstrániť nedá, lebo je to sľub z roku 2018 a ak nebude splnený, žiadne priame podpory jednoducho z EÚ peňazí nebudú. Prvé kolo žiadostí a zistenie, že 40% žiadateľov nedokáže predložiť evidenciu. Potom tlak a 2 mesačný odklad povinnosti predložiť prílohu žiadosti. Vyhovené s tým, že sa o obdobie predĺženia možnosti predložiť prílohu predĺži obdobie "administrovania" žiadostí o priame platby. V skratke, už v apríli 2023 vedeli všetky stavovské organizácie, že z dôvodu odkladu splnenia povinnosti (o ktorý sami žiadali) sa adekvátne predĺži administrovanie žiadostí a následne aj výplata podpory. Ak teda bežne PPA vyplácala v decembri, bolo jasné, že táto kampaň sa nezačne vyplácať skôr ako v MARCI. Odpoveď : ŽIADEN PROBLÉM. No a ostatné už poznáte z médií. Syndróm krátkodobej pamäte, nikto si nič nepamätá, nič čo bolo povedané včera dnes neplatí.

Radil som 3 ministrom pôdohospodárstva a nemám naivnú predstavu o tom, ako ministerstvo reálne funguje a ani o tom ako vznikajú "vyhlásenia" a stanoviská ministra pôdohospodárstva. Aktuálny minister v skutočnosti nenesie zodpovednosť za roky 2018 - 2020 ani za roky 2020 - 2023 na rozdiel od osádky oboch budov. Aj ministerstva aj platobnej agentúry. Do roku 2020 bola nejaká zostava v budove ministerstva pôdohospodárstva a platobnej agentúre a v roku 2023 sa majorita ľudí vrátila a niektorí nikdy neodišli. Za celé nastavenie SPP 2016-2022 zodpovedajú tí ľudia, ktorí sa dnes tvária, že trpia výpadkom pamäti. Dokonca to často kritizované meškanie prípravy novej SPP manažovali ľudia, ktorí dnes s veľkou pompou ohlásili svoj návrat a tvária sa, že nevedia ako sa toto mohlo stať. Princíp kontinuality :-) tak sa tomu hovorí. Za čo ale minister nesie ako štatutár zodpovednosť sú jeho mediálne vyhlásenia. Keď minister povie, že na PPA nemá dosť ľudí, keď minister verejne vyhlási, že mu v poľnohospodárskej banke nefunguje interné prostredie a systémy, keď minister žiada výnimky zo systému, ktorý funguje v EU 27 a preloží to uzneseniami vlády SR, jednoducho to Brusel/Audítor/dozor musí brať ako nespochybniteľný fakt. Povedal to predsa čelný predstaviteľ rezortu a kto iný má viac informácií ako minister? A bude to mať dohru. Nie dnes, nie zajtra, ale bude. Pamätáte si na divoké mediálne vystúpenia ministra Mičovského? Postavil sa pred médiá a s hrdosťou prehlásil, že chybovosť na platobnej agentúre (rozumej chyby viažuce sa k rozhodovaniu o poskytnutí EÚ peňazí) predstavuje 60%. Výsledok? Okamžité predbežné opatrenie zo strany EK a krátenie všetkých refundácií o 25% (rozumej 25% je maximálne možné krátenie zo strany EK, viac EK nedokáže krátiť), následné pozastavenie vyplácania projektových podpôr.......

Lenže čas pokročil a mnohí by si mohli uvedomiť, že nie je rok 2016 aj keď rozumiem, že sa mnohým veľmi páčil. Rôzne hĺbkové audity interných systémov ministerstva a audity schém podpôr poskytovaných našim poľnohospodárom a potravinárom jasne ukazujú, kde máme problém (a že ho máme obrovský je fakt, nie úvaha) a čo treba spraviť. Úloha ministra nie je naprávať krivdy spôsobené nedokonalým systémom v minulosti. Na to je iné ministerstvo. Tuším sa volá spravodlivosť. Úloha ministra je tieto nedostatky, alebo pre lepšiu predstavu diery do trupu lode, jednoducho zapchať. Zmenou pravidiel, zmenou systémov, zmenou zákonov tak, aby už k raz preukázaným zlyhaniam systému jednoducho ďalej nedochádzalo. Ak to neurobí a zatiaľ to vyzerá že sa k tomu nedostal, dopadne to katastrofálne nie len pre rozpočet SR ale aj pre reputáciu SR v EÚ a v neposlednom rade, zničí tú krehkú dôveru, čo Slovensko získalo po najťažšom období platobnej agentúry a to 15.10.2020 - 14.10.2021.

Zažil som 3 ministrov a v skutočnosti aj 3 premiérov. S niektorými to skutočne nebolo jednoduché, ale čo považujem za kľúč k úspechu je dokázať ministrovi a následne premiérovi SR detailne vysvetliť možné riziká. Úloha štátnych úradníkov je analyzovať problém, pripraviť minimálne 3 riešenia, ku každému riešeniu jasne pomenovať riziká a rozhodnutie nechať na politické špičky. Iba dobré a hodnotné podklady umožnia dobré a pre Slovensko prospešné politické rozhodnutia, bez ohľadu na politickú farbu a konkrétnu osobu, aktuálne sediacu na poste ministra, alebo premiéra. Presne tak, ako musel ktorýkoľvek minister po roku 2020 dodržiavať podmienky nastavené v roku 2015 (SPP 2016-2022), bude musieť akýkoľvek minister po roku 2023 dodržiavať podmienky SPP nastavené v rokoch 2021/2022. Presne tak, ako musel akýkoľvek minister po roku 2020 splniť záväzky ktoré vymyslel niekto iný a bez ohľadu na to, čo si o nich myslí, bude musieť minister po roku 2023 plniť akčné plány a záväzky nastavené pred jeho pontifikátom. Ak to neurobí, ponesie následky. Sme maličká krajina v elitnom klube EÚ a bez príjmov z rozpočtu EÚ sa bude musieť rezort pýšiaci sa názvom rozvoj vidieka premenovať na rozklad vidieka.

Toto je moja úvaha, založená na skúsenosti výkonu štátnej správy. Dnes sme sa dostali zrejme do situácie, kedy ministrovi pripravujú podklady ľudia, ktorých minulé rozhodovanie/pôsobenie v rezorte spôsobilo v skutočnosti dnešný problém, na riešenie ktorého majú pripraviť scenár ľudia, ktorí problém (vedome/nevedome) v skutočnosti spôsobili. Toto samo o sebe je určite dostatočná "záruka", že bude problém vyriešený. Alebo aj nie. Minister je špička ľadovca a jeho jediného je vidieť. Je nad hladinou a automaticky je terčom. Či už chvály, alebo kritiky. Ale v skutočnosti je najväčšia časť ľadovca pod hladinou. Nikto ju nevidí, jej veľkosť sa len odhaduje aj keď veľmi ťažko. Minister musí byť lodivod. Ukáže smer, ktorým sa treba vydať a kontroluje si, či táto obrovská loď, po pokyne 10 stupňov doľava v skutočnosti ide tým smerom. Častokrát sa totiž stáva, že podpalubie, strojníci, odborný personál lode totiž zažili už toľko lodivodov, ktorí prišli a po nejakej dobe odišli, že rozkazy z kapitánskeho mostíka neberú vážne. Určite nie na prvý krát. Lenže ku rozhodnutiu zmeniť kurz potrebujete podklady, mapy, predpoveď počasia, informácie o možnostiach lode a kto Vám ich pripraví? Odborný personál lode, ktorý v skutočnosti žiadnu zmenu nechce, alebo sú na neho vyvíjané rôzne tlaky aby akúkoľvek zmenu čo najdlhšie blokoval. A sme v začarovanom kruhu. Zmeníte kurz lode (urobíte manažérske rozhodnutie) na základe neúplných a nepresných podkladov a s určitosťou blížiacou sa k istote, stroskotáte. A čo admirál námorníctva? Ten nemusí byť informovaný? Nemusí schváliť zmenu Vášho kurzu? Obetuje svoj najväčší krížnik? Ak má nesprávne informácie, určite. A presne takto sa prehráva. Minister ani premiér nepotrebuje komparz. Je to síce príjemne, tlieskajú Vám, oslavujú Vás, koho by to nezmohlo, komu by sa to nepáčilo? Minister a premiér potrebujú pravdivé informácie, pravdivé analýzy a skutočné scenáre dopadov ich budúcich rozhodnutí. Bohužiaľ, dnes sú obaja držaní v bublinke, ktorá im úmyselne nedovolí vidieť aký veľký problém pred sebou majú. Aj napriek tomu, že v sa v histórii nikdy nestalo, aby za stroskotanie lode niesol zodpovednosť niekto iný ako jej kapitán a jeho admirál.

Martin Ondráš

Martin Ondráš

Bloger 
Populárny bloger
  • Počet článkov:  184
  •  | 
  • Páči sa:  2 510x

Viac ako 20 rokov sa aktívne venujem potravinovej bezpečnosti, kvalite potravín a potravinovému právu. Nie len na úrovni SR, ale aj v rámci krajín V4. Som presvedčený, že spotrebiteľ má byť informovaný a nie klamaný. Zoznam autorových rubrík:  SpoločnosťSúkromné

Prémioví blogeri

Věra Tepličková

Věra Tepličková

1,066 článkov
Anna Brawne

Anna Brawne

103 článkov
Karol Galek

Karol Galek

115 článkov
Roman Kebísek

Roman Kebísek

106 článkov
Radko Mačuha

Radko Mačuha

214 článkov
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu