Biedronka bude pre spotrebiteľa JACKPOT, pre slovenských producentov smrť

Naivné až hlúpe predstavy niektorých čelných predstaviteľov samospráv výrobcov jasne dokazujú, že netušia o čom je reč.

Biedronka bude pre spotrebiteľa JACKPOT, pre slovenských producentov smrť
Biedronka má vo svojom logu lienku (Zdroj: Pixabay)
Písmo: A- | A+
Diskusia  (75)

Príchod poľského gigantu BIEDRONKA sa na Slovensko už niekoľkokrát odkladal. Teraz je jasné, že hodlá na slovenský trh vstúpiť ďalší hráč. Len pre istotu pripomeniem, že v oblasti maloobchodu s potravinami som pracoval viac ako 25 rokov.

Začnem, ako vždy, obyčajnými faktami. Slovensko je maličký trh (5,5 mil. obyvateľov) s veľmi nízkou kúpy-schopnosťou obyvateľstva. Tá je spôsobená nízkymi príjmami do domácností a navyše extrémne vysokými nákladmi na bývanie a život. To je jediný dôvod, prečo je 80% obyvateľov cenovo senzitívnych, rozumej vyhľadávajúci čo najnižšiu cenu, bez zásadného dôrazu na iné aspekty potravinárskej výroby. Presne preto sú ceny potravín téma, ktorá zo stoličky zdvihne skutočne 80% obyvateľov. No a to je presne dôvod, prečo sa ten tlak na ceny prenáša od spotrebiteľa (nás všetkých) na obchodníka, ten zas na dodávateľa a ten zas na producentov potravín. Jednoduché. Navyše si spočítajte, že "geniálne" riadenie rezortu pôdohospodárstva, od nášho vstupu do EÚ, zabezpečilo, že Slovensko je krajina závislá na dovoze základných potravín. Negatívna ročná obchodná bilancia je ďaleko za hranicou -2 mld. Eur.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Položme si jednoduchú otázku, aký záujem je pre giganta z Poľska, mimochodom skoro 10x viac obyvateľov a podstatne vyššia životná úroveň aj kúpyschopnosť, aby prišiel na náš trh ? No žiadny lokálpatriotizmus tam nehľadajte, ide o správne načasovanie, kedy sa stabilní hráči boria s problémami. Ideálny čas na získanie vysokého trhového podielu a náhrada niektorého zo stabilných obchodov. Spomenie si niekto na siete ako Delvita, Carrefour? No dnes už málokto. Zákon trhu je jasný. Obchodníci bojujú o podiel na trhu a čím je väčší, tým sa predá viac tovaru a čím sa nakupuje viac, tým je tovar pre nákup lacnejší. Čím lacnejší tovar nakúpiš, tým viac zarobíš. Čím viac zarobíš, tým viac vieš modernizovať obchody, otvárať nové, zvyšovať mzdy pre predavačov a pod.

SkryťVypnúť reklamu

Existuje však aj negatívna špirála. Sú totiž isté náklady ktoré sú fixné. Chladničky ani mrazničky nevieš vypnúť, je tam tovar. 24/7 bez ohľadu na to, akú máš predajnú dobu. Mzdy rastú, daňovo odvodové zaťaženie najvyššie v EÚ v porovnaní s tvorbou HDP a navyše máš cenovo senzitívneho zákazníka. Do toho si uvedomíš, že ani jeden z veľkých hráčov nikdy neovládal rozhodujúci trhový podiel a pochopíš, že ak jeden rastie, niekto iný musí klesať. Súčet je vždy konštanta. Začneš strácať trhový podiel. Len na okraj. Povedzme, že celý objem predaja potravín na Slovensku za mesiac tvorí číslo 100. Ak má niekto trhový podiel 12% znamená to, že z celého objemu predaj (100) on utŕžil 12. Ak strácaš tržby, stačí inflácia, zlé manažérske rozhodnutia, politický tlak a pod. de facto zmenšuješ disponibilné financie. Na rozvoj, opravy, inovácie, ale aj na mzdy. Musíš to vyriešiť. Ako? No jednoducho, znížiš náklady. Všetky ktoré vieš a môžeš. Takže znížiš počet zamestnancov, skrátiš otváracie doby, menej ľudí robí servis pre zákazníka, často nemáš vyložený tovar a opäť strácaš tržby......navyše predal si menej ako minulý rok, nakupuješ drahšie, musíš začať nakupovať inde.

SkryťVypnúť reklamu

V potravinách som pracoval už vtedy, keď sme tu mali len Zdroj a Jednotu. Zažil som príchod Američanov, neskôr Britov a nakoniec Nemcov. Potom prišli Francúzi, ale aj odišli. Dnes je na rade potravinový tiger Európy. Poľsko je krajina kde rýchlo pochopili čo znamená životaschopný vidiek. Liali do poľnohospodárstva a potravinárstva miliardy. Európske, ale aj vlastné. A hlavne, nerozkradli to. Dnes sú potravinovou veľmocou na trhu EÚ. Potrebujú rásť, potrebujú nové trhy.

Ani by som nepísal tento blog keby som si v piatok neprečítal rozhovor v jednom konzervatívnom denníku s predsedom či prezidentom zväzu pekárov. Nebudem dnes osobný, ani nebudem zachádzať do spomienok na pôsobenie tohto pána na ministerstve pôdohospodárstva a rozvoja vidieka. Dnes skúsim názorne ukázať ako veľmi je niekto, kto ani len netuší ako maloobchod na Slovensku funguje, úplne mimo realitu. "Biedronka pôjde s cenami dole a ukáže, že obchodné prirážky sú obrovské" takto bombasticky začal rozhovor. Nebudem Vás obťažovať ďalšími infantilnosťami, ale pomôžem si jednou myšlienkou z rozhovoru "Keď teda vieme dodať pre väčšie reťazce v zahraničí, prečo sa reťazce pôsobiace na Slovensku nesprávajú spoločensky zodpovedne, prečo nakupujú zo zahraničia?"

SkryťVypnúť reklamu

Takže naši pekári dodávajú svoje výrobky do zahraničia? A prečo to robia, prečo sa nesprávajú spoločensky zodpovedne ku svojim kolegom v zahraničí? No preto, lebo v zahraničí im niekto ponúkol lepšiu cenu. A presne naopak, niekto zo zahraničia ponúkol lepšiu cenu Slovenským obchodníkom. Presne o tom je voľný trh. Lenže to sa dnes nenosí. Tu sa ide rozpútať tlak na senzitívneho spotrebiteľa. Bude sa tvrdiť, že cena nie je rozhodujúca, neskôr sa povie, že chlieb upečený na Slovensku je lepší, zdravší, bezpečnejší ako ten čo ho upiekli napríklad v Poľsku. Len na okraj. Tuším boli pekári prví ktorí začali kupovať lacné ukrajinské obilie a múku, hneď po začiatku agresie. Prečo? Na to by mal odpovedať ich prezident. Niektoré naše pekárne pečú na historických peciach, niektoré poľské pečú na supermoderných linkách. Chlieb vyrobíš z múky, ktorej sa najviac dovezie z Poľska, droždia, ktoré na Slovensku už tuším nikto nevyrába, vody a prísad, ktoré všetci kupujú na globálnom trhu. Ak na stôl postavíš 2 rovnaké typy chleba, vyrobené s rovnakou receptúrou a jeden bude náš, národný a druhý z Poľska, nespoznáš rozdiel.

Späť k Biedronke. Biedronka má inú situáciu ako mali Briti, alebo Nemci keď prichádzali na náš trh. Prišli v čase po páde socializmu, zákazník naučený na prázdne obchody s minimom sortimentu bol ako v raji keď prvý krát prišiel do hypermarketu. Dnes máme obdobie po pandémii, rozvrátené verejné financie, nefunkčný agrosektor bez potrebných rozvojových stimulov a vo vedení niektorých stavovských organizáciách výrobcov skutočných "mysliteľov". Navyše máme cenovo senzitívneho zákazníka, na hranici ekonomickej chudoby. Samozrejme, že Biedronka zaútočí na ceny. A to bude pre Slovenského spotrebiteľa skutočný JACKPOT. Lenže aby si to mohla dovoliť, bude nakupovať na trhu, kde získa najlepšiu cenu. Preto je totiž možné, že napr. maslo je Poľsku o polovicu lacnejšie. Áno, príde aj sem. Spotrebiteľ bude spokojný. Menej už tradičný domáci výrobca masla, ktorý ho nebude mať komu predať. Ak ho nepredá, postupne ho prestane vyrábať. Ak ho nebude vyrábať, prestane od chovateľa kupovať mlieko. Ak chovateľ nepredá mlieko, zníži počet zvierat. A toto dovtedy, kým bude čo znižovať a zatvárať.

Nikto z konkurentov Biedronky sa nebude nečinne prizerať. Bude bojovať o každé jedno % trhového podielu. Ako? Cenami. Lenže aby mohol znížiť ceny, musí nakupovať lacnejšie. Kde nakúpi lacnejšie? V Poľsku, presne ako Biedronka. Kde nebudú nakupovať? U tradičných slovenských výrobcov. Slovenský lokálpatriotizmus spotrebiteľa začína aj končí pri cenovke na pulte. Ak čelný predstaviteľ slovenských pekárov a cukrárov tvrdí "nemyslím si, že najdôležitejšia je cena. Ako spoločnosť sme už omnoho vyspelejší a zákazník je náročnejší....", tak má menej rozumu ako ďateľ na betónovom stĺpe.

Na príchod poľského "tigra" sa mal rezort pripraviť. Mali sa vyplatiť všetky projekty spojené s investíciami do potravinárstva a nových technológií, mali byť dávno vypísané nové výzvy. Mali sa kýbľami liať peniaze do chovateľov a spracovateľov, iba tak totiž ustoja tlak, znížia náklady a ostanú konkurencieschopní. Nič z toho sa nedeje a naopak, dožijeme sa toho, že si politici budú hladkať ego ako znížili ceny potravín. Neznížili, zníži ich trhový a konkurenčný boj príchodom veľmi silného hráča. Ak však dopustíme to, že nám pomaly skrachujú producenti aj toho mála čo vyrábame a začne sa znižovať počet chovaných hospodárskych zvierat, zmeníme vidiek na skanzen. Pamätajte na moje slová, raz opustená maštaľ, navždy opustená maštaľ.

Tak čomu sa vlastne teší pekársky el presidente a kedy pochopí, že ak slovenskí producenti potravín budú pred krachom, ako prvé zrušia členské príspevky v zbytočných organizáciách? Slovenský spotrebiteľ si zaslúži vydýchnuť a ak mu tú úľavu prinesie lacnejšie nakupovanie potravín z dôvodu tvrdého konkurenčného boja príchodom Biedronky, som za. Čo sa mi ale nepáči je neschopnosť reagovať zo strany agrorezortu. Lenže za to môžu aj takýto "prezidenti" ktorí namiesto toho, aby na každom stretnutí tlačili na premiéra a ministra nech uvoľnil čo najrýchlejšie a čo najviac EÚ a národných zdrojov, budú v médiách hrať infantilné hry útočiace na city a hrať sa na odborníkov. Budú okydávať svojich obchodných partnerov a presviedčať spotrebiteľa, že nejde o cenu. No držím im mu v tom palce. Výsledok je viac ako jasný

Martin Ondráš

Martin Ondráš

Bloger 
Populárny bloger
  • Počet článkov:  185
  •  | 
  • Páči sa:  2 988x

Viac ako 20 rokov sa aktívne venujem potravinovej bezpečnosti, kvalite potravín a potravinovému právu. Nie len na úrovni SR, ale aj v rámci krajín V4. Som presvedčený, že spotrebiteľ má byť informovaný a nie klamaný. Zoznam autorových rubrík:  SpoločnosťSúkromné

Prémioví blogeri

Karol Galek

Karol Galek

115 článkov
Jiří Ščobák

Jiří Ščobák

765 článkov
Lucia Šicková

Lucia Šicková

4 články
Yevhen Hessen

Yevhen Hessen

35 článkov
Post Bellum SK

Post Bellum SK

90 článkov
Martina Hilbertová

Martina Hilbertová

50 článkov
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu