
K svojim peniazom som sa vtedy dostal, ale ešte k väčším peniazom prišla v tých rokoch novo sa tvoriaca vrstva slovenských podnikateľov - finančníkov, ktorí „úspešne" podnikali v tomto rizikovom biznise. Tak úspešne, že keď sa strategicky rozhodlo, predať banky do rúk zahraničného kapitálu, museli sa skoro všetky banky sanovať, rozumej - naliať do nich peniaze štátu, rozumej - naše peniaze.
Prešli roky a neviditeľná ruka trhu pôsobila tak neviditeľne, až sme sa opäť dostali do situácie, ktorá tu už bola. Len už prekročila hranice nášho malého Slovenska a stala sa globálnou záležitosťou. Hovoríme síce dnes o záchrane Európskej únie a eura, ale v tichosti šepkáme o záchrane bankového sektoru. Toho, v ktorom by sa malo tak fantasticky podnikať. Veď je to také jednoduché...
Občan tam dá svoje peniaze, za ktoré mu sľúbia úrok v rozpätí 1 - 2 percent. Už ale veľmi nezdôrazňujú, že každý pohyb jeho peňazí bude spoplatňovaný a v konečnom dôsledku nezískava, ale stráca. Samozrejme, že mu ponúknu dať si ich na termínovaný účet, kde je o pár percent vyšší úrok. Následne ponúknu občanovi rôzne debetné karty, spotrebiteľské úvery a mnoho ďalších výhodných aktivít.......samozrejme pre banku. Tam sa však úroková sadzba blíži až k 15 percentám. Ja viem......musia predsa z niečoho žiť. Čo tam po chudákovi občanovi, ktorý bude napríklad taký hypotekárny úver splácať hoci aj dvadsať rokov s rizikom, že príde aj o založený dom, na ktorého rekonštrukciu si pôvodne požičal. Bohužiaľ jeho už štát "šanovať" ba ani sanovať nebude.
No nie je to dobrý biznis ? Radosť podnikať. Podľa najnovších informácií si Slováci pred Vianocami požičali od bánk najviac peňazí od zavedenia eura. Peniaze vraj potrebovali tiež na splácanie starých úverov a celková výška spotrebiteľských úverov dosiahla v mesiaci november 2011, stodvanásť miliónov eur. To, že priemerný úrok stúpol na 14,3 percenta je už len čerešnička na torte. Banky zdôvodnili zvýšenie úrokovej sadzby očakávanou krízou a predpokladanou neschopnosťou ľudí splácať svoje úvery. Oháňať sa krízou na ktorej majú aj banky svoj podiel, je naozaj kúzelné.
Keď vidím v televízii reklamu nejakej banky, prvé čo mi napadne je, že opäť o niečo zdražejú bankové služby. Veď si predsa musia vykryť zvýšené náklady na reklamu a udržať vysokú mieru zisku. Zvlášť „vydarená" je tá s usmievavým pánom v obleku, ktorý hovorí:„ Nie Dexia.....ale po novom... Prima banka." Odovzdáva nám posolstvo, že peniaze sa vracajú do rúk našej slovenskej kapitálotvornej vrstvy. Neoznamuje nám to však telegram, ale pentagram. Ten ktorý nám tiež hovorí, že ich banka je naozaj „príma", pretože si v nej môže otvoriť účet, ktorýkoľvek občan, politik a trebárs aj taká obyčajná gorila.
Foto: sgairport.com