Prečo sme (ne)zvládli nákazu SLAK

Bez emócií, bez zbytočnej politiky, čisto fakticky......

Prečo sme (ne)zvládli nákazu SLAK
TK MPRS SR (Zdroj: MPRV SR)
Písmo: A- | A+
Diskusia  (12)

Akákoľvek nákaza hospodárskych zvierat je pre chovateľov skutočne tragédia. Ak je to nákaza, ktorá je vysoko infekčná a hrozí riziko prenosu na ďalšie chovy, musí štát okamžite konať. Skúsme sa dnes, bez zbytočných emócií, pozrieť na vývoj tejto tragickej udalosti.

V prvom rade si musím jasne uvedomiť, že Slovensko má svojho hlavného veterinárneho lekára, presne tak ako má hlavného hygienika, myslím najznámejšiu osobu počas pandémie COVID. Riešenie krízy, ochrana územia pred zavlečením choroby, prijímanie účinných opatrení a aj ich kontrola v praxi, toto všetko je výlučne v kompetencii hlavného veterinárneho lekára, ktorý sa za výkon funkcie zodpovedá priamo ministrovi pôdohospodárstva a rozvoja vidieka SR.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

10.január 2025 - Nemecko nahlasuje pozitívny nález tejto choroby u vodného byvola z farmy v spolkovej krajine Brandenbursko neďaleko Berlína. Mali by sme si uvedomiť, že Nemecko a Španielsko tvoria našich najväčších dodávateľov mäsa pre naše spracovateľské závody. Okrem strohej informácie na stránkach ŠVPS nie je žiaden iný detail uvedený. Asi máloktorý chovateľ denne sleduje stránku ŠVPS. Slovensko neprijalo žiadne opatrenia.

Prevenčná zásada. Je absolútne kľúčové povedať, že potravinové právo a legislatíva spojená s ochranou územia a chovov pred zavlečením ochorenia má oproti iným častiam legislatívy jediná tzv. prevenčnú zásadu. Vzhľadom k tomu, že ide o ochranu života a zdravia spotrebiteľa, ale aj o ochranu života a zdravia hospodárskych zvierat, môže sa postupovať tak, ako keby bolo riziko preukázané. V preklade do ľudskej reči, nečakáte na výsledky testov a vyšetrení, ale ukladáte opatrenia, ako keby boli pozitívne. Ak sa neskôr preukážu ako skutočne pozitívne, urobili ste čo ste mohli a ak sa naopak preukážu ako negatívne, uložené opatrenia zmiernite. Nikdy by sa Vám nemalo stať, že uložíte vágne a neúčinné opatrenia, ktoré neskôr budú vyhodnotené ako nedostatočné.

SkryťVypnúť reklamu

Pri Nemecku je zaujímavé, že na ochranu biologickej bezpečnosti kompetentná autorita Veľkej Británie 17.januára 2025 zaviedla obmedzenia týkajúce sa dovozu živočíšnych produktov z kopytníkov (čerstvé mäso, mäsové výrobky, mlieko, mliečne výrobky, mledzivo a produkty z neho, vedľajšie živočíšne produkty a zmiešané výrobky) ktoré o jeden deň rozšírila na úplný zákaz a 21.januára 2025 sa pridala Ruská federácia a vydala zákaz nie len pre dovoz, ale aj transport cez jej územie z Nemecka. Slovensko stále neprijíma žiadne opatrenia. Už len s prihliadnutím na princíp prevenčnej zásady, mal hlavný veterinárny lekár SR, minimálne počas inkubačnej doby ochorenia, prijať dočasný zákaz pohybu zvierat a živočíšnych produktov z Nemecka na Slovensko.

SkryťVypnúť reklamu

7.marca 2025 bola naša ŠVPS informovaná Hlavným veterinárnym lekárom Maďarskej republiky o potvrdení výskytu ohniska slintačky a krívačky v chove hovädzieho dobytka pri obci Kisbajcs, v okrese Győr-Moson-Sopron, približne 2 km od hranice so Slovenskou republikou.

Reakcia hlavného veterinárneho lekára bola viac ako rozpačitá. Maďarsko vytýčilo zónu dohľadu v perimetri 3 km od ohniska nákazy a áno, padli tam okresy Dunajská Streda a Komárno. Hlavný veterinárny lekár nariaďuje klinické prehliadky chovov vnímavých zvierat a prípadné odbery vzoriek v reštrikčnom pásme, v okresoch Dunajská Streda a Komárno. Neskôr nariadil klinické prehliadky komerčných chovov vnímavých zvierat na celom území SR v 5 km pásme od hraníc s Maďarskou republikou, aj mimo oblastí uvedených v reštrikčnej zóne. V rámci klinických prehliadok bude vykonaná aj kontrola čistenia a dezinfekcie priestorov a dopravných prostriedkov, aktivácia dezinfekčných brodov a kontrola vstupu osôb. Všetky ostatné opatrenia boli pre poľovníkov a poľovné revíry. V skutočnosti vydáva 10.marca a 12.marca 2025 veterinárne opatrenia, ktoré sa ale okrem metodického riadenia RVPS Dunajská Streda a Komárno, vôbec nezaoberali Slovenskom.

SkryťVypnúť reklamu

Našťastie tu ale máme aj zákon, volá sa Zákon o veterinárnej starostlivosti a ten hovorí úplne jasne:

§34 odst.1 - Hlavný veterinárny lekár je oprávnený pri obchode a pri uvádzaní na trh zvierat, násadových vajec, zárodočných produktov, živočíšnych vedľajších produktov a produktov živočíšneho pôvodu nariadiť mimoriadne núdzové opatrenia, ak

§34 odst.1 písm. c) - boli orgány veterinárnej správy v prípade všeobecných núdzových opatrení na úrovni Európskej únie informované o prítomnosti pôvodcov, ktorí vyvolávajú niektorú z chorôb uvedených v prílohe č. 3, zoonózu alebo inú chorobu, či o inej príčine, ktorá môže predstavovať vážne nebezpečenstvo pre zdravie zvierat alebo zdravie ľudí na území členského štátu

Máme tu ale aj ministerstvo, ktoré v zmysle zákona o veterinárnej starostlivosti potvrdzuje a zrušuje núdzové opatrenia, ktoré nariaďuje hlavný veterinárny lekár Slovenskej republiky. Znamená to, že ak by hlavný veterinárny lekár SR, po tom ako bol 7. marca 2025 informovaný o nebezpečenstve, ktoré existuje pre zdravie zvierat, alebo ľudí, navrhol núdzové opatrenia, musel mu ich minister schváliť. Lenže žiadne núdzové opatrenie nebolo prijaté.

18. marca 2025, po niekoľkých tlačových konferenciách, hlavný veterinárny lekár odporúča ako efektívne zabezpečiť ochranu chovov pred týmto vysoko nákazlivým ochorením. Čítate správne, odporúča. Keby si preštudoval zákon o veterinárnej starostlivosti, vedel by, že hlavný veterinárny lekár SR nič neodporúča, ale nariaďuje. Zákon ho jednoznačne splnomocňuje vyžadovať zabezpečenie plnenia opatrení tak, aby bolo odvrátené vážne nebezpečenstvo pre zdravie zvierat alebo zdravie ľudí a ak niečo máte vyžadovať, musíte to nariadiť. Všetko ostatné je len tliachanie do vetra.

Dnes sa tu často komentuje, či opatrenia, ktoré prijal hlavný veterinárny lekár SR boli alebo neboli dostatočné. Spomína sa, že skontroloval málo áut, dezinfekcia na hraničných prechodoch bola nedostatočná, alebo žiadna. Lenže toto je len hodnotiaci úsudok následku. Nerieši sa príčina. Prečo? Nuž preto, lebo v skutočnosti hlavný veterinárny lekár žiadne mimoriadne opatrenia (hoc aj preventívne) jednoducho nenariadil. Ak by totiž postupoval podľa zákona, ktorým sa stále oháňa, musel by 7.marca 2025 NARIADIŤ mimoriadne núdzové opatrenia, ktoré by pozostávali minimálne zo

  • zákazu dovozu zvierat, živočíšnych vedľajších produktov a produktov živočíšneho pôvodu na územie SR z Maďarska

  • zákazu tranzitu cez územie SR zvierat, živočíšnych vedľajších produktov a produktov živočíšneho pôvodu pôvodom z Maďarska

a tieto zákazy mali dostať príslušné ministerstva ako vnútro (Polícia), financie (colná správa) prípadne obrana (armáda) a mali trvať minimálne odo dňa kedy sa o nákaze dozvedel (7.marca 2025) do doby kým Maďarsko nepotvrdí zrušenie krízovej situácie. Presne toto hovorí nie len zdravý rozum, ale aj zákon a prevenčná zásada.

Ak to mám zhrnúť, diskusia o tom, či prijaté opatrenia boli/neboli dostatočné alebo účinné je nezmyselná.

Hlavný veterinárny lekár prijal iba veterinárne opatrenia, záväzné pre RVPS a chovateľov v perimetri určenom Maďarskom a v skutočnosti neurobil NIČ na ochranu územia Slovenskej republiky pred zavlečením nákazy. Ešte jedna malá drobnosť. Ak v období od 7.marca do 21.marca hlavný veterinárny lekár nezakázal dovoz zvierat a živočíšnych produktov, aj keby to nešťastní veterinári, policajti, colníci na cestách zistili, nič neurobia, jednoducho nemôžu.

Potvrdenie tejto teórie doniesla Česká republika. Táto 13. aj 15. marca informovala, že na svojich hraniciach so Slovenskom zaznamenala problémové maďarské kamióny, ktoré na svoje územie cez priechody so Slovenskom nepustili. Opäť to potvrdzuje, že počas tohto obdobia jednoducho žiaden zákaz vstupu na územie SR a ani zákaz tranzitu cez územie SR z infekčných oblastí jednoducho NEPLATIL. Dvojnásobné riziko pre SR. Nie len že nám na územie vošli kamióny čo tu nemali čo robiť, ale po tom, ako ich Česi odmietli vpustiť na svoje územie, cestovali po celom našom území späť do Maďarska. Teda aspoň dúfajme, že sa cestou nikde nestihli vyložiť.

Tiež si všimnite, že hlavný veterinárny lekár postupoval rovnako aj pri Nemecku aj pri Maďarsku. Rovnako, teda nijako.

21.marca 2025 zastal čas. Aj napriek tomu, že ešte 20.marca 2025 minister Takáč sebavedome vystupoval na svojom FB účte a obviňoval všetkých zo šírenia poplašnej správy a náš hlavný veterinárny lekár veselo vysedával na stretnutiach s chovateľmi hovädzieho dobytka a vtipkoval ako to má všetko pod úplnou kontrolou, stačilo 24 hodín a obaja už stoja pred kamerami a sľubujú, že urobia všetko, aby zvládli nákazu v chove na území SR.

Nesľubujú nič prevratné, robia len to, čo im ukladá zákon. Nič viac, nič menej. Čuduj sa svete, hlavný veterinárny lekár 21.marca 2025 vydáva svoje PRVÉ mimoriadne núdzové opatrenie sa odvoláva sa na § 34 ods. 1 písm. b). Čítate správne. §34, ten istý ktorý od 7.marca 2025 do 21.marca 2025 úplne ignoroval. Odstavec 1 písmeno b) totiž hovorí čo má robiť v prípade ak orgány veterinárnej správy zistia na území Slovenskej republiky......

V prípade akejkoľvek krízy je potrebné aby ten, čo má zákonnú povinnosť riadiť krízové zložky štátu ostal s chladnou hlavou. Náš hlavný veterinárny lekár podľahol tlaku pod ktorým bol, zrejme stratil chladnú hlavu a úsudok a začal navrhovať nevykonateľné nezmysly.

  • To, že zakázal akýkoľvek pohyb zvierat, bez ohľadu na to, či ide alebo nejde o rizikovú zónu bude mať ekonomické následky, ktoré ale nepodliehajú odškodneniu. Prečo zvieratá, ktoré sú určené na spracovanie na bitúnku a pochádzajú z bezpečného chovu, bez príznakov, s dodržaním všetkých opatrení nemôžu byť, pri dodržaní najprísnejších hygienických pravidiel, porazené na bitúnku, tomu zrejme rozumie len on.

  • To, že tu má len 1 kafilériu s nejakou spracovateľskou kapacitou, to tiež musí vedieť. Tiež vie, že utratené zvieratá nemôže spracovať iná kafiléria ako Slovenská. Na Slovensku pôvodne fungovali štyri kafilérie. Tri z nich sú zatvorené, a to v Senci (2014), Nitre (2010) a Drienove neďaleko Košíc (2000). Prečo sú zatvorené, no preto, lebo sa postupne znižovali "štátne" dotácie na ich činnosť a pri bežnom roku, kedy nie je žiadna zásadná nákaza, Slovensko nevyprodukuje toľko odpadu aby sa tu uživili 4 kafilérie. Navyše trend počtu hospodárskych zvierat je úplne jasný - klesajúci.

  • Utrácanie všetkých vnímavých zvierat v okruhu 3km. Toto opatrenie je vzhľadom k predošlému bodu úplný nezmysel a v praxi nevykonateľné. V zásade sa vždy utrácali zvieratá v chove, v ktorom bola preukázaná prítomnosť ochorenia a skutočne si neviem predstaviť ako utratí napríklad všetku vysokú zver, ktorá sa v čase prijatia opatrenia nachádzala v perimetri 3 km a dnes sa nachádza úplne inde. Ako ju identifikujú? Bude sa čakať, že sa nahlási na miestne príslušnej RVPS? Ďalší problém nastane, ak nedajbože identifikujú ochorenie povedzme u 1 zvieraťa v domácom chove a v okruhu 3 km bude veľkovýkrmňa ošípaných. To skutočne nariadia utratiť 50 000 zvierat aj napriek tomu, že ani jedno nie je choré?

  • "Zahrabanie" kadáveru na utajovanom mieste. Je pravda, že potrebuje utratiť viac ako 2000 zvierat. Tiež je pravda, že kafilérke by to trvalo, aj keď by bežala na 110%, povedzme mesiac. Namiesto toho, aby nariadil prioritné utratenie všetkých jedincov, kde je vysoká mortalita (mladé jedince) a následne dospelé jedince, kde je mortalita do 10% a nejaký čas by získal, nemôže čakať. Lenže dotknuté farmy sa nachádzajú na Žitnom ostrove a tam zakopávanie kadáveru nikto príčetný nepovolí. Druhá vec je, že to môžete vykonať len na pozemku, ktorý vlastní štát. Očakávam, že to bude niekde vo vojenskom areáli. To si skutočne hlavný veterinárny lekár neuvedomuje riziká spojené s transportom infikovaného kadáveru po Slovensku a časovanou bombou ktorú ide nachystať v týchto "hromadných" jamách?

  • Mimoriadne zasadnutie vlády SR. Zvolať mimoriadne zasadnutie vlády bol od premiéra správny krok. Ak sa očakáva, že musia kooperovať všetky zložky štátu, musí existovať dokument, ktorý ich ku tomu oprávňuje. Takže máme uznesenie vlády č.147 z 22.marca 2025 a opäť fatálna chyba toho, kto ho na vládu predkladal. Uznesenie totiž v časti A znie - Vláda zakazuje a v časti B znie - Vláda nariaďuje. Potom je tu ešte časť C - vláda ukladá. Lenže uznesenie v časti A a B kopíruje text mimoriadneho núdzového opatrenia, ktoré vydal hlavný veterinárny lekár SR už 21.marca 2025. Vláda vo svojom uznesení nemá čo nariadiť ani zakázať, toto výlučne prislúcha hlavnému veterinárnemu lekárovi v zmysle zákona o veterinárnej starostlivosti. Čo ešte nedomyslel je to, že opatrenia sa menia v čase, musia totiž kopírovať vývoj situácie. Pokiaľ dnes hlavný veterinár akýmkoľvek spôsobom zmení, alebo doplní svoje mimoriadne opatrenia, budú nesúladné s uznesením vlády SR. A to máme na ministerstve armádu úradníkov, ktorí by toto mali mať v malíčku. Uznesenie vlády malo vyzerať tak, že v časti A vláda zoberie na vedomie správu o nákaze hospodárskych zvierat ako aj vyhlásené mimoriadne núdzové opatrenia a v bode B uloží činnosti jednotlivým členom vlády. Inak pri každej zmene bude musieť vláda zasadnúť a meniť svoje uznesenie tak, ako sa budú meniť opatrenia.

Najfatálnejšie zlyhanie hlavného veterinárneho lekára však spočíva v tom, že od 21.marca 2025 sa do dnes nedokázal postaviť ku problému ako sa očakáva od človeka v jeho funkcii. Prečo si okamžite napríklad nezavolal prezidenta komory veterinárnych lekárov a nedohodol aktivity, ktoré mimochodom v chovoch vykonávajú súkromní veterinári a nie štátni? Prečo nevydal jednoznačné pokyny o tom ,ako a čím má byť realizovaná ochrana fariem? Prečo nezorganizoval aspoň krajské odborné stretnutia na ktorých by sa pozrel tým ľuďom do očí a jasne povedal čo ide robiť štát a čo musia robiť oni?

Hlavný veterinárny lekár jednoducho úplne zlyhal a mal by byť okamžite odvolaný. Pre jeho dobro, pre dobro všetkých hospodárskych zvierat, pre dobro poctivých veterinárov a pre dobro Slovenska.

Zatiaľ všetko naznačuje, že fatálne zlyhal a svojou nečinnosťou až nedbanlivosťou ohrozil hospodárske záujmy Slovenska. Nedokáže predvídať riziko, nedokáže využívať silné kompetencie, ktoré zo zákona má. Dnes už je úplne zbytočné analyzovať a hodnotiť akékoľvek prijaté opatrenia, keď ich výsledkom je zavlečenie nákazy do chovu na území SR. Nedokáže manažovať krízovú situáciu. Hlavný veterinárny lekár je dnes niekde v tieni, pod politickou ochranou ministra, ktorého zas podporuje sám premiér. Premiérovi rozumiem, má pravdu v tom, že ide o ohrozenie národno - štátnych záujmov. Ale to ohrozenie mu zjavne svojou neschopnosťou spôsobil hlavný veterinárny lekár, ktorého vymenoval a chráni minister Takáč.

Takže ak základná otázka znie, urobili sme všetko čo sme mohli aby sme tejto katastrofe zabránili?

Tak odpoveď znie nie, a nie len to, neurobili sme nič. Dnes len ostáva dúfať, že sa nákaza nerozšíri na žiaden ďalší chov.

Najbližších 30 dní nebude spávať žiaden chovateľ hospodárskych zvierat. Samozrejme, dnes je v ich záujme dodržiavať čo najprísnejšie opatrenia smerujúce k minimalizácii rizika zavlečenia nákazy do ich chovov. Lenže každý z nich má na farme súkromného veterinára, ten musí jasne vedieť čo a prečo robiť a čo, kedy a v akom rozsahu kontrolovať. Pri tom, ako boli súkromní veterinári "vylúčení" so zasadnutia protinákazovej komisie, jediné čo dnes môžu urobiť je skúsiť sa dovolať na RVPS, ktoré sú pod tlakom mimoriadnych núdzových opatrení. A potom to tak aj bude vyzerať.

Chovateľom od srdca prajem, nech ich to obíde. Aj napriek tomu, že splnia všetko čo môžu, vždy je to lotéria. Pri takomto type ochorenia, ktoré by sa možno na Slovensko nebolo dostalo, keby ..... je dnes veľmi ťažké predpovedať vývoj. Musíme sa všetci chovať zodpovedne, aj keď to bude znamenať, že na chvíľu nebudeme môcť vykonávať činnosti, ktoré sme zvyknutý. Hlavný veterinárny lekár SR by tiež mal prijať zodpovednosť. Ak v ňom ostal aspoň zbytok profesionálnej cti, mal by to urobiť sám, pred tým ako ho niekto iný potupne odvolá pre neschopnosť pri riadení krízovej situácie.

Martin Ondráš

Martin Ondráš

Bloger 
Populárny bloger
  • Počet článkov:  183
  •  | 
  • Páči sa:  2 179x

Viac ako 20 rokov sa aktívne venujem potravinovej bezpečnosti, kvalite potravín a potravinovému právu. Nie len na úrovni SR, ale aj v rámci krajín V4. Som presvedčený, že spotrebiteľ má byť informovaný a nie klamaný. Zoznam autorových rubrík:  SpoločnosťSúkromné

Prémioví blogeri

Věra Tepličková

Věra Tepličková

1,065 článkov
Marian Nanias

Marian Nanias

274 článkov
Adam Valček

Adam Valček

14 článkov
Marcel Rebro

Marcel Rebro

135 článkov
Zmudri.sk

Zmudri.sk

3 články
Radko Mačuha

Radko Mačuha

211 článkov
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu