O tom či je ekologickejšie klasické auto, alebo elektromobil sa napísalo veľa pojednaní s veľmi rozdielnymi závermi.
Takmer všetky sa zameriavajú na rozdiely medzi týmito dvoma druhmi pohonov a ako tieto rozdiely vplývajú na "zelenosť".
Málo sa ale hovorí o tom čo majú elektromobil a auto so spaľovacím motorom spoločné.
Tu je niekoľko spoločných čŕt. Je to čisto laický pohľad, nie som odborník na autá.
-Obe autá treba vyrobiť. Z hľadiska ekológie to znamená spotrebu energie, surovín a ľudskej práce.
Okrem toho treba postaviť továreň na ich výrobu, čo znamená ďalšiu energiu, suroviny a prácu. A továreň zaberie značnú plochu, čo znamená stratu pôdy, väčšinou poľnohospodárskej.
-Po vyrobení auta, je toto dosť neefektívne časovo využité. Na rozdiel od autobusu, vlaku alebo taxíku, ktoré môžu prevážať ľudí celý deň, súkromné auto značnú časť svojho života stojí niekde zaparkované a zaberá miesto. Parkovisko pri dome, parkovisko pri pracovisku, parkovisko pri nákupnom centre. Z hľadiska ekológie množstvo zaasfaltovanej plochy.
-Oba typy áut spôsobujú spomaľovanie dopravy. S ich počtom vzrastá množstvo upchatých ciest, To si následne vyžaduje rozširovanie ciest a budovanie nových, Z hľadiska ekológie znovu spotreba energie, surovín, práce a pôdy.
-Obe autá treba po ukončení životnosti zlikvidovať. Recyklácia sa považuje za ekologické riešenie, aj ona si však vyžaduje už známu trojicu energiu, suroviny a prácu. okrem toho žiadna recyklácia nie je stopercentná a zvyšný odpad treba niekde uložiť.
-Klasické auto aj elektromobil potrebujú zázemie v podobe servisov, čerpacích alebo nabíjacích staníc a aj dopravnej polície.
všetko toto potrebujú aj autobusy a železnica, Vzhľadom na počet prepravených ľudí však v oveľa menšom množstve.
-Autá sú najnebezpečnejším spôsobom dopravy, nezávisle na tom aký majú pohon. Pravdepodobnosť že sa zraníte alebo zahyniete v aute je značne vyššia ako v autobuse, vlaku či lietadle. Z hľadiska ekológie treba viac sanitiek a záchranných vrtuľníkov.
-Autá špatia krajinu a mestá. Spôsob pohonu na to nemá vplyv. Tento bod je možno sporný, ale myslím že estetika by sa mala považovať tiež za súčasť ekológie. Inak by sme plastové fľaše odhodené v prírode mohli v pohode označiť za ekologicky nezávadné. Nie sú jedovaté a nikoho neohrozujú. Pokiaľ si myslíte, že autá sú z estetického hľadiska nezávadné, skúste si spomenúť ako ste si chceli odfotiť nejakú pamiatku, alebo peknú krajinku a nemohli ste dostať zaparkované autá zo záberu.
Z toho všetkého mi vyplýva záver, že najekologickejšie je auto, ktoré sa nevyrobí. Alternatívou je hromadná doprava, tam kde je to možné,čo je väčšina veľkých miest a cestovanie medzi nimi. Alebo aspoň zdieľané autá.