
Znechutene vstanete z kresla /alebo nie/ a nadávajúc rozmýšľate nad náhradným programom. „ Kto už len toto môže pozerať..." je zrejme otázka, ktorá vám ako prvá napadne.
Prečo teda určitá a podľa prieskumov sledovanosti aj relatívne dosť veľká skupina ľudí, pozerá rôzne reality show ?
1. Radi pozeráme cez kľúčovú dierku.
Zvedavosť je jedna z prirodzených ľudských vlastností. To, čo je vidieť cez kľúčovú dierku nás akosi prirodzene láka. Ešte radšej ako o sebe, ľudia rozprávajú o iných. Máte to možnosť počuť pri rozhovoroch na uliciach, alebo v kaviarňach. Životy iných sa nám mnohokrát zdajú vzrušujúcejšie, ako naše vlastné.
2. Emócie nás lákajú.
Náš život je o emóciách. Vlastných, ale aj cudzích. Akokoľvek fundovaná, ale bez emócií vedená a suchopárna televízna diskusia nás skôr, či neskôr, začne nudiť. A hoci televíznym reality show môžeme vyčítať tisíc vecí, tak nedostatok emócií určite nie. Otázne je, či nás tieto niekedy vulgárne prejavené emócie obohacujú.
3. Dievča od susedov.
Možno sa mi to len zdá, ale mám taký pocit, že televízie sa čím ďalej tým viac, zameriavajú pri výbere účinkujúcich na ich „jednoduchosť". Zrejme už ľudí nebaví sledovať život „smotánky" a radšej pozorujú tie novo vznikajúce „celebrity" z ľudu, s ktorými sa dokážu skôr stotožniť. Je to takzvané dievča, alebo chlapec „od susedov".
4. Musíme byť „in".
O čom sa budeme v práci, alebo v škole baviť, keď nebudeme informovaní, kto komu vynadal, alebo kto sa s kým vyspal ? Veď budeme sociálne vylúčení z nášho kolektívu. Je faktom, že reality show pozerajú aj tí, čo na nich v podstate nadávajú. A o to televízii predsa ide.
5. Cieľom komerčnej televízie nie je vzdelávanie divákov, ale zisk.
Hlavne toto si musíme uvedomiť skôr, ako začneme vysielať hromy - blesky. A pokiaľ im vysoká sledovanosť ich reality show tieto zisky prináša, nemajú jediný dôvod to meniť. Čiže recept je strašne jednoduchý. Nepozerať a prepnúť trebárs na verejnoprávnu televíziu.
Otázkou zostáva, či je kam. Ale to je už iná reality show.....
Foto: aktuality.sk