
Časy sa však menia a s nimi aj spoločenský status ľudí. Z farárov sa stali VIP, z krčmárov SZČO a z učiteľov.....
Moja staršia dcéra je už siedmy rok v triede pre nadané deti. Na prvom stupni to bolo fajn. Milá a usmievavá učiteľka, ktorej hlavným krédom bolo, rozprávaj, tvoj názor ma zaujíma. Chcem aby si tvorivo rozvíjal svoju osobnosť. Namiesto známok, percentá a slovné ohodnotenie, namiesto kriku, láskavé slovo a skutočný záujem. Do školy sa chodilo s radosťou a na rôznych súťažiach, žiaci tejto triedy, výsledkovo výrazne vyčnievali nad ostatnými.
Potom prišiel druhý stupeň a návrat do reality. Nové učiteľky, ktoré na tento projekt pozerali cez prsty, lámanie palíc na katedre a aj lámanie žiakov. Mlč, hovor, len keď ti dovolím, mňa tvoj názor nezaujíma. Prišlo prvé rozčarovanie a aj nechuť chodiť do školy. Predošlé štyri roky sa mohli hodiť za hlavu...
Našťastie, teraz to nie je až také kritické, veď ako sa hovorí, všetko sa akosi časom utrasie. Aj vzťah medzi učiteľom a žiakom. Aj každý neúspešný pokus o reformu školstva. A že ich tu už bolo požehnane. Len všetky zabudli na jedno. Že ryba smrdí od hlavy a reforma musí začať najprv hore.
Najprv v prioritách vládneho programu, potom v rozpočtových prioritách, následne s ňou musí byť stotožnený minister školstva a strana, ktorá ho nominovala a až potom sa môže reformovať školský systém, spolu tiež s reformou výučby našich budúcich pedagógov. Ak sa tento postup nedodrží, zmení sa to všetko iba na trápne a zmätočné reformné pokusy, na konci ktorých stojí iba nešťastný učiteľ a jeho žiaci. A samozrejme aj spokojní autori a vydavatelia rôznych školských učebníc, ktorých si nový minister prinesie so sebou. A aby som nezabudol. Ostane aj pachuť po paškvile vlasteneckého zákona.
Vzdelanie nie je tovar. Nedá sa v peniazoch vyčísliť jeho hodnota ako je to v prípade pohárika borovičky, u beťára krčmára. Je to akási nadstavba spoločnosti, ktorá jej dáva pridanú hodnotu. Je to niečo, čo nám časom dá šancu aj na sofistikovanejšie výrobné procesy ako je montovanie áut. A verím, že časom dá túto pridanú hodnotu aj učiteľom, v ich spoločenskom statuse.