Taxislužby mali totiž dlhodobo v Bratislave nie príliš lichotivé renomé, aj pokým neprišla konkurencia zo strany Uberu. Avšak ako to je na Slovensku zvykom, namiesto diskusie o tom, ako ďalej, prišla vojna.
Bitky vyhrával Uber, vojnu nateraz taxikári
Tento príbeh pozná každý. Medzi dvoma stranami sporu začali vznikať priame konflikty. Na rozdiel od protestných jázd taxikárov Uber reagoval na útoky taxikárov promočnými akciami, zľavami a snahou získať nových klientov. Týmto si postupne získaval priaznivcov, ktorí videli v Uberi najmä možnosť lacnejšieho cestovania. Avšak táto radosť Uberu bola predčasná. Taxikári sa rozhodli, že sa obrátia na slovenské súdy. Prišla teda finálna bitka v podobe rozhodnutia súdu. Ten vydal predbežné opatrenie, podľa ktorého Uber na Slovensku nemôže podnikať, lebo nespĺňa pravidlá regulujúce taxislužby podľa zákona z roku 2012. To znamenalo výhru v pomyselnej vojne pre taxikárov, ktorí sa dočkali súdneho odobrenia ich postoja a zastavenia „najväčšej hrozby“ ich podnikania.
K alternatíve už boli súdy zhovievavejšie
Po rozhodnutí súdu Uber okamžite prestal poskytovať svoje služby na území Slovenska. Jeho miesto však takmer okamžite po stiahnutí zabrala alternatívna služba Taxify. Tá funguje na rovnakom princípe ako Uber. Postupne sa tak stala práve služba Taxify nástupníkom Uberu pri poskytovaní služieb zdieľanej jazdy pre obyvateľov najmä v Bratislave. To sa samozrejme nepáčilo taxikárom, ktorí dúfali, že aj v prípade Taxify im okresný súd v Bratislave pomôže a potvrdí svoje predošlé rozhodnutie voči Uberu rovnakým spôsobom.
Občianske združenie koncesovaných taxikárov (OZKT) sa na Okresnom súde domáhalo, aby súd rovnako uložil aj spoločnosti Taxify povinnosť na ukončenie poskytovania svojich služieb na území Slovenskej republiky z rovnakých dôvodov. OZKT sa opieralo o uznesenie Okresného súdu Bratislava I, ktoré znamenalo zastavenie činnosti pre spoločnosť Uber. Poukazovalo pritom na analogický princíp oboch služieb. Taxify totiž v princípe vykonáva rovnakú službu ako Uber.
Rozhodnutie súdu preto malo byť rovnaké ako v prípade Uberu, ale nebolo. Súd totiž dospel k rozhodnutiu, že v prípade Taxify neboli splnené podmienky na uloženie neodkladného opatrenia. Preto návrh OZKT zamietol. Súd sa tiež vyjadril, že taxikári nepreukázali, že Taxify prevádzkuje dopravu v rozpore so súčasnými verejnoprávnymi predpismi. V neposlednom rade, a toto je veľmi zaujímavé tvrdenie, súd oznámil, že nie je možné Taxify uložiť povinnosť zdržať sa vykonávania činnosti, teda prevádzky alebo sprostredkovania taxi služby, nakoľko Taxify túto činnosť v skutočnosti nevykonáva.
Ako z toho von?
Na základe tohto príbehu je vidieť, že slovenské súdy vytvorili zmätočnú situáciu, keď k dvom v princípe rovnakým službám pristúpili rôznym spôsobom. Základom pre kvalitnú politiku mobility v rámci krajiny musia byť jasné podmienky platné pre všetkých poskytovateľov rovnakým spôsobom. Práve z tohto dôvodu je absencia konzistentnosti slovenských súdov problémová. Absentuje totiž konkrétny princíp, na základe ktorého rozdielne rozhodnutia vznikali. Práve preto je potrebné aktualizovať existujúcu legislatívu v oblasti taxislužieb na zakomponovanie nových technologických trendov a podnikateľských modelov, ktoré prinášajú lepšie služby a nižšie ceny pre spotrebiteľov.
Preto je potrebné, aby prišlo k revízií existujúcich pravidiel pre taxislužby na odstránenie regulácií bez pridanej hodnoty. Aj bez viacerých týchto starých regulácií sa pri využití súčasných technológií dá dosiahnuť zabezpečenie bezpečnej a komfortnej dopravy. Je možné sa inšpirovať novými reguláciami v krajinách ako Estónsko alebo Lotyšsko, kde služby zdieľanej jazdy ako Taxify alebo Uber dokážu existovať spolu s tradičnými taxislužbami. Hlavným kritériom na hodnotenie legislatívy musí byť jej dopad na konečného spotrebiteľa, lebo na jeho ochranu je táto legislatíva primárne určená. Ochrana tradičných podnikateľských modelov alebo záujmových skupín voči technologickému pokroku nesmie ísť na úkor rozvoja služieb a poskytovania kvalitnejších, komfortnejších a lacnejších foriem prepravy s pozitívnym dopadom na mestské plánovanie alebo dokonca aj životné prostredie. Pokiaľ uvidíme úspech v oblasti dopravy, budeme posmelení presunúť našu pozornosť na ostatné oblasti, kde technológie majú podobný potenciál.