Vyberám z oficiálnej dôvodovej správy popísaný dôvod z akého je text zákona predkladaný.
Prosím, text pred ktorým je uvedená bodka je presná citácia z dôvodovej správy MPaRV ( len pre budúce negatívne pripomienky že neviem čo píšem a nerozumiem právu )
Papežskejší ako pápež
Lehota na úhradu kúpnej ceny vyplýva zo Smernice EP a Rady č. 2011/7/EÚ o boji proti oneskoreným platbám v obchodných transakciách, zmluvne určená lehota na splnenie peňažného záväzku dlžníka z dodania tovaru alebo poskytnutia služby nesmie presiahnuť 60 dní odo dňa doručenia faktúry.
Čo v preklade do reči MPaRV znamená 15 dní od dodania potraviny pre "špeciálnych" kamarátov a 30 dní od dodania potraviny pre obyčajných kamarátov, faktúry sú nepodstatná administratívna záťaž, s tým nech sa vysporiada obchodník ako chce, hlavne nech platí
Logická hádanka
V prípade, ak ide o potraviny, za ktoré sa fakturuje priebežne počas určitého obdobia, je možné ich cenu fakturovať aj spoločnou (hromadnou) faktúrou
Tak buď sa fakturuje priebežne ( napríklad denne ) alebo hromadne ( raz za obdobie viacerých dodávok ) alebo je tu náznak geniality. Fakturovať denne a potom ešte raz to isté hromadnou faktúrou, to je geniálny návod ako zlepšiť ekonomiku výroby potravín !
Kontrola bezpečnosti - iba my a nikto iný
V prípade, že orgán štátnej správy vykoná kontrolu, ku ktorej je oprávnený podľa zákona č. 152/1995 Z. z. o potravinách a odberateľ na základe záverov inej kontroly uplatní zmluvnú pokutu alebo vyvodí akýkoľvek dôsledok s negatívnym dopadom na dodávateľa, bude to považované za neprimeranú podmienku
Ak v čase kontroly RVPS/ŠVPS budú potkany napríklad spať , lebo to cez deň bežne zvyknú a večer veterina na kontroly štandardne nechodí, ale príde v noci iná kontrola a potkany budú mať hromadnú poradu spojenú so slávnostnou večerou vo výrobných priestoroch - nevadí. Neopovážte sa na dodávateľa ani len kričať, nie to bože zastaviť výrobu, alebo zakázať výrobky, lebo to môže mať negatívny dopad na dodávateľa a to je zakázané, spotrebiteľ nie je v dôvodovej správe spomenutý.
Zahrň do výrobnej ceny nový Mercedes - obchodník ho zaplatí, nemá to ako overiť
Ustanovenie upravuje zákaz odobratia potraviny odberateľom od dodávateľa za nižšiu kúpnu cenu ako sú oprávnené náklady vynaložené na jej výrobu, týmto zavádza predmetné ustanovenie hranicu, pod ktorú nie je možné kúpnu cenu dohodnúť
Obchodníkovi povieme, že naše oprávnené náklady na výrobu jedného jogurtu sú 580 Eur, tak je pravda, že sme si nejak vyplatili obrovské odmeny, vonku tichúčko vrčí nový S Class ale no a ? Do účtovníctva môže nahliadať len daňová kontrola a to obchodník nie je, neostáva nič iné iba prijať tvrdenie.....a ak to budeme tvrdiť všetkým obchodníkom rovnako a dostatočne dlho, tak opakovaná lož sa nakoniec stane pravda
Pokutovať našich kamarátov môžeš, ale my určíme kde je tvoja hranica
Neprimerane vysoké výšky zmluvných pokút s prihliadnutím na hodnotu a význam zabezpečovanej povinnosti bude možné vyhodnotiť ako neprimeranú podmienku.
Okrem kontroly všetkého bude MPaRV kontrolovať aj hodnotu a význam zabezpečovacej povinnosti, t.z. oprávnenosti výšky pokút. V tomto už je rokmi líder na trhu. Za jogurt po záruke dáva s úsmevom pokutu 1 mil. Eur. Som zvedavý koľko dovolí MPaRV obchodníkovi pokutovať dodávateľa za podvod, falšovanie potravín, ohrozenie zdravia, kontamináciu a pod. No dúfam, že aspoň rádovo v Eurách a nie v Eurocentoch
Kde sa dvaja výrobcovia bijú, obchodník zaplatí škody
Ustanovenie by malo zabrániť tomu, aby napr. dodávateľ s veľkou ekonomickou silou dostal na svoj výrobok neporovnateľne nižšiu maržu ako napr. menší dodávateľ na obdobný výrobok
Nevedel som, že marža obchodníka je regulovaná štátom. Až teraz som pochopil spojenie medzi Úradom pre reguláciu ( Jahnatek ) a MPaRV ( Matečná ). Regulujme, regulujme !
Keď obchodníkov názor potvrdí Najvyšší aj Ústavnú súd, opravme to novým zákonom
Kontrolované subjekty prispôsobili svoje aktivity a začali používať nové formy neprimeraných podmienok, resp. ustanovenia zákona č. 362/2012 Z. z. sa snažili obchádzať na základe odlišných právnych interpretácií a výkladov. Prípustnosť vychádza z judikatúry Najvyššieho súdu SR a Ústavného súdu SR.
Pokračujme v legislatíve, ktoré nie je jasná, má viac významov a zakladá možnosť viacerých právnych výkladov, aspoň máme robotu pre všetkých ! Výrobcovia a ich právnici, obchodníci a ich právnici, sudcovia okresných , krajských , najvyššieho a ústavného súdu, ministerstvá , kontroly......a kto to celé vlastne platí ?
Každý minulý, terajší a aj budúci kontrolór MPaRV je objektívny, nediskutujeme !
Predpojatosť môže napríklad vzniknúť v situácii ak bol v minulosti kontrolór v pracovnoprávnom alebo obdobnom vzťahu, konateľom, alebo prokuristom kontrolovaného subjektu, druhého účastníka obchodného vzťahu alebo tretej osoby.Pri výskyte uvedených skutočností nie je bez ďalšieho náležitého posúdenia možné automaticky predpokladať existenciu predpojatosti
Všade vo svete stačí náznak na predpojatosť a nesmie konať, len na MPaRV to neplatí, lebo tam zásadne robia kontroly len automaticky a v každom prípade NEPREDPOJATÍ ľudia a ZAKAZUJE sa ich predpojatosť čo i len naznačiť
Polícia, pomáhaj !
S prihliadnutím na charakter kontrolnej činnosti môže pri výkone kontroly nastať situácia, kedy budú kontrolóri ohrozovaní nakoľko zistené nedostatky často smerujú k finančným postihom.
Všetky správne konania spojené s možnosťou uloženia pokuty smerujú k finančným postihom. Daňové kontroly - bez ochranky, Veterina - bez ochranky, Colníci - bez ochranky. ale MPaRV automaticky objektívne a zákonné, bez diskusie, potrebuje ochranu
Pri kamarátoch bude pokuta násobok potencionálneho zisku, pri nepriateľoch 500 000
V závislosti od závažnosti konania, kde požadovanie je najmenej závažné a uplatnenie najviac závažné sa pri výpočte pokuty použije 0,5 násobok až 3 násobok z hodnoty peňažného alebo nepeňažného plnenia, prípade ak peňažné alebo nepeňažné plnenie vyčísliť nemožno alebo ak sa neprimeraná podmienka neviaže na peňažné alebo nepeňažné plnenie sa uplatní horná hranica 500 000 eur
Zákon píše MPaRV , kontrolu určuje minister toho istého ministerstva, námietky riešia tí, čo kontrolujú, odvoláva sa ku tomu, čo kontroluje, konečné rozhodnutie je na tom, kto kontrolu poveril. Keď ústavný súd rozhodne o rozpore ustanovenia s ústavou, nevadí, keď Najvyšší súd zruší rozhodnutie a vráti na prepracovanie, nevadí, určite nemajú pravdu. A ak majú, zmeňme zákon
S nami počítaj, zmluva bude uzatvorená
Cieľom zavedenia koordinačných a mediačných úloh ministerstva pôdohospodárstva v tejto oblasti je uzavretie zmluvy o dodávke potravín, ktorá by v značnej miere neznevýhodňovala niektorú zo zmluvných strán, a to najmä v čase kríz špecifických pre potravinársky sektor. Ministerstvo pôdohospodárstva môže zvolať rokovanie o uzavretí zmluvy
Boh ochraňuj obchodníka, ktorý nebude chcieť uzatvoriť "objektívnu" zmluvu s nejakým "strategickým" kamarátom MPaRV. Zavoláme si ich na ministerstvo a uvidíme, či naša sila a hrozba pokút nebude stačiť na uzatvorenie zmluvy v našom krásnom demokratickom právnom štáte
Termín je známy, nestrácajte čas pripomienkami, chystajte sa na armagedon !
Ustanovuje sa doba šesť mesiacov na zosúladenie zmlúv so zákonom. Zákonom sa v celom rozsahu ruší v súčasnosti platný a účinný zákon č. 362/2012 Z. z.
Zákon nadobúda účinnosť 1. júla 2018